górne tło

Uzależnieni od mediów cyfrowych? – prezentacja badań

Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie postanowiło bliżej przyjrzeć się uzależnieniu od mediów cyfrowych, które w ostatnich latach – wraz z rozwojem i coraz większą dostępnością nowych technologii – stało się poważnym problemem. Kiedy i jak często dzieci i młodzież korzystają z internetu oraz urządzeń cyfrowych, takich jak telefony, tablety, komputery? – na te pytania odpowiada zlecone przez miasto badanie ilościowe, przeprowadzone wśród krakowskich uczniów i nauczycieli przez Instytut Badawczy IPC Sp. z o.o. Jego wyniki zostaną zaprezentowane w poniedziałek, 18 grudnia, o godz. 13:00 podczas konferencji, która odbędzie się w sali obrad Rady Miasta Krakowa.

Badania miały charakter deklaratywny. Uczniów pytano o częstotliwość korzystania z urządzeń elektronicznych i internetu, a także o sytuacje, w których sięgali po nowe technologie, m.in. do czego ich używają, czego szukają, z jakich urządzeń najczęściej korzystają, czy te urządzenia należą do nich? Starano się również uchwycić proporcje, by odpowiedzieć na pytanie, jak duży jest udział czasu poświęcanego na korzystanie z mediów cyfrowych na tle całej aktywności dzieci i młodzieży.

Nauczycieli pytano m.in. o to, jak postrzegają problem korzystania z urządzeń cyfrowych przez uczniów – czy dostrzegają niebezpieczne tendencje, ryzykowne zachowania. Obserwacje nauczycieli są niezwykle istotne, ponieważ dzieci i młodzież dużą część dnia spędzają właśnie w szkole, a te bardzo różnie podchodzą do kwestii przynoszenia i korzystania z urządzeń elektronicznych na swoim terenie, wprowadzając niekiedy ograniczenia i zakazy.

Wyniki badań zostaną wykorzystane przez Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień do rozwijania działań w zakresie profilaktyki uzależnień behawioralnych. Istnieje bowiem wiele przypuszczeń i obserwacji na temat uzależniających cech nowych mediów, ale dopiero całościowe badania obrazujące realną skalę zjawiska mogą potwierdzić te hipotezy i stanowić podstawę do budowania odpowiednich programów profilaktyki i terapii. Dla nauczycieli, ale także dla rodziców i wychowawców, wyniki badania będą z pewnością ciekawą lekturą i pomogą krytycznie przyjrzeć się problemowi w najbliższym otoczeniu.

Program konferencji: