górne tło

Nowy serwis internetowy dla przedsiębiorców

Od początku maja Miasto Kraków uruchomiło kolejną usługę, której celem jest poprawa współpracy i komunikacji na linii urząd – mieszkaniec/przedsiębiorca. To nowa multimedialna odsłona dotychczas funkcjonującej strony internetowej Punktu Obsługi Przedsiębiorcy Wydziału Spraw Administracyjnych UMK. Pomysł uruchomienia bot-a – wirtualnego urzędnika – pojawił się w ubiegłym roku podczas prac nad opracowaniem nowej Strategii Rozwoju Krakowa w perspektywie do 2030 roku.

Pod adresem business.krakow.pl/pop można dokonać wszystkich czynności ewidencyjnych w CEIDG, utworzyć własny profil zaufany, zarezerwować termin wizyty czy skorzystać z wyszukiwarki procedur administracyjnych niezbędnych w prowadzeniu własnej firmy. Prostota, ciekawa grafika,  funkcjonalność i użytkowość to niewątpliwe atuty nowej strony, które powinny ułatwić klientom UMK posługiwanie się elektronicznymi środkami komunikacji.

Jednocześnie na nowej stronie POP zostało uruchomione pionierskie rozwiązanie – wirtualny urzędnik. To innowacyjne narzędzie, wykorzystujące sztuczną inteligencję, pozwalające na intuicyjne wyszukiwanie informacji z zakresu obsługi przedsiębiorcy, w tym zakładania własnej działalności gospodarczej. Istotną korzyścią oferowaną przez wirtualnego urzędnika jest łatwość i szybkość w dotarciu do poszukiwanych informacji oraz dostępność usługi 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.

Pomysł uruchomienia wirtualnego urzędnika pojawił się rok temu, kiedy podczas prac nad opracowaniem nowej Strategii Rozwoju Krakowa w perspektywie do 2030 roku, Kraków zorganizował w dniach 18–20 marca pierwszy hackathon miejski „KrackHack”, angażujący potencjał i kreatywność głównie młodych krakowian. Było to duże wydarzenie o charakterze innowacyjnym, skupiający przedstawicieli różnych środowisk, w tym między innymi przedstawicieli uczelni wyższych, NGO, biznesu, środowisk start-up'owych i mieszkańców.

Zwycięski projekt o nazwie „KRKbot”, wykorzystujący nowe technologie informatyczne i sztuczną inteligencję, pozwalający komunikować się administracji z mieszkańcami, został wpisany do Strategii Rozwoju Krakowa 2030.

Pilotażowe uruchomienie usługi  potrwa rok, w tym czasie monitorowane będzie zainteresowanie narzędziem ze strony przedsiębiorców oraz stopień jego wykorzystania. Po tym czasie nie wyklucza się rozszerzenia zastosowania bot-a na inne usługi publiczne oferowane przez Urząd Miasta Krakowa.