górne tło

Rozbrzmiewa 15. Festiwal Misteria Paschalia

Oczywiście, doskonałych festiwali muzycznych jest wiele. Jednak tylko ten poważył się na samookreślenie „Misteria”. Uzurpacja? Nie, po stokroć nie! Wręcz przeciwnie: samo sedno. Bo istotnie – nie świętujemy tu tylko (choć oczywiście również), ale – poprzez muzykę, tę ze wszystkich sztuk najbezpośredniej trafiającą do duszy – współodczuwamy, współuczestniczymy i współtworzymy ów szczególny czas Wielkiego Tygodnia i Wielkiej Nocy. Współuczestniczymy w misterium właśnie: misterium śmierci i ponownego życia. Współuczestniczymy krok po kroku, dzień po dniu, jak powiada Pismo. Płaczemy, by siódmego dnia płakać ze szczęścia. Przejście takiej drogi w szaleńczo zadyszanym dzisiejszym świecie to luksus. Pozwólmy sobie nań.

Zwłaszcza, że będziemy w doborowym towarzystwie. Uczestników wspaniałego finału ostatniego Festiwalu Opera Rara z pewnością ucieszy fakt, że jego bohater – John Butt, stojący na czele edynburskiego zespołu Dunedin Consort – objął w tegorocznej, 15. edycji Misteriów Paschaliów (26 marca–2 kwietnia), edycji brytyjskiej, funkcję dyrektora-rezydenta. A że ów znakomity szkocki dyrygent jest również wnikliwym i uznanym badaczem brytyjskiego muzycznego renesansu i baroku – mamy gwarancję nie tylko najwyższego poziomu artystycznego, ale i historycznej wiarygodności. W wykonaniu Butta i Dunedin Consort wysłuchamy wielkich oratoriów G.F. Haendla – Mesjasz (Wielki Poniedziałek) i Samson (Wielka Niedziela), zaś w koncercie finałowym, w którym gwiazdą będzie najsłynniejszy obecnie brytyjski tenor Ian Bostridge – jego, oraz Henry’ego Purcella brawurowych arii i od. Wydarzenia te stanowić będą klamrę Festiwalu, który po raz drugi zaprezentuje się w nowej odsłonie. Co jeszcze czeka nas w tej edycji?

 

Trzy premiery światowe, dwie polskie (rodzimych akcentów nie mogło oczywiście zabraknąć) i siedem (!) produkcji zamówionych specjalnie dla Festiwalu, a to wszystko po to, by ukazać wiodącą w tym roku muzykę brytyjską w szerokim, europejskim kontekście. Ale po kolei. W Wielki Wtorek londyński zespół wokalny Stile Antico przedstawił repertuar rozbrzmiewający niegdyś na dworach Tudorów i Wettynów, a w nim również utwory znad Wisły. W Wielką Środę byliśmy świadkować arcyciekawej rekonstrukcji staroangielskiego nabożeństwa Evensong, zaprezentowanych angielsko-hiszpańsko-polskimi siłami kierowanymi przez Jorge Jiméneza. W tym nurcie pozostaniemy i w Wielki Czwartek: tym razem brytyjscy śpiewacy z Marian Consort i polscy instrumentaliści z {oh!} Orkiestry Historycznej pod wodzą Martyny Pastuszki przedstawili utwory Dowlanda, Purcella i Haendla. Bachowskie opus magnum – Pasję wg św. Mateusza – w Wielki Piątek wykonał renomowany brytyjski zespół Orchestra of the Age of Enlightenment, kierowany przez wybitnego tenora Marka Padmore wcielającego się zarazem w rolę Ewangelisty. Wielka Sobota przyniesie dwa koncerty. W pierwszym Brytyjczycy Elizabeth Kenny, Laurence Dreyfus i Phantasm przypomną słynne Lachrimae, or Seven Tears Dowlanda, w drugim Francuzi – oklaskiwani już w Krakowie Vincent Dumestre i Le Poème Harmonique – przedstawią muzykę żałobną w różny sposób związaną z postacią Purcella.

Obok przedstawionego powyżej nurtu głównego, zatytułowanego Vanitas, od Wielkiego Poniedziałku do Wielkiego Czwartku zaprezentowany był też ten określony jako Lachrimae – cykl nocnych, par excellence mistycznych koncertów w Bazylice Bożego Ciała. Trzy pierwsze utrzymane były w duchu elżbietańskiej melancholii, którego sztandarowym przedstawicielem jest wymieniany już parokrotnie John Dowland. Jego arie przedstawili 26 marca Lea Desandre i Thomas Dunford, zaś utwory lutniowe (obok Daniela Bachelara i Rowallana Castle) – 28 marca Paul O’Dette. Koncerty te przedzielił wielkowtorkowy występ rodzimego gitarzysty Raphaela Rogińskiego, interpretującego angielskie utwory lutniowe, wzbogacony o taniec butoh w wykonaniu Ryuzo Fukuhara. Światowa prapremiera, czyli rekonstrukcja Lamentationes Wacława z Szamotuł, autorstwa Marka Lewona w wykonaniu Cracow Singers pod batutą Agnieszki Budzińskiej-Bennett, dopełniła 29 marca całości 15. Misteriów Paschaliów, na które zapraszamy serdecznie do krakowskich kościołów, Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz wielickiej Kopalni Soli.