górne tło

110 lat tramwaju elektrycznego w Krakowie

Tramwaj lini 110 uruchomiony. Wszystko z okazji 110 rocznicy  uruchomienia w Krakowie tramwaju elektrycznego. 16 marca 1901 roku, punktualnie o godzinie 9.00 rano, Prezydent Miasta Józef Friedlein zaprosił na otwarcie linii całą Radę Miasta oraz wielu gości, którzy po próbnej jeździe mieli obejrzeć urządzenia elektryczne znajdujące się w obiektach przy ul. św. Wawrzyńca.

Linia będzie kursować z Bronowic Małych do Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. Wawrzyńca i będzie obsługiwana przez jedne z najstarszych wagonów w Polsce: Gracówkę z 1912 roku i Linke Hoffman z 1925 roku. Tramwaje będą odjeżdżać co godzinę od 11:00 do 15:00 z Muzeum Inżynierii Miejskiej i od 12:00 do 16:00 z Bronowic Małych. Wszystkich chętnych zapraszamy do przejazdu tymi wagonami. Będzie to wyśmienita okazja do tego, aby samemu przekonać się, jak krakowianie podróżowali 100 lat temu.

Osoby, którym nie wystarczy tylko jazda zabytkowym tramwajem, będą mogły zwiedzić wystawę w Muzeum Inżynierii Miejskiej, przygotowaną z okazji 110 roczny uruchomienia tramwaju elektrycznego. Wernisaż wystawy odbędzie się dziś (16 marca) o godz. 15:00 w dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca 15. Wystawę będzie można oglądać do 30 czerwca 2011 roku.

A jak wyglądały początki elektrycznego tramwaju w Krakowie 110 lat temu? Pierwsza jazda elektrycznymi tramwajami przy ogromnym zainteresowaniu krakowian odbyła się bez przeszkód. Następnego dnia od godziny 11:00 pierwszy tramwaj elektryczny został udostępniony mieszkańcom Krakowa. Zainteresowanie kursującymi wagonami było bardzo duże. W pojazdach panował ogromny ścisk i mimo doczepionych przyczepek przystosowanych do tramwaju elektrycznego z tramwaju konnego, na wielu przystankach nie można było wsiąść do wozów. Nie tylko tramwaj budził zainteresowanie, ale także jego wyposażenie, zwłaszcza widok lamp elektrycznych, który nie należał do powszechnych w Krakowie.

Uruchomienie tramwaju elektrycznego wprowadziło Kraków do niewielkiego grona miast Austrii wykorzystujących kolej elektryczną. Było nobilitacją miasta i dowodem jego szybkiego rozwoju kierowanego przez samorząd.

Dodatkowe informacje są dostępne na stronach internetowych: www.mpk.krakow.pl oraz www.mimk.com.pl. (KF)