górne tło

Odpowiedź na list czytelnika Gazety

Dziękuję czytelnikowi Pawłowi („GW", 27 czerwca) za pełen pasji list pt. „Kraków biedny jak Kraków..! Dlaczego?". Niestety, z wieloma przytoczonymi tu tezami trudno się zgodzić.

Wyliczył Pan np. że Kraków ma skromny w stosunku do innych dużych miast budżet w przeliczeniu na głowę mieszkańca. Żeby jednak w pełni rzetelnie przedstawić stan finansów Krakowa, do budżetu miasta należałoby dodać budżety spółek gminnych, które realizują kluczowe inwestycje komunalne. Wtedy wyliczenia byłyby o niebo korzystniejsze. Nie wiem też, skąd teza o kiepskim pozyskiwaniu środków unijnych przez Kraków. Do tej pory udało nam się zdobyć ponad 1 mld 880 milionów złotych dofinansowania unijnego na szereg kluczowych dla miasta projektów (np. oczyszczalnia ścieków, budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, muzeum w podziemiach Rynku). To prawie 2,500 złotych na mieszkańca. Ścisła czołówka krajowa.

Nieprawdą jest również, że „miasto jest wyjątkowo pasywne i nie stara się przyciągać nowych inwestorów". W ciągu tylko ostatnich trzech lat w Krakowie i w sąsiadujących gminach rozpoczęły swoją działalność następujące firmy: Nokia Siemens Networks – Centrum Technologiczne, Rolls&Royce – Centrum usług wspólnych, Balmoral Properties – deweloper „Browar Lubicz", AVEREAST GROUP – IT, Capita Group Plc – Centrum biznesowe, Heineken – Centrum Finansowe, CISCO – Centrum wsparcia, Haoneng Packing Co. Ltd – produkcja, Akamai – centrum informatyczne, gdzie docelowo zatrudnionych będzie około 50 osób, Amer Sports – centrum finansowe, (zatrudni około 100 osób), BB Harriman - centrum finansowe i informatyczne, (zatrudni 200 – 300 osób), EDF – centrum finansowe, HR i administracja, (zatrudni 350 osób), Euroclear – centrum finansowe, (zatrudni 500 osób), Energy Micro – centrum informatyczne i badawczo-rozwojowe, Farnell Element 14 – Europejskie Centrum Sprzedaży (telesprzedaż i telemarketing), (zatrudni 200 osób), Herbalife – centrum finansowe, (zatrudni ponad 100 osób), Lumesse – centrum informatyczne, które zatrudnia około 100 osób, Ocado – centrum informatyczne, PerkinElmer - centrum finansowe i obsługi klienta, gdzie docelowo zatrudnionych będzie 250 osób. Tylko w tym roku nowymi inwestorami pod Wawelem zostali: RWE - niemiecki koncern energetyczny, który otworzy centrum usług wspólnych, planując zatrudnienie 500 osób i rozważając w przyszłości rozszerzenia swojej działalności na usługi HR lub IT, Zycko – IT, XTRF – systemy tłumaczeniowe, Accenture – centrum finansowo-księgowe, w połowie roku ma zacząć działać inkubator firmy Deutsche Telekom, który będzie wspierał początkujące firmy w innowacyjnej działalności, z której rezultatów sam będzie mógł korzystać. Dodatkowo sporo firm, już obecnych w Krakowie, rozwinęło w tym okresie swoją działalność. Uczyniły to m.in.: Luxoft – IT, ACS/Xerox, AMS, Serco, State Street, UBS, Motorola Solutions Systems Polska, Cisco, Ericpol, Philip Morris. W niektórych przypadkach oznaczało to utworzenie znacznej liczby miejsc pracy. Np. w AMS nastąpił wzrost zatrudnienia ze 150 do 400 pracowników, a w State Street z 1000 do 1500, a Philip Morris planuje utworzyć 700 nowych miejsc pracy. Intensywnie działa miejskie Centrum Obsługi Inwestora. Działalność COI skierowana jest do wszystkich zainteresowanych rozwojem biznesu w Krakowie, poczynając od małych zamierzeń budowlanych, poprzez lokalizacje pod Wawelem centrów nowoczesnych usług, a kończąc na wielkich przedsięwzięciach inwestycyjnych. W każdym z przypadków inwestor może liczyć na fachową i szybką pomoc. Zespół COI składa się z kompetentnych pracowników, którzy w stosunku do zgłoszonych przedsięwzięć pełnią rolę opiekunów. COI zajmuje się m.in. obsługą inwestorów zagranicznych i krajowych, monitorowaniem procesu inwestycyjnego klientów COI, doradztwem odbiorcom inwestycji, prowadzeniem baz danych miejskich ofert inwestycyjnych, działaniem na rzecz promocji oferty inwestycyjnej miasta w kraju i zagranicą. COI współpracuje przy tym z takimi jednostkami i organizacjami jak CeBiM, MARR, PAIiIZ, PARP, ABSL czy ASPIRE. Centrum obecne jest podczas międzynarodowych targów inwestycyjnych, w tym najpoważniejszych w Europie: m.in. Międzynarodowych Targów Teleinformatycznych CeBIT w Hanowerze, Międzynarodowych Targów Inwestycyjnych MIPIM w Cannes i Międzynarodowych Targach Nieruchomości Inwestycyjnych Expo Real w Monachium. Ważną rolę w rozwoju przedsiębiorczości, zwłaszcza mikro i małej, pełni (pierwszy taki w kraju) Punkt Obsługi Przedsiębiorców w Urzędzie Miasta Krakowa przy ul. Wielickiej 28A, który oferuje możliwość załatwienia w jednym miejscu większości spraw związanych z uruchomieniem i prowadzeniem działalności gospodarczej.

Stale poszukujemy inwestorów w najbogatszych krajach na świecie, ostatnio m.in. w Korei Południowej. Przedstawiciele miasta odbywają setki spotkań biznesowych, promocja gospodarcza „dzieje się" na bieżąco. W konsultowanym właśnie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla Krakowa kładziemy nacisk na rozwój gospodarczy Krakowa. Jednym z naszych priorytetów jest ożywienie gospodarcze Nowej Huty – projekt „Nowa Huta Przyszłości".

Efekty naszych działań są widoczne. W 2013 roku Kraków został laureatem programu „Przyjazna Gmina". Ma on na celu wyłonienie najlepszych gmin oraz wskazanie kierunków rozwoju w polskim samorządzie lokalnym, organizatorem jest redakcja Forum Biznesu. Miasto zostało też ogłoszone „Najlepszym Miastem Dekady" w zakresie działań na rzecz rozwoju nowoczesnych usług w całej Polsce w ramach konkursu „Poland Outsourcing Awards".

W badaniu przeprowadzonym metodą 'mystery client' przez Koło Studentów warszawskiej SGH Kraków został uznany za najatrakcyjniejsze inwestycyjnie polskie miasto pośród 877 gmin i otrzymał tytuł „Gmina na 5!". Centrum Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Krakowazdobyło niemal maksymalną liczbę punktów. COI osiągnęło wysokie noty w kategoriach związanych z komunikacją z inwestorem, zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Na maksymalną liczbę punktów została oceniona strona internetowa miasta – Magiczny Kraków. Pod uwagę brano 13 kryteriów, w tym m.in. łatwości w odnalezieniu danych kontaktowych, informacji o wolnych terenach inwestycyjnych oraz aktualności zamieszczonych komunikatów. Zaś w ramach ocen firmy Tholons Kraków po raz drugi z rzędu został uznany za najlepszą lokalizację nowoczesnych usług w Europie Środkowo-Wschodniej „Top 100 Outsourcing Destinations". W 2012 roku „Financial Times fDi" w raporcie „European Cities & Regions of the Future 2012/2013" uznał Kraków za jednoz najatrakcyjniejszych miast Europy Wschodniej, jedno z miast z najlepszą strategią proinwestorską.Wysoką pozycję Krakowa w latach 2010-2011 potwierdzały też raporty „European Cities & Regions of the Future 2010/2011", gdzie Kraków został uznany za jedno z najatrakcyjniejszych miast Europy Wschodniej, World Investment Report – UNCTAD, który uznał Kraków za najlepsze miejsce do rozwoju projektów BPO i raport „Top 10 Emerging Outsourcing Cities 2010" firmy Global Services & Tholons, który przyznał Krakowowi 1. miejsce wśród nowych atrakcyjnych lokalizacji dla outsourcingu. Najświeższą nagrodą przyznaną Gminie Miejskiej Kraków jest nagroda „2013 ABSL Recognition Award" przyznaną 6 czerwca 2013 roku podczas IV Konferencji Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). Kraków otrzymał ją za szczególne osiągnięcia w dziedzinie outsourcingu i za wsparcie dla utworzenia w 2012 roku ponad 6000 nowych miejsc pracy w centrach nowoczesnych usług, co w kontekście 13,1 tys. nowych miejsc pracy utworzonych w tym samym czasie dzięki obecności inwestorów zagranicznych na terenie naszego kraju (dane E&Y), oznacza, że pod Wawelem powstała niemal połowa z nich. Nasze miasto – jak przyznali organizatorzy - okazało się więc po raz kolejny ośrodkiem dynamicznym, w którym nie tylko warto, a nawet trzeba być – Kraków to po prostu inwestycja w prestiż. Warto by było aby Pan Paweł w to uwierzył. Fakty nie kłamią. Proszę nie ulegać mitom. Serdecznie zapraszam Pana do Centrum Obsługi Inwestora. Przekona się Pan jak działamy.

Elżbieta Koterba

Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rozwoju Miasta