górne tło

Zabytkowe tramwaje i autobusy na ulicach Krakowa

Miłośników zabytkowych pojazdów 22 lipca czekało sporo atrakcji. Poza regularnymi trasami Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione linie specjalne, obsługiwane zabytkowymi pojazdami: linia tramwajowa nr 15, na której kursowały wagony 102N, GT6 i 102Na oraz linia autobusowa nr B, obsługiwana przez przegubowego Ogórka, Ikarusy 280 i 620 oraz San H01B. Natomiast Muzeum Inżynierii Miejskiej zaprezentowało zabytkowe tramwaje, w tym najstarszy, z 1909 roku, oraz najmłodszy – 1938 roku. Od 13 lipca można je oglądać w ponadstuletniej hali pierwszej krakowskiej zajezdni tramwaju normalnotorowego – wagony, choć historyczne, są czynne, zostały pieczołowicie odrestaurowane i wyglądają tak, jak przed wojną, gdy służyły krakowianom.

Chętni do odbycia niezapomnianej podróży przez miasto historycznym tramwajem przejechali się linią nr 15, która kursowała z Cichego Kącika do kopca Wandy (Cichy Kącik – al. 3 Maja – Piłsudskiego – Podwale – Basztowa – Dworzec Główny – Lubicz – rondo Mogilskie – al. Powstania Warszawskiego – rondo Grzegórzeckie – al. Pokoju – rondo Czyżyńskie – al. Jana Pawła II – plac Centralny im. R. Reagana – Ptaszyckiego – Kopiec Wandy). Natomiast zabytkowe autobusy pojechały linią nr B: z Dworca Głównego do Kombinatu (Kombinat – al. Solidarności – plac Centralny im. R. Reagana – al. Andersa – Dobrego Pasterza – Lublańska – Młyńska – Pilotów – rondo Mogilskie – Lubicz – Dworzec Główny – Westerplatte – Poczta Główna – Dominikańska – Franciszkańska – Podwale – Basztowa – Dworzec Główny. Powrót: Dworzec Główny – Lubicz – rondo Mogilskie).

W niedzielę, 22 lipca, zabytkowe tramwaje kursowały na stałych trasach Krakowskiej Linii Muzealnej

Z kolei zainteresowani szczegółami konstrukcyjnymi zabytkowych tramwajów mogą je poznać w Muzeum Inżynierii Miejskiej. Wszystkie prezentowane tam tramwaje należą do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i Muzeum Inżynierii Miejskiej. To największy obecnie i najbardziej reprezentatywny zbiór spośród wszystkich polskich kolekcji zabytkowego taboru. Najcenniejsze wśród nich, to m.in. wagon silnikowy SN4 z 1910 roku, sprowadzony do Krakowa w 1941 roku z Eberswalde, gdzie zlikwidowano komunikację tramwajową (jedyny zachowany pojazd tego typu), czy unikatowa lokomotywa tramwajowa BT1 z 1921 roku, pochodząca z Wrocławia, gdzie wykorzystywano ją do przetaczania towarowych wagonów kolejowych po sieci tramwajowej.

Ekspozycji towarzyszą dodatkowe atrakcje – w niedziele: 22 i 29 lipca oraz 10, 12 i 19 sierpnia, po wystawie i terenie zajezdni zwiedzających oprowadzi przewodnik (w cenie biletu), a 5 sierpnia odbędzie się pogadanka o nieznanym języku tramwajarzy – dowiemy się, gdzie w tramwaju jest piekiełko i w których tramwajach świeci choinka z bombkami.

Więcej informacji a stronie Muzeum Inżynierii Miejskiej.