górne tło

Raphaël Pichon współtwórcą festiwalu Misteria Paschalia

Emocje po 16. festiwalu Misteria Paschalia jeszcze nie opadły (i nic nie wskazuje, by miało to szybko nastąpić), toteż – skoro wciąż unosimy się na tej fali niczym najwytrawniejsi surferzy – spieszymy z kolejną ekscytującą wiadomością. Znamy już bowiem nie tylko kierunek, w którym udamy się w przyszłym roku, ale i nazwisko Dyrektora Rezydenta 17. odsłony festiwalu Misteria Paschalia! To francuski dyrygent Raphaël Pichon.

Wobec tego po kolei – wyprawa czeka nas daleka, oto bowiem z Neapolu udajemy się, pokonując po drodze alpejskie szczyty, do protestanckiej Europy. Nietrudno zgadnąć, że jej serce najgłośniej bije w Niemczech; a skoro Niemcy, to pora także na największego twórcę tamtejszego baroku. Ale nie zaczniemy od Bacha, chcemy bowiem, by była to nie tylko podróż przez kraje i landy, ale także przez epoki. Muzyka to continuum, w którym słowa Bernarda z Chartres o karłach wspinających się na ramiona gigantów znajdują szczególny sens.

Zaskakujące, ale w wędrówkę po protestanckiej muzyce północnej i centralnej Europy nie poprowadzi nas Niemiec. Tym przewodnikiem będzie jednak ktoś, komu zawarte w niej znaczenia są bardzo bliskie i kto swą muzyczną karierę rozpoczął trzynaście lat temu odważnie i z wielkim sukcesem – od „Missae breves” Johanna Sebastiana Bacha. Oto Dyrektor Rezydent festiwalu Misteria Paschalia w 2020 roku – francuski dyrygent Raphaël Pichon!

– Bardzo cieszę się na wizję współpracy z Raphaëlem Pichonem, który będzie współtwórcą przyszłorocznej edycji Festiwalu Misteria Paschalia – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. – To wybitny artysta, który słynie z ukazywania muzycznych związków Bacha z Mendelssohnem, Schütza z Brahmsem, Rameau z Gluckiem i Berliozem. Zapraszam w muzyczną podróż od 6 kwietnia do 13 kwietnia 2020 roku – zaznacza.

Raphaël Pichon rozpoczął edukację muzyczną w Maîtrise des Petits Chanteurs de Versailles, a następnie studiował śpiew, grę na skrzypcach i pianinie w Conservatoire à Rayonnement Régional i Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Jako młody kontratenor występował pod batutą Jordiego Savalla, Gustava Leonhardta, Tona Koopmana i Geoffroy Jourdaina, z którym wykonywał dzieła muzyki współczesnej. W 2006 roku Raphaël Pichon założył Pygmalion – chór i orkiestrę grającą na instrumentach z epoki. Wspólnie z zespołem – obecnie związanym instytucjonalnie z Operą w Bordeaux – Pichon zapraszany jest na ważne międzynarodowe festiwale, gdzie przyciąga publiczność swoimi interpretacjami utworów sakralnych Bacha i tragedii lirycznych Rameau.

Pichon i jego zespół Pygmalion w pełni orkiestrowej i chóralnej siły dali się poznać w Krakowie z najlepszej strony, występując podczas Festiwalu Misteria Paschalia w 2017 roku – gdy wykonali piorunującą „Brockes Passion” Georga Philippa Telemanna – oraz na inauguracji festiwalu Opera Rara w roku 2018 z programem „Enfers” („Piekła”), autorską koncepcją Pichona łączącą muzykę dwóch wielkich twórców opery: Jeana-Philippe’a Rameau i Christophe’a Willibalda Glucka. Oba występy, prócz emocji, wywołały niedosyt. Przyszłoroczne Misteria Paschalia ugaszą to pragnienie!

A tych wszystkich, którzy – tak jak my – już teraz chcieliby doświadczyć choć namiastki emocji czekających nas za rok, zapraszamy na antenę telewizji Mezzo. Ta renomowana stacja przygotowała dla nas retransmisję ubiegłorocznego koncertu w Philharmonie de Paris, podczas którego Raphaël Pichon poprowadził swój zespół w poruszającym wykonaniu Bachowskiej „Pasji wg św. Jana”. Najbliższe emisje w niedzielę, 28 kwietnia o godzinie 8.30 oraz w środę, 8 maja o godz. 12.30.