górne tło

Architekt krakowskiej Mangghi z nagrodą Pritzkera 2019

Arata Isozaki, autor projektu budynku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, został tegorocznym laureatem najważniejszego wyróżnienia w świecie architektury - nagrody Pritzkera (Pritzker Architecture Prize). Isozaki jest ósmym architektem z Japonii, którego uhonorowano tą cenną nagrodą.

Arata Isozaki urodził się w 1931. Studiował inżynierię na Uniwersytecie Tokijskim. Tuż po studiach rozpoczął praktyki w pracowni swojego mentora Kenzo Tange, a własną pracownię otworzył w 1963 roku. Jak twierdzi architekt, kluczem do jego stylu są doświadczenia z życia w Japonii, która musiała się dźwignąć z wojennych zniszczeń i odbudować swoją tożsamość. Według niego, architektura to świetne narzędzie do dialogu między Wschodem a Zachodem.

Jednym z przykładów międzykulturowego pomostu jest krakowskie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, które stworzył wraz z Krzysztofem Ingardenem i Jackiem Ewy. Muzeum zostało oddane do użytku 1994 r. W tym samym roku japoński architekt został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.

www.manggha.pl

Przywołujemy słowa Araty Isozakiego, który tak wspominał projekt:

Poznałem Andrzeja Wajdę w Tokio w 1987 roku, kiedy dowiedziałem się o jego idei wybudowania w Krakowie „centrum japońskiego”. Historia jego długoletniej fascynacji sztuką japońską pozwoliła mi zrozumieć tajemnicę stałego, silnego wpływu filmów Andrzeja Wajdy na nas, Japończyków, mimo wielkiej odległości - dosłownie i w przenośni - jaka dzieli nasze kraje. Rok później odwiedziłem po raz pierwszy Kraków, aby wybrać miejsce pod przyszłą budowę. Zdecydowaliśmy wówczas wspólnie, że najlepszą lokalizacją jest ta naprzeciw zamku wawelskiego, po drugiej stronie Wisły, pozwalająca włączyć widok monumentalnego wzgórza Wawelu w architektoniczną kompozycję Muzeum. Ponieważ miejsce to widać dobrze ze wzgórza, starałem się przyszłą budowlę wkomponować w meandry Wisły, tak by nie zakłócić trwającej od dawien dawna szczególnej atmosfery tej przestrzeni. Konstrukcję dachu tworzy kilka przecinających się fal spływających jakby z biegiem rzeki. Ściany wykończone są wydobywanym w Polsce piaskowcem, we wnętrzu zaś, zgodnie z miejscową tradycją, użyłem cegły i drewnianych konstrukcji. Pragnąłem, aby ten budynek zapuścił korzenie w polskiej ziemi podobnie jak sztuka japońska, która zadomowiła się tu dzięki kolekcji Jasieńskiego. [www.manggha.pl]

Isozaki otrzymał nagrodę za całokształt pracy twórczej. Nagroda przyznawana jest od 1979 roku i została ufundowana przez amerykańskiego biznesmena Jay Pritzkera.

www.manggha.pl