górne tło

Remontowane torowiska i tory poprawią komfort podróżowania

W Krakowie poprawia się stan torowisk tramwajowych, z kolei przez PKP SA prowadzone są inwestycje rozwijające kolej w mieście. Dzięki tym pracom w ciągu kilku lat krakowianie skorzystają ze sprawnie funkcjonującego systemu transportu miejskiego i kolejowego, a co za tym idzie, będą mieli do wyboru różne warianty podróżowania po mieście.

W Krakowie są 353 km torowisk tramwajowych, mieszkańcy, każdego dnia, 560 tys. razy wsiadają do pojazdów komunikacji zbiorowej (także autobusowej). Miasto poprawia jakość torowisk poprzez ich bieżące utrzymanie – szlifowanie szyn czy prace modernizacyjne na liniach wymagających gruntownej przebudowy. Modernizacje torowisk w Krakowie w znaczący sposób podnoszą komfort życia mieszkańców, sprawiają, że podróż tramwajem jest przyjemniejsza.

I tak, w ciągu najbliższych tygodni rozpoczną się prace związane z przebudową ciągu ulic: Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. Została podpisana umowa z wykonawcą, firmą ZUE SA. Realizacja tej inwestycji pochłonie 77 mln zł. Głównym zadaniem będzie przebudowa ulic: Królewskiej, Podchorążych, Bronowickiej. Inwestycja obejmie też tarczę skrzyżowania ulic: al. Mickiewicza, al. Słowackiego, Karmelickiej, Królewskiej. Modernizowane będzie skrzyżowanie ulic Rydla i Bronowickiej oraz sama pętla tramwajowa znajdująca się przy nim.

– Mieszkańcy Krakowa zyskają całkowicie nową przestrzeń publiczną. Wymienimy zużyte torowisko, gruntownie przebudujemy ulice dla kierowców oraz chodniki dla pieszych. Nie zapomnieliśmy również o rowerzystach – mówi Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta ds. inwestycji i infrastruktury. Zakres robót obejmie wykonanie m.in. układu drogowego i torowego, węzła rozjazdowego przy ul. Rydla, sterowania i ogrzewania zwrotnic, zieleni, relokacji biletomatu, małej architektury, oświetlenia ulicznego, tablic informacji pasażerskich DIP, odwodnienia drogi i torowiska, sieci trakcyjnej wraz z kablami trakcyjnymi, przebudowę i zabezpieczenie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, sygnalizacji świetlnej na pięciu skrzyżowaniach, zabezpieczanie i przebudowę sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych oraz docelowej organizacji ruchu.

Po zakończeniu inwestycji zdecydowanie poprawi się komfort osób podróżujących z centrum miasta do Bronowic. Obecne wyeksploatowane torowisko zostanie zastąpione nowym. Zyskają kierowcy, piesi oraz użytkownicy jednośladów, których z roku na rok jest coraz więcej. Powstaną nowe zatoki parkingowe dla pojazdów, komfortowe chodniki dla pieszych, drogi dla rowerzystów. Zostanie nasadzona zieleń, posadzonych zostanie prawie tysiąc drzew i krzewów. 

W najbliższych latach zmodernizowane zostaną również torowiska na ulicach: Krakowskiej, Starowiślnej, al. Solidarności, Zwierzynieckiej i Kościuszki. Ale to nie koniec inwestycji przeprowadzanych w Krakowie. Miasto współpracuje z Polskimi Liniami Kolejowymi, tak, aby modernizacja linii kolejowych prowadzona przez PKP była skoordynowana z rozwijającym się systemem transportu miejskiego. Kraków planuje, by przy nowych i starych stacjach kolejowych powstały w przyszłości węzły komunikacyjne. Wszystko po to, by mieszkańcom łatwiej było przesiąść się tam do tramwaju lub autobusu, ale też – aby chętniej jako środek transportu wybierali komunikację miejską czy kolejową. Tym bardziej, że pociągi dają o wiele wyższą gwarancję dotarcia w zakładanym czasie niż podróż samochodem.

Według danych szacunkowych, pociągami Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej może w 2021 r. przyjeżdżać nawet 40 tys. osób, czyli dwukrotnie więcej niż w 2016 r. I tak, na przykład mieszkańcy Skawiny nie będą musieli wjeżdżać do Krakowa, by tu zaparkować i jechać dalej pociągiem lub tramwajem. Samochód zostawią w Skawinie (pod domem, albo na parkingu w pobliżu dworca) i stamtąd w 20 minut dojadą do Dworca Głównego. Podobnych zachowań można się spodziewać po mieszkańcach Słomnik, Wieliczki, Bochni, czy Trzebini i Krzeszowic.

Pociąg w Krakowie, to także wielka zmiana dla krakowian. Przejazd z Opatkowic pod Halę Targową będzie trwał kwadrans. Przyjazd pociągiem z Batowic na Dworzec Główny prawdopodobnie ok. 12 minut. Na tych trasach pociągi będą więc wozić również mieszkańców miasta, którzy chętnie skorzystają z szybkiego połączenia na dalszych trasach miejskich. Na mapie miasta pojawią się nowe przystanki kolejowe: hala Grzegórzki, Piastów, Bronowice, Prądnik, Złocień i Opatkowice.

 

Zobacz inwestycje, które już teraz służą mieszkańcom: