górne tło

E-administracja w UMK

Jak wygląda wdrażanie e-administracji w Urzędzie Miasta Krakowa? Ile spraw mieszkaniec może załatwić bez wychodzenia z domu? O tym m.in. rozmawiano na posiedzeniu Komisji Innowacji i Funduszy Europejskich.

Aktualne działania związane z wdrażaniem e-administracji opierają się na trzech elementach. Pierwszym i podstawowym jest Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa, który jest prowadzony przede wszystkim na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz branżowych rozporządzeń, a publikacja informacji podlega wielu obostrzeniom. BIP MK swoim zasięgiem obejmuje Urząd Miasta Krakowa, jednostki miejskie oraz inne gminne podmioty (408), prezentując bardzo dużą ilość dokumentów i informacji z wielu branż i tematyk. Aktualnie prowadzone są prace mające na celu modyfikację układu kompozycyjnego stron BIP MK w zakresie wizualnym, estetycznym, funkcjonalnym i mobilnym. Struktura i wizualizacja menu kontekstowego będzie zmieniona ale nie w sposób radykalny, biorąc pod uwagę wieloletnie przyzwyczajenia i nawyki internautów (średnia miesięczna liczba wejść na strony BIP MK w 2018 r. wyniosła 12,5 mln).

Rdzeń programu EKO to 3 projekty

Drugi element aktualnych wdrożeń e-administracyjnych stanowi program Elektroniczna Komunikacja i Obsługa (EKO). Realizacja programu, w ramach metodyki projektowej rozpisana jest do 2023 roku. Program EKO ma za zadanie stworzyć szeroko rozumianą infrastrukturę. Kluczowe elementy  programu to 10 projektów. Trzy z nich stanowią rdzeń programu: pierwszy to szyna danych (to centralny element infrastruktury technicznej modelu usługowego, integrujący usługi i zapewniający wymianę danych pomiędzy zintegrowanymi usługami). Drugim elementem jest system elektronicznego obiegu dokumentów, który pozwala przyjąć dokument, przetworzyć go według danego procesu i zaadresować do właściwego miejsca w urzędzie i na końcu dokument ten przesłać do klienta w postaci np. decyzji. Trzecim elementem jest strategia i katalog usług, czyli standardy w jaki sposób urząd chce świadczyć usługi oraz je informatyzować.

Ostatnim elementem aktualnych wdrożeń e-administracyjnych jest obszar podatkowy.  

– Rozpoczęliśmy w 2016 r. projekt, który nazwaliśmy Krakowski Portal Podatnika. Będzie to miejsce, w którym w sposób kompleksowy będą prezentowane informacje o podatkach i opłatach lokalnych, a mieszkaniec, bez wychodzenia z domu będzie mógł sprawdzić i załatwić wszystkie swoje podatkowe sprawy. Spodziewamy się, że portal ten zacznie funkcjonować za kilka miesięcy – informował radnych Piotr Bukowski, zastępca dyrektora Wydziału Organizacji i Nadzoru.

Bez wychodzenia z domu

Gmina Miejska Kraków świadczy 660 usług publicznych, z czego Urząd Miasta Krakowa realizuje 429. Z tej liczby, 63 usługi można w całości zrealizować w sposób elektroniczny a 115 usług tylko częściowo w sposób elektroniczny. Te ograniczenia związane są z uwarunkowaniami prawnymi.