górne tło

Rolkarze przejadą przez Kraków

W czwartek, 26 kwietnia, odbędzie się pierwszy w tym sezonie nocny przejazd rolkarzy przez miasto z cyklu „Kraków, rolki i my”. Początek o godz. 20.00 na Błoniach Krakowskich przy Cichym Kąciku.

Wieczorne przejazdy rolkarskie odbywają się w Krakowie od kilku lat i z każdym rokiem cieszą się coraz większą frekwencją. Wiąże się to z rosnącą popularnością jazdy na rolkach – według orientacyjnych szacunków z rolek, deskorolek lub hulajnóg stale lub okazjonalnie korzysta ponad 50 tys. krakowian. Wśród nich coraz więcej jest też osób starszych. Jazda na rolkach ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie – jest skuteczniejszym niż rower sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów, to także świetna forma prewencji chorób sercowo-naczyniowych.

Organizatorem wydarzenia jest Krakowski Klub Sportów Wrotkarskich „Krak”. Udział w przejeździe jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rejestracji. Przejazd nie ma charakteru masy krytycznej, lecz jest pomyślany jako pozytywne wydarzenie, którego celem jest dobra zabawa i popularyzacja zdrowego trybu życia, a także umożliwienie krakowianom poznania miasta z nieco innej niż zazwyczaj perspektywy.

Uczestnicy jadą ulicami, które na czas przejazdu są chwilowo wyłączane z ruchu. Przejazdy celowo odbywają się w czwartki w godzinach wieczornych, by maksymalnie ograniczyć uciążliwości dla kierowców. Nad bezpieczeństwem i sprawnością przejazdu czuwa policja, służby medyczne i „żółta ekipa”, czyli pilnujący porządku wolontariusze. Rolkarzom podczas przejazdu towarzyszy muzyka.

Rosnące zainteresowanie rolkami wpiera Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, który w 2016 roku zdecydował o rozszerzeniu zadań oficera rowerowego także o sprawy pieszych i rolkarzy.

Poprawą dostępności miasta dla rolkarzy zajęła się także Rada Miasta Krakowa. 20 grudnia 2017 r. radni jednogłośnie uchwalili uchwałę w zakresie wspierania mobilności aktywnej realizowanej za pomocą Urządzeń Transportu Osobistego. Uchwała przewiduje m. in. rezygnację z kostki fazowanej na chodnikach na rzecz chodników z asfaltu lub kostki niefazowanej czy też utworzenie do 2022 roku sieci 10 szkieletowych tras rolkarskich, umożliwiających bezkolizyjne przemieszczanie się na rolkach, deskorolkach i hulajnogach po całym mieście, w tym również do pracy, szkoły czy na uczelnię.

Uchwała była pozytywnie zaopiniowana przez prezydenta i jest już realizowana: ZIKIT opracowuje przewidziane w uchwale Standardy Infrastruktury Pieszej, w budżecie na 2018 rok są przewidziane środki na nowe asfaltowe chodniki (w tym na domknięcie pętli rolkarskiej wokół Błoń), Zarząd Zieleni Miejskiej zrealizował już fragment trasy R6 w postaci nowych asfaltowych alejek w północnej części Parku Lotników.

Jeszcze w tym roku w Szkole Podstawowej nr 64 w Krakowie odbędzie się pilotażowa akcja „Na rolkach do szkoły”, która w razie sukcesu może zostać rozszerzona także na pozostałe placówki oświatowe. Uchwała przewiduje również ustawienie w mieście specjalnych automatycznych szafek, w których można będzie schować rolki, deskorolkę lub kask. Szafki mają być ustawione m. in. przed urzędami, tak aby zachęcać do przyjazdu na rolkach lub deskorolce w celach związanych z załatwieniem sprawy urzędowej. System ma być wzorowany na rozwiązaniach wiedeńskich.

Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które prowadzi kompleksową politykę rolkarską i traktuje UTO (rolki, deskorolki i hulajnogi) jako integralną część transportu miejskiego. Wspieranie rozwoju UTO wpisuje się w prowadzoną przez miasto politykę „Mobilny Kraków”, której celem jest rozwój zrównoważonego transportu i mobilności aktywnej.

Więcej informacji na stronie wydarzenia na Facebooku.