górne tło

Uzależnienia cyfrowe: raport z badań trafi do krakowskich szkół

18 grudnia w Urzędzie Miasta Krakowa zaprezentowano wyniki badań ilościowych zrealizowanych w Krakowie, „Korzystanie z urządzeń elektronicznych oraz z internetu przez dzieci i młodzież”. Na zlecenie Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie przeprowadził je Instytut Badawczy IPC sp. z o.o. Raport zostanie udostępniony na stronie internetowej MCPU, a w wersji drukowanej trafi także do wszystkich krakowskich szkół.

– To bardzo ważny materiał wyjściowy, by zastanowić się nad problemem używania i nadużywania urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież. Zostanie przekazany do wszystkich szkół, będzie także pomocą dla rodziców, bo przecież korzystanie z mediów cyfrowych ma miejsce głównie w godzinach pozaszkolnych – powiedziała zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji i sportu Katarzyna Król.

Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień zamierza skorzystać z tych badań przy rozwijaniu działań w zakresie profilaktyki uzależnień behawioralnych. Uzależnienie od mediów cyfrowych w ostatnich latach – wraz z rozwojem i coraz większą dostępnością nowych technologii – stało się poważnym problemem. Kiedy, jak często i po co dzieci i młodzież korzystają z internetu oraz urządzeń cyfrowych, takich jak telefony komórkowe, tablety, komputery, konsole do gry – m.in. takie pytania zadano grupie prawie 6 tys. uczniów w podziale na cztery kategorie wiekowe (6–9, 10–13, 14–16 i 17–19 lat). O spostrzeżenia i obserwacje na temat korzystania przez uczniów z urządzeń elektronicznych zapytano też ponad 250 krakowskich nauczycieli.

Raport prezentuje przyjętą metodologię, przedstawia charakterystykę badanych oraz zawiera szczegółową analizę, zilustrowaną licznymi wykresami, badań przeprowadzonych wśród dzieci i młodzieży oraz nauczycieli. Wyszczególniono w nim takie zagadnienia, jak: korzystanie z urządzeń elektronicznych, najczęściej używane urządzenia, dostęp do internetu i zasady korzystania z niego, zagrożenia związane z użytkowaniem internetu, działania profilaktyczne szkół. Na końcu zawarto wnioski i rekomendacje. Raport liczy 63 strony.

Istnieje wiele przypuszczeń i obserwacji na temat uzależniających cech nowych mediów, ale dopiero całościowe badania obrazujące realną skalę zjawiska mogą potwierdzić te hipotezy i stanowić podstawę do budowania odpowiednich programów profilaktyki i terapii. Dla nauczycieli, ale także dla rodziców i wychowawców, wyniki badania będą z pewnością ciekawą lekturą i pomogą krytycznie przyjrzeć się problemowi w najbliższym otoczeniu.