Komunikat archiwalny

Tropiciele Tajemnic - edukacyjna gra biblioteczna

"Tropiciele Tajemnic" to edukacyjna gra biblioteczna, w którą od niedawna można zagrać w czterech filiach krakowskich bibliotek publicznych. Uczestnicy gry wcielają się w rolę detektywów rozwiązujących zagadki. Otrzymują specjalne legitymacje, kartki i ołówki ułatwiające pracę. W trakcie śledztwa poruszają się po "książkowym szlaku" i rozwiązują zadane zagadki. Według wskazówek zapisanych na zakładkach w konkretnych tomach wyszukują odpowiednie pozycje książkowe zbierając fragmenty rozwiązania. Korzystają przy tym z mapy, katalogu i oznaczeń bibliotecznych oswajając przestrzeń biblioteki. Gra została przygotowana przez Fundację Szablą i Piórem przy wsparciu finansowym Marszałka Województwa Małopolskiego (program Małopolskie Czytanie) oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe, operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Tropiciele Tajemnic - edukacyjna gra biblioteczna
Fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe

"Tropiciele Tajemnic" mają trzy poziomy trudności, odzwierciedlone na legitymacji jako trzy "gwiazdki" – na początku uczestnik rozwiązuje cztery najłatwiejsze tajemnice, tym samym zdobywa pierwszą gwiazdkę - potem cztery trudniejsze, a gdy rozwiąże wszystkie 12 zagadek, otrzymuje odznakę Tropiciela Tajemnic. Tajemnice skupiają się wokół różnych zagadnień, np. astronomii lub zoologii, a rozwiązując je czytelnik poznaje zarówno książki popularnonaukowe, powieści jak i legendy, czy baśnie dotykające danej dziedziny, zdobywając przy okazji zabawy konkretną wiedzę o świecie.

Na tropie gracze "spotkają się" z książkowymi postaciami detektywów, takimi jak Pan Samochodzik czy Marek Piegus, którzy dzielą się z uczestnikami swoimi metodami i wiedzą. Książki te oznaczone są specjalnymi zawieszkami, wyróżniając się na tle księgozbioru. Uczestników gry obowiązuje specjalny kodeks detektywa, który w nieszablonowy sposób uczy właściwego zachowania w bibliotece (zachowania ciszy, odkładania wszystkiego na miejsce) w sposób nietypowy. Dzięki temu gra w dużej mierze może odbywać się bez udziału bibliotekarza.

Celem gry jest uświadomienie dzieciom i młodzieży, że książki są potencjalnym źródłem wiedzy i odpowiedzi na wiele pytań. Gra ma zachęcić uczestników do częstszego sięgania po książki, powrotu do lektur wykorzystanych w grze.

W rozgrywce mogą brać udział zespoły lub indywidualni gracze w wieku od 10, do 14-tego roku życia. Przedział ten jednak jest elastyczny, w zależności od predyspozycji uczestników. Udział w grze jest bezpłatny, a rozgrywka odbywać się może każdego dnia w godzinach otwarcia placówek, bez konieczności rejestracji czy wcześniejszej rezerwacji terminu.

Próbna wersja gry została przeprowadzona we Wrocławiu w 2013 roku. W tym roku pełną wersję gry (12 tajemnic + rozgrywki grupowe) uruchomiono w czterech filiach krakowskich Bibliotek Publicznych:

  • Nowohuckiej (Filia nr 8, os. Bohaterów Września 26),
  • Podgórskiej (Filia nr 13, ul. Powroźnicza 2),
  • Śródmiejskiej (Filia nr 16, al. Pokoju 33),
  • Krowoderskiej (Biblioteka Główna przy ul. Królewskiej 59).

Merytorycznie projekt przygotowały: Hanna Tucznio, Iwona Tucznio, Bianka Lesik, Barbara Mioduszewska oraz autorka koncepcji gry - Zuzanna Wollny.

Gra "Tropiciele Tajemnic" jest elementem programu Kraków Miasto Literatury UNESCO. Jej celem jest poszerzenie oferty bibliotek publicznych dla najmłodszych czytelników i kształtowanie u nich nawyków czytelniczych, a także inspirowanie bibliotekarzy do poszukiwania i wykorzystywania kreatywnych, innowacyjnych narzędzi, łączących edukację z rozrywką.

Pokaż metkę
Autor: EDYTA NOWAK
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący:
Zobacz także