górne tło

Nauczyciele z Krakowa docenieni za eTwinning

Kilkunastu krakowskich nauczycieli otrzymało w tym roku Krajowe i Europejskie Odznaki Jakości za projekty realizowane w ramach programu eTwinning. To przedsięwzięcia, które pozwalają uczniom w niekonwencjonalny sposób poszerzać wiedzę oraz dzielić się nią z rówieśnikami z innych krajów, dzięki wykorzystaniu mediów elektronicznych i znajomości języków obcych. Przykładowo młodzież z Polski, Rumunii, Portugalii, Serbii, Turcji oraz Bośni i Hercegowiny poszukiwała w otaczającym nas na co dzień dziedzictwie kulturowym (stroje, flagi, symbole) ilustracji… zjawisk matematycznych.

Wyróżnione w tym roku projekty to m.in.:

Uruchomiony w 2005 r. program eTwinning w ciągu kilkunastu lat zbudował wokół siebie europejską, ponadnarodową społeczność szkół, uczniów i nauczycieli współpracujących za pomocą mediów elektronicznych. Obecnie w programie uczestniczy niemal 400 tysięcy nauczycieli. Biorą w nim udział nauczyciele wszystkich przedmiotów, pracujący z uczniami w wieku 3–19 lat, w tym również bibliotekarze szkolni i pedagodzy, którzy realizują online międzynarodowe projekty edukacyjne. Ich wyróżniki to bezpośrednia komunikacja z zagranicznymi partnerami, co zachęca do korzystania z nowoczesnych mediów oraz języków obcych, interdyscyplinarność, innowacyjne podejście do edukacji oraz elastyczność w doborze tematów i metod pracy.

Korzyści z projektów realizowanych w ramach eTwinningu odnoszą wszyscy w nie zaangażowani, a więc:

W ramach projektu artystycznego „Street art around Europe” młodzież z II Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, Francji, Czech i Turcji przyglądała się sztuce ulicznej, a następnie opracowała multimedialny słownik pojęć związanych ze street artem i książeczkę zawierającą opowiadania w języku angielskim ilustrowane przykładami graffiti z poszczególnych krajów. Jak podkreśla dr Elżbieta Gajek, ekspert programu, w eTwinningu technika i języki obce to narzędzia do pielęgnowania uniwersalnych wartości, poznawania ludzi i krajów oraz budowania przyjaźni.