górne tło

O mieszkaniach, budżecie i prądzie

Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Krakowa za rok 2018 i zasady funkcjonowania rządowych programów w zakresie mieszkalnictwa – między innymi tymi tematami zajęli się radni z Komisji Rodziny, Polityki Społecznej i Mieszkalnictwa RMK.

Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 r. w zakresie merytorycznego działania komisji otrzymało pozytywną opinię radnych. Wydatki na mieszkalnictwo to 7 mln 808 tys. – wykonanie 83%, pomoc społeczna – 358 mln – wykonanie 99,6%. Na rodzinę przeznaczono  595 mln – wykonanie to 99,8%.

Pozytywną opinię komisji otrzymał też projekt uchwały w sprawie określenia wzoru wniosku o wypłatę dodatku energetycznego. Jak mówił Jan Żądło, Dyrektor Krakowskiego Centrum Świadczeń, zmiany w ustawie o prawie energetycznym wskazują, że to rada gminy ma ustalać, jak wygląda wniosek.

O zasadach funkcjonowania rządowych programów w zakresie mieszkalnictwa mówili radnym Bogusław Kośmider, zastępca Prezydenta oraz Andrzej Poznański, p.o. Dyrektora Wydziału Mieszkalnictwa. – Działania rządowe wspierające mieszkalnictwo to programy Mieszkanie Plus i Mieszkanie na Start, wsparcie budownictwa komunalnego i chronionego oraz społecznego. Kraków jako miasto dość bogate ma ograniczone możliwości aplikowania do tych rządowych programów – podkreślał Bogusław Kośmider, zastępca Prezydenta.

Mieszkanie Plus to program budowy dostępnych cenowo mieszkań z opcją dojścia do własności. W kwietniu 2018 r. Gmina Miejska Kraków zawarła porozumienie z BGK Nieruchomości S.A. w zakresie realizacji inwestycji mieszkaniowych w ramach tego programu na terenie Klinów. Ma tam powstać w sumie 1172 lokali mieszkaniowych. Z kolei Mieszkanie na Start to z kolei program kierowany do najemców nowych mieszkań utworzonych lub poddanych rewitalizacji w ramach współpracy inwestorów z gminami.

Kraków ma też możliwość dofinansowania zakupu lokali z Funduszu Dopłat Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach wsparcia budownictwa komunalnego i chronionego – jest to 30-35% dofinansowania kosztów – w 2016 r. było to 1 mln 870 zł, w 2017 roku – 1 mln 613 tys. zł, a w ubiegłym roku – prawie 679 tys. zł.