
„Dziennik Polski” przeprosił za nierzetelność

2018-03-05

29 maja 2015 r. na łamach „Dziennika Polskiego” oraz w jego serwisie internetowym ukazał się materiał

dotyczący m.in. funkcjonowania Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Krakowie. Materiał ten wywołał

lawinę negatywnych opinii czytelników, godząc w dobre imię instytucji i jej pracowników. Prawie trzy

lata ZOL walczył o odzyskanie dobrego imienia. Ostatecznie sąd przyznał rację miejskiej instytucji.

Autorka artykułu bezpodstawnie zarzuciła placówce m.in. podawanie pacjentom leków

psychotropowych, a pracownikom bezduszność wobec chorych. Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w

Krakowie z oczywistych względów nie mógł zaakceptować przekazania nieprawdziwych

informacji i wobec braku możliwości polubownego rozwiązania przedmiotowej sprawy, wystąpił

na drogę sadową przeciwko wydawcy oraz autorce materiału. Do sądu trafił pozew o ochronę

dóbr osobistych. 14 marca 2017 r. zapadł wyrok zobowiązujący pozwanych, czyli „Dziennik

Polski”, do umieszczenia w terminie miesiąca od uprawomocnienia się wyroku odpowiednich

przeprosin oraz usunięcia z wyżej wspomnianego materiału nieprawdziwych informacji i

sugestii. 

Obie strony wniosły od wyroku apelację. Sąd odrzucił jednak w całości apelację „Dziennika

Polskiego” oraz zmienił wyrok, rozszerzając treść przeprosin i zakresu usunięcia z materiału

nieprawdziwych informacji i sugestii, stwierdzając, że wszystkie informacje i sugestie zawarte w

artykule były nieprawdziwe, a sposób ich przedstawienia podważył wiarygodność gazety oraz

wskazał brak rzetelności autora przedmiotowego materiału oraz nakazał przeprosiny.

W piątek, 2 marca, wydawca „Dziennika Polskiego” spełnił swoje zobowiązanie, publikując w

„Dzienniku Polskim” przeprosiny następującej treści:

„Polska Press spółka z o.o. w Warszawie przeprasza Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Krakowie

za zawarte w artykule zamieszczonym w »Dzienniku Polskim« w dniu 29 maja 2015 r.

nieprawdziwe informacje, jakoby w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym w Krakowie pacjentom

zamiast udzielania świadczeń rehabilitacyjnych, podawane były leki psychotropowe w celu ich

uciszenia oraz stosowane były lekarstwa bez uzasadnionych medycznie przyczyn i w zbyt

wysokich dawkach, a także za nieprawdziwe informacje i sugestie zawarte w tym artykule,

jakoby stosowano terapię jedynie wobec pacjentów, którzy rokują poprawę zdrowia, tudzież

traktowania pacjentów w sposób obojętny i bezduszny. Wszystkie powyższe informacje i

sugestie były nieprawdziwe, za co wydawca »Dziennika Polskiego« przeprasza”.

Oczywiste jest, że publikacja przeprosin w żaden sposób nie naprawi szkód wyrządzonych przez

nierzetelnego autora, ale być może wyrok sadu przypomni  przedstawicielom  mediów o

płynącym z przepisów prawa obowiązku prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk.

Warto pamiętać o odpowiedzialności za słowo, którym – w pogoni za medialną sensacją –

można skrzywdzić wiele osób.

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

http://www.tcpdf.org

