górne tło

Turystyczny Kraków

O współpracy Miasta z Polską Organizacją Turystyczną oraz regionalnymi organizacjami turystycznymi rozmawiano podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki.

POT wykonuje swoje działania, między innymi współpracując z regionalnymi organizacjami turystycznymi (Małopolska Organizacja Turystyczna) i jednostkami samorządu terytorialnego. Kraków współpracuje również bezpośrednio z Zagranicznymi Ośrodkami Polskiej Organizacji Turystycznej. Gmina Miejska Kraków jest ponadto od 2002 roku członkiem Małopolskiej Organizacji Turystycznej i wspólnie realizują działania z zakresu promocji turystycznej oraz inne projekty, a także wzmacniają swoje działania przez wymianę doświadczeń.

Do sztandarowych działań należą: promocja na targach turystycznych, przyjmowanie wizyt dziennikarzy i touroperatorów, wspólne kampanie promocyjne, realizacja projektów badawczych. Każdego roku organizowanych jest ok. 70-90 wizyt dziennikarzy i ok. 30 wizyt touroperatorów. Zarówno w Krakowie, jak i całej Małopolsce. W 2016 roku przybyło 205 dziennikarzy, a dzięki temu w zagranicznych mediach ukazało się 106 materiałów, mówiących o walorach turystycznych Małopolski. W 2017 r. najwięcej dziennikarzy odwiedziło nas z: Francji, USA, Holandii i Hiszpanii.

Oprócz tego Miasto wspólnie z Małopolską Organizacją Turystyczną oraz Zagranicznymi Ośrodkami POT w Amsterdamie i w Nowym Jorku prowadziło dwie kampanie zagraniczne. Przeprowadzone na przełomie listopada i grudnia 2017 r. kampanie miały na celu promocję turystyczną miasta: w Holandii oraz w USA. Kampanie obejmowały działania prowadzone online, tj. w mediach społecznościowych, jak również z wykorzystaniem narzędzi takich jak Google AdWords oraz Google AdSenses i objęły zasięgiem kilkanaście milionów odbiorców.

Radni pytali, dlaczego Holandia stała się jednym z wybranych rynków reklamowych. Według informacji Wydziału Promocji i Turystyki, Kraków od czterech lat zdobywa prestiżowy tytuł „Best City Trip Europe”, przyznawany przez ZOOVER (niderlandzki odpowiednik Tripadvisor). Dlatego turyści z tego obszaru chętniej mogą wybierać Kraków, aby go zwiedzić.

Ponadto Kraków uczestniczy w targach turystycznych w ramach stoiska narodowego lub wspólnie z MOT. Na rok 2018 zaplanowano łącznie 23 prezentacje. Spodziewana liczba odwiedzających targi to 2 mln. Do stałego kalendarza imprez należą między innymi targi w: Wiedniu, Utrechcie, Berlinie czy Londynie.

Radni także pytali o wpływ turystyki na gospodarkę Miasta. Dowiedzieli się, że Kraków jako drugie miasto w Polsce, zrealizował nowatorskie badania wpływu ekonomicznego turystyki (2016) oraz wpływu Światowych Dni Młodzieży na gospodarkę Krakowa. Zrealizował to zespół z Uniwersytetu Ekonomicznego pod kierownictwem prof. Jadwigi Berbeki. Wyniki wskazują m.in., iż turystyka generuje dla Krakowa przychody prawie 5,5 mld zł rocznie, a uczestnicy ŚDM wydali na rzecz krakowskich podmiotów 472 mln zł. W przyszłych latach planowane są kolejne cykle badań.