górne tło

MURAL – podsumowanie polskiej odsłony projektu

Wzajemne zrozumienie, szacunek oraz edukacja (Mutual Understanding, Respect and Learning) – MURAL to międzynarodowy projekt, którego celem jest wspieranie tolerancji i poszanowania niezależnie od wyznania, przekonań religijnych czy pochodzenia etnicznego. W ramach konferencji podsumowującej polską odsłonę projektu poznaliśmy Liderów Edukacji Wielokulturowej i Liderów Innowacji Społecznych.

- W krakowskich szkołach mamy coraz więcej dzieci i młodzieży pochodzących z różnych części Europy i świata. Na krakowskiej ulicy także spotykamy coraz więcej osób, które wybierają nasze miasto jako miejsce do życia. Wnoszą tu nowe wartości, dzięki czemu nasza społeczność zyskuje dodatkowy koloryt. Kwestia wielokulturowości jest dziś bardzo istotna, dlatego tak ważne jest wzajemne zrozumienie i otwartość na innych, a także dostrzeganie faktu, że nie wszyscy muszą podzielać nasz system wartości czy hierarchię potrzeb. Powinniśmy umieć to dostrzegać, akceptować, być na to otwarci i po prostu lepiej się porozumiewać – mówił Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej, otwierając konferencję „Otwarty Kraków 4 - wzajemne zrozumienie, szacunek i edukacja”.

Podczas konferencji, która odbyła się w poniedziałek, 9 grudnia w Magistracie, uczestnikom projektu MURAL zostały wręczone tytuły Liderów Edukacji Wielokulturowej. Tytułami zostali wyróżnieni nauczyciele oraz działacze społeczni silnie zaangażowani w kwestie walki z dyskryminacją.

Dodatkowo każda ze szkół oraz instytucji, której przedstawiciel ukończył projekt, została nagrodzona tytułem Lidera Innowacji Społecznej. Certyfikaty stanowią wyraz docenienia działań, jakie zostały podjęte w trakcie dwóch lat realizacji projektu MURAL i uznania zaangażowania w procesy budowania dialogu oraz wymiany najlepszych praktyk wspierających tolerancję i wzajemny szacunek.

Wyróżnienia trafiły do 44 liderek i liderów edukacji wielokulturowej oraz 37 instytucji, w tym 16 krakowskich szkół.

Projekt MURAL realizowany jest przez Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia we współpracy z liderem przedsięwzięcia – Fundacją British Council oraz przedstawicielami kilku innych europejskich krajów, takich jak: Wielka Brytania, Hiszpania, Portugalia, Niemcy, Grecja i Holandia. W MURAL zaangażowane jest międzynarodowe grono wybitnych specjalistów, aktywistów i decydentów zajmujących się problemem walki z dyskryminacją.

W konferencji „Otwarty Kraków 4 – wzajemne zrozumienie, szacunek i edukacja” uczestniczyły osoby, dla których kwestia edukacji wielokulturowej jest szczególnie ważna, między innymi nauczyciele, pedagodzy, dyrektorzy szkół i asystenci kulturowi. Konferencja połączona została z rozpoczęciem warsztatów Akademii Asystentów Międzykulturowych – projektu zainicjowanego przez Fundację Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja, który ma na celu wspieranie edukacji dzieci cudzoziemców oraz dzieci, których rodzice wrócili z migracji do Polski.

Tytuł Lidera Edukacji Wielokulturowej otrzymali:

Tytuł Lidera Innowacji Społecznej otrzymali:

Gratulujemy!