górne tło

Nastawieni na kulturę. Poznaj trendy dla branży kultury

15 trendów, 17 autorów i jeden wspólny mianownik – odbiorca kultury. Krakowskie Biuro Festiwalowe razem z THINKTANK przedstawiają wyjątkową publikację – „Trendbook. Nastaw się na kulturę”. Eksperci – badacze, kulturoznawcy, managerowie, a także analitycy trendów – opisują w nim kierunki, w których podąża kultura. Zaproszenie do współpracy przy wydawnictwie przyjęli m.in. Zuzanna Skalska, Małgorzata Bonikowska, Charles Landry i Jacek Wasilewski.

Rozeznanie w świecie ułatwia badanie trendów – to dzięki niemu jesteśmy na bieżąco. Jednocześnie dzięki łatwemu dostępowi do mediów wszyscy jesteśmy dziś i obserwatorami, i współtwórcami trendów nawet jeśli sobie tego nie uświadamiamy. W tym natłoku możliwości warto więc umieć wychwytywać oraz analizować mody i tendencje. Wówczas dopiero da się z nich mądrze skorzystać.

„Krakowskie Biuro Festiwalowe od 20 lat angażuje się w rozwój kultury, a także społeczeństwa, które w tej kulturze uczestniczy. Nowoczesna instytucja kultury powinna dzielić się tym doświadczeniem, dlatego też razem z THINKTANK stworzyliśmy wydawnictwo, które pozwala wybiegać myślami w przyszłość, daje możliwość kreowania nowoczesnych polityk kulturalnych i tworzenia wydarzeń atrakcyjnych. Wydarzeń, w których publiczność będzie chciała uczestniczyć, gdyż będą stanowić dla niej nie tylko rozrywkę, ale także wartość merytoryczną” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

W „Trendbooku” poruszamy m.in. problem fake news’ów i odpowiedzialności za słowo, analizujemy model nowoczesnego partnerstwa między kulturą a biznesem, badamy temat dystrybucji kultury w erze Big Data, ale także zwracamy się w stronę lokalności, work-life balance i kultury włączania.

„Świat, w którym żyjemy podlega obecnie intensywnym zmianom. Globalizacja, informatyzacja, urbanizacja to najważniejsze zjawiska ostatnich dekad. Zmiany widoczne są również w kulturze. Warto przyglądać się trendom, które będą kształtować «zachodnią cywilizację» do 2050 roku oraz opracowywać rekomendacje, jak do nich podejść, aby im sprostać” – mówi Małgorzata Bonikowska, współzałożycielka ośrodka THINKTANK i prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych.

Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz THINKTANK nie tylko śledzą i próbują analizować trendy, ale mają też ambicję je tworzyć – do czego zachęcamy również czytelników „Trendbooka”. Zaangażowanie i aktywna partycypacja z pewnością przyczyniają się do rozwoju kultury, co dla nas wszystkich – zarówno jej twórców, jak i odbiorców – stanowi wymierną korzyść i źródło satysfakcji.

Ten cel przyświecał też konferencji Dźwigacze Kultury, która odbyła się 4-5 października 2017 w Centrum Kongresowym ICE Kraków. „Trendbook” powstał z inspiracji tym wydarzeniem, a były to dwa dni wypełnione panelami, warsztatami i wykładami z udziałem specjalistów z zakresu marketingu, sponsoringu, PR i zarządzania w kulturze. Ideą dwudniowej konferencji było przede wszystkim spotkanie osób zajmujących się – w różnym aspekcie i na różnym etapie – organizacją wydarzeń kulturalnych oraz wspierających ich w tym partnerów. „Chcemy zwrócić się w stronę menedżerów, animatorów, biznesu i partnerów – ludzi, którzy zajmują się tworzeniem kultury oraz tych, którzy ją wspierają – by dzielić się z nimi swoimi doświadczeniami i zachęcić ich do zaprezentowania własnych” – mówiła przed konferencją Magdalena Łukasik, zastępca dyrektora KBF ds. marketingu.

„Trendbook” jest dostępny do pobrania za darmo na stronie www.dzwigaczekultury.pl na zasadach Pay Per Post. Wystarczy udostępnić w mediach społecznościowych wpis o „Trendbooku”, by pobrać jego pełną zawartość. Zapraszamy do lektury!