górne tło

„Sobieski Parlament” – głos młodzieży w magistracie

W piątek, 11 stycznia o godz. 9.00 w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa odbędzie się czwarta edycja projektu młodzieżowego „Sobieski Parlament”. Wydarzenie organizuje II Liceum Ogólnokształcące im. króla Jana III Sobieskiego. Projekt polega na symulacji obrad Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i ma zachęcić młodzież do aktywnego uczestnictwa w debacie na temat przyszłości Polski. W wydarzeniu weźmie udział zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji i sportu Anna Korfel-Jasińska.

Projekt, który ma w tym roku czwartą odsłonę, jest wieloetapowy i rozpoczyna się od zorganizowania dwudziestoosobowych grup – klubów poselskich. Następnie uczestnicy tworzą logo ugrupowania, określają swoją politykę, nierzadko zaczynają również działalność w mediach społecznościowych.

Kolejnym, najważniejszym zadaniem jest stworzenie projektu ustawy na wylosowany temat. Na przestrzeni kilku edycji młodzi posłowie mierzyli się z zagadnieniami takimi jak: terroryzm, adopcja czy posiadanie broni. W tym roku tematyka ustaw dotyczyć będzie zakazu sprzedaży plastikowych opakowań, utworzenia instytucji Rzecznika Praw Seniora, likwidacji zmiany czasu letniego i zimowego oraz wprowadzenia zasady, że w wyborach samorządowych biorą udział tylko bezpartyjni kandydaci.

Przygotowane przez siebie projekty ustaw uczniowie II LO przedstawiają w kolejnym etapie „Sobieskiego Parlamentu”, czyli w finałowej symulacji obrad. Podczas całodziennej debaty, wymagającej dobrego przemawiania, argumentowania i ripostowania, uczestnicy rywalizują o tytuł najlepszego klubu poselskiego. Każdy klub ma szansę zaprezentować własny projekt ustawy, a celem jest uzyskanie dla niego akceptacji. Kryteria oceny uwzględniają wartość merytoryczną ustawy, jej zgodność z prawem, formę przedstawienia, jak również zaangażowanie włożone w konstruktywne krytykowanie innych projektów oraz bieżące protokołowanie pracy przy ustawie.

I Sobieski Parlament odbył się w 2016 roku i spotkał z dużym zainteresowaniem. – Celem projektu jest zachęcenie młodych ludzi do czynnego udziału w życiu społecznym i politycznym. Nasz projekt ma uświadomić nastolatkom, czym jest demokracja, i pokazać, jak należy z niej korzystać – mówili wówczas jego twórcy: uczeń II LO Wojciech Firek oraz nauczycielka tej szkoły dr Olga Błyskal.

To jedyna taka okazja w roku, kiedy młodzież może wyrazić swoje zdanie i poglądy na konkretny problem społeczny, a także zaproponować własne rozwiązania. Zasady „Sobieskiego Parlamentu” są stosunkowe proste, jednak samo przedsięwzięcie wymaga od każdego uczestnika poświęcenia i dużego nakładu pracy. Ale warto, bo projekt uczy pracy zespołowej, pomaga nawiązywać nowe znajomości, a czasami staje się impulsem do obrania ścieżki przyszłej kariery zawodowej.