górne tło

Krakowska edukacja zmienia się dzięki UE

1 maja 2004 r. Polska wstąpiła do Unii Europejskiej. Przez następnych kilkanaście lat krakowska edukacja z powodzeniem korzystała ze wspólnotowego wsparcia. Dzięki środkom z UE miasto, a także szkoły i inne jednostki oświatowe zrealizowały dziesiątki różnorodnych projektów – systemowych i zindywidualizowanych, inwestycyjnych i miękkich, o lokalnym i międzynarodowym zasięgu. Do końca 2020 roku wysokość unijnego dofinansowania przekroczy 200 mln zł. Efekty długo by wymieniać: nowoczesne pracownie zawodowe, innowacyjne metody nauczania i wspierania uczniów, wymiany rówieśnicze, kontakty z zagranicznymi szkołami…

Obecnie trwa trzeci okres unijnego programowania – na lata 2014–2020 (poprzednie to 2004–2006 i 2007–2013). W sumie w latach 2004–2020 Kraków zrealizuje 64 projekty edukacyjne współfinansowane z unijnych funduszy strukturalnych o łącznej wartości ponad 160 mln zł. Można je podzielić na dwie grupy. Pierwsza to projekty inwestycyjne – tzw. twarde, czyli te, które zostawiają materialny ślad i wymagają sporych nakładów finansowych (np. rozbudowa bazy dydaktycznej czy termomodernizacja). Druga grupa to projekty nieinwestycyjne – zwane miękkimi, ponieważ ich efekty są niematerialne (m.in. budują kapitał ludzki i wzmacniają więzi społeczne). Celem tych ostatnich może być m.in. poprawa systemu oświaty, opracowanie innowacyjnych metod nauczania czy stworzenie sieci współpracy międzynarodowej.

Spośród projektów inwestycyjnych zrealizowanych w Krakowie na plan pierwszy wybijają się te mające na celu poprawę jakości kształcenia zawodowego oraz warunków, w jakich prowadzona jest praktyczna nauka zawodu. Aby sprostać wymaganiom pracodawców oraz rozwijającego się rynku (zwłaszcza pod względem coraz nowszych i zaawansowanych technologii) szkoły techniczne i branżowe muszą korzystać z nowoczesnej bazy dydaktycznej. Modernizowanie pracowni zawodowych oraz zakupy wysokospecjalistycznego wyposażenia dydaktycznego (urządzeń, oprogramowania) pozwalają unowocześniać i uatrakcyjniać kształcenie w poszczególnych branżach. Ważnym komponentem jest ustawiczne szkolenie kadry nauczycielskiej w zakresie nowych technologii. Inwestycje te podnoszą jakość nauczania i pozwalają wyposażyć uczniów w umiejętności i kwalifikacje zawodowe oczekiwane przez firmy i pracodawców.

Dzięki środkom unijnym w Krakowie zmodernizowano i doposażono m.in.:

Termodernizacja budynków oświatowych to kolejna ważna inwestycja realizowana przy współudziale środków unijnych. Projekt zakłada wykonanie tego zadania w 27 krakowskich szkołach, przedszkolach i placówkach – w 2017 r. prace zrealizowano w 11 budynkach, w 2018 r. – w 10 budynkach. Na rok 2019 zaplanowano termodernizację 6 obiektów. Celem jest poprawa jakości powietrza (redukcja emisji dwutlenku węgla i pyłów PM10 i PM2,5) oraz zmniejszenie poboru energii, a co za tym idzie – obniżenie kosztów funkcjonowania placówek oświatowych. Wartość całego projektu to 23 mln zł, z czego prawie 12,7 mln zł to dofinansowanie z UE, a reszta – wkład własny Krakowa.

Wśród przedsięwzięć edukacyjnych zrealizowanych w Krakowie przy wsparciu UE pod względem liczebnym przeważają projekty miękkie, których bezpośrednimi beneficjentami są uczniowie i nauczyciele. Można wśród nich wyróżnić projekty mające na celu:

Aktualnie, poza projektem termomodernizacji, Miejskie Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie realizuje przedsięwzięcie pod nazwą Centrum Kompetencji Zawodowych. Składa się na nie sześć odrębnych projektów skierowanych do branż: budowlanej, mechanicznej, turystyczno-gastronomicznej, elektryczno-elektronicznej, rolniczo-leśnej z ochroną środowiska oraz administracyjno-usługowej. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi prawie 31,5 mln zł, z czego dofinansowanie z UE to ponad 28 mln zł. W projektach uczestniczy 27 zespołów szkół zawodowych i Centrum Kształcenia Praktycznego. Główne cele to: zwiększenie szans uczniów szkół zawodowych na rynku pracy (kursy, szkolenia, staże realizowane w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy), podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli oraz dostosowanie wyposażenia szkół i placówek do standardów rynkowych. Przewiduje się, że w kursach i szkoleniach weźmie udział prawie 8 tys. osób (w tym około 7,3 tys. uczniów i kilkuset nauczycieli), a w stażach i praktykach – ponad 3 tys. uczniów.

Należy jednak pamiętać, że wsparcie UE to nie tylko fundusze strukturalne, ale również programy wspomagające międzynarodową współpracę szkół, takie jak: Socrates Comenius, Leonardo da Vinci, Młodzież w Działaniu, Erasmus+. Szkoły – zarówno ogólnokształcące, jak i techniczne – biorą w nich udział indywidualnie. Nawiązują kontakty ze swoimi odpowiednikami za granicą, organizują wymiany uczniów i nauczycieli, realizują rozmaite projekty, dzielą się doświadczeniami i wiedzą, upowszechniają wiedzę o różnorodności kultur i języków europejskich. Od 2004 r. krakowskie szkoły zrealizowały 341 takich projektów, a ich łączna wartość wyniosła 10 mln euro.

Zobacz także:

15 lat UE