górne tło

Kształtować postawy biznesowe wśród uczniów

O promocji przedsiębiorczości i innowacji wśród uczniów krakowskich szkół dyskutowano podczas posiedzenia Komisji Innowacji i Wykorzystania Funduszy Unijnych.

Jednym z działań promujących przedsiębiorczość wśród uczniów jest konkurs „Mój pierwszy biznes”. Celem organizowanego przez Izbę Przemysłowo-Handlową konkursu jest popularyzacja wiedzy na temat przedsiębiorczości, pobudzenie aktywności gospodarczej oraz kształtowanie postaw biznesowych. Konkurs skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych i polega na opracowaniu biznes planu prezentującego przedsięwzięcie gospodarcze. – Podczas finału konkursu uczniowie mają możliwość zaprezentowania swoich pomysłów na biznes przed jury. Większość z tych projektów przygotowana jest bardzo profesjonalnie. Młodzi ludzie mają bardzo zróżnicowane pomysły m.in. na ruchome garaże czy sklep z ubraniami dla skaterów. W tym roku w kategorii: Nagrody Prezydenta Miasta Krakowa zwyciężyły: I miejsce: TAST - aplikacja dająca dostęp do bazy przepisów z możliwością sortowania jej pod kątem własnych potrzeb, diet i alergii, II miejsce: Medyczna Firma Transportowa „Bartitrans”, III miejsce Herbaciarnia „Yetea”.

Z kolei IPH nagrodziło projekt „Płyny na litry – nowe metody pielęgnacji ciała i ochrony środowiska”. Nagrodę specjalną ABSL za najbardziej innowacyjny biznesplan otrzymał „BitCloud” – aplikacja oferująca możliwość przechowywania danych w chmurze.

Inna formą promocji przedsiębiorczości dla uczniów są warsztaty XLX, które opierają się na grze ekonomicznej, w trakcie której odbywa się symulacja zakładania oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Radny Tomasz Daros pytał o koszt takich warsztatów. Uzyskał odpowiedź, że jest to ok. 8 tys. zł. W jednych warsztatach bierze udział ok. dwudziestu uczniów (liczba uczestników zależy od konkretnych warsztatów). W trakcie gry uczniowie uczą się zakładać firmę według własnych pomysłów, a następnie przechodzą proces symulacji prowadzenia działalności gospodarczej przez ok. pół roku, wszystko pod okiem doświadczonych ekspertów - praktyków: przedsiębiorców, doradców bankowych itp. Warsztaty takie trwają 8 godzin, uczniom zapewniany jest ciepły posiłek.

Wydział Edukacji realizuje m.in. projekt „Droga do przedsiębiorczości", którego podstawowym celem jest promocja edukacji ekonomicznej uczniów, kształtowanie kultury przedsiębiorczości w szkołach, pobudzanie kreatywności młodego pokolenia Polaków.
W programie mogą brać udział uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, jak i zespoły z poszczególnych szkół. Szkoła, która wykaże się największą ilością uczestników najlepiej przygotowanych może uzyskać tytuł „Szkoły przedsiębiorczości".

Łukasz Sęk, przewodniczący Komisji pytał, czy można by jakoś urozmaicić lekcje przedsiębiorczości, które odbywają się w szkołach. Uzyskał odpowiedź, że ocena zajęć i ewentualne ich zmiany są w gestii Kuratorium Oświaty.