górne tło

Miasto przygotowuje realizację przystanków SKA

Obecnie w planach finansowych miasta znajduje się budowa trzech przystanków kolejowych w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Kraków Swoszowice, Kraków Prądnik Czerwony i Kraków os. Piastów. Jeśli nie będzie odwołań od decyzji środowiskowych, powinny zostać zrealizowane do końca 2022 r.

Dla przystanku Kraków Swoszowice przygotowana została pełna dokumentacja projektowa oraz wydane zostały niezbędne decyzje administracyjne, w tym pozwolenie na budowę. Aktualnie, na mocy porozumienia zawartego z Miastem, PKP PLK S.A. jako inwestor zastępczy przygotowuje procedurę przetargową na projekt wykonawczy i budowę przystanku. Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych miesiącach. Miasto zawarło umowę z Województwem Małopolskim na współfinansowanie projektu ze środków RPO WM na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową (WPF), inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2020-2022. Koszt inwestycji szacowany jest na 28 mln zł.

W końcowej fazie znajdują się prace nad dokumentacją projektową dla przystanku Kraków Prądnik Czerwony. Złożony został wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Oczekuje się, że pozwolenie na budowę przystanku zostanie uzyskane w I kwartale 2020 r. Zgodnie z WPF inwestycja planowana jest do realizacji w latach 2021-2022. Kosz inwestycji oszacowany został na 49 466 800 zł.

Inwestycja pn. „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie os. Piastów (ZIT)”, w ramach którego powstanie przystanek Kraków os. Piastów, w sierpniu 2019 r., na mocy decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzyskała ostateczność decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji, co otwiera drogę do dalszych prac projektowych. Zgodnie z WPF realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2020-2021. Koszt inwestycji oszacowany został na ok. 24 mln zł. Z uwagi na trwającą blisko 2 lata procedurę rozpatrywania przez GDOŚ odwołań od decyzji środowiskowej, należy liczyć się z opóźnieniem realizacji inwestycji w stosunku do terminów przyjętych w WPF.

Szansa na wprowadzenie do planów inwestycyjnych kolejnych przystanków SKA pojawić się może wraz z nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2021-2027.

dolne t�o