Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Adres: ul.Grodzka 58, Kraków
  • Data:

    2014-10-01 - 2014-11-05

  • Impreza biletowana:

    >

    Bilet normalny: 5 Bilet ulgowy:

Organizatorzy:
  • Capella Cracoviensis

 Prezydent Miasta Krakowa JACEK MAJCHROWSKI zaprasza: Matinées - koncerty edukacyjne dla juniorów I seniorów.

Jesienną porą czeka nas sześć koncertów wypełnionych nieczęsto granym, acz wartym poznania kameralnym repertuarem. Nie zabraknie wielkich nazwisk - Mozarta, Handla, Bacha, Verdiego. Capella Cracoviensis przybliży także dzieła kompozytorów mniej znanych, także polskich lub z Polską związanych. Cały cykl koncertów matinée odbędzie się w środy o godzinie 11:00 w kościele św. Marcina przy ulicy Grodzkiej 58, począwszy od 1 października. 

 

CAPELLA CRACOVIENSIS

muzyka klasyczna na historycznych instrumentach

01.10 C.P.E. BACH koncerty klawesynowe

08.10 HAYDN MOZART musica da camera

15.10 ALTNICKOL PACELLI VERDI motety

22.10 HANDEL CORELLI concerti grossi

29.10 BACH MIELCZEWSKI musica sacra

05.11 BACH kantaty 59 & 90

środy • godzina 11:00 • czas trwania 60' • kościół św. Marcina ul. Grodzka 58 • wstęp 5 PLN

info +48 602 620 698

 

01.10.2014 środa 11:00

kościół św. Marcina ul. Grodzka 58

matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów

C.P.E. BACH koncerty klawesynowe

CAPELLA CRACOVIENSIS Marcin Świątkiewicz

bilety 5 zł

CARL PHILIPP EMANUEL BACH

Koncert klawesynowy a-moll Wq 1 Allegretto - Andante - Allegro assai

Koncert klawesynowy Es-dur Wq 40 Allegro - Adagio ma non troppo - Allegro ma non troppo

Tomasz Góra Zofia Wojniakiewicz skrzypce Jacek Dumanowski altówka Agnieszka Oszańca wiolonczela Marcin Świątkiewicz klawesyn

Nazwisko znajome, twórczość nieco mniej. Carl Philipp Emanuel Bach, drugi z synów Johanna Sebastiana, był nie mniej płodnym twórcą i także cieszył się ogromnym uznaniem współczesnych. Dziś pozostaje w cieniu swego wielkiego ojca, ale nie zapominajmy o jego dziedzictwie - wszak napisał Carl Philipp Emanuel ponad trzysta kompozycji na klawesyn solo, w tym pięćdziesiąt koncertów. Koncertów wyrafinowanych, często kojących klasycyzmem, ale i zachwycających barokową ornamentacją. Koncertów, w których postąpił o krok dalej, niż Johann Sebastian. O ile Bach-ojciec nadał klawesynowi nowe znaczenie i rangę instrumentu pierwszoplanowego, wciąż jednak postępując zachowawczo i jedynie aranżując nań wcześniejsze koncerty na skrzypce, obój, etc., o tyle Carl Philipp Emanuel przyznał klawesynowi palmę pierwszeństwa, stawiając go na piedestale i tworząc wybitnie na ten instrument. Osiągając w tej sztuce doskonałość i uznanie.

08.10.2014 środa 11:00

kościół św. Marcina ul. Grodzka 58

matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów

HAYDN MOZART musica da camera

CAPELLA CRACOVIENSIS Karolina Zych

bilety 5 zł

JOSEPH HAYDN Kwartet d-moll op. 42 Andante e innocentemente - Menuet - Adagio e cantabile - Finale: Presto

WOLFGANG AMADEUS MOZART Kwartet fletowy D-dur KV 285 Allegro - Adagio - Rondo

Karolina Zych flet traverso Elżbieta Górka Beata Nawrocka skrzypce Teresa Wydrzyńska altówka Konrad Górka wiolonczela

Kwartet. Z pozoru niewiele, bo zaledwie czworo. Tymczasem nie o liczbę tutaj chodzi, a wolność i wirtuozerię. Wolność, albowiem instrumenty wcześniej akompaniujące pierwszym skrzypcom stały się samodzielne i równe w hierarchii. Wirtuozerię, gdyż każdy z muzyków może popisać się biegłością, dać upust inwencji, oczarować interpretacją. Tym tropem podążył Luigi Boccherini, wiolonczelista i twórca pierwszych kwartetów, ale do doskonałości doprowadził je Joseph Haydn, dając w swych sześćdziesięciu ośmiu kwartetach smyczkowych solidne podstawy dla rozwoju muzyki kameralnej.  Miękkie, czarujące Andante otwierające krótkie Opus 42 Haydna wciąga bez reszty, spieszne Presto zamyka je z rozmachem i entuzjazmem. Tymczasem Wolfgang Amadeus Mozart, mimo że jak sam twierdził, nie znosił fletu, dał się namówić na skomponowanie kwartetu na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, sprytnie jednak udając, że pisze muzykę nie na instrument dęty, a na kwartet smyczkowy.

15.10.2014 środa 11:00

kościół św. Marcina ul. Grodzka 58

matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów

ALTNICKOL PACELLI VERDI motety

CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus

bilety 5 zł

ASPRILLO PACELLI motety Iustorum animae • Regnum mundi • Veni sponsa Christi

JOHANN CHRISTOPH ALTNICKOL motet Befiehl du deine Wege

GIUSEPPE VERDI Ave Maria

Michalina Bienkiewicz Magdalena Łukawska Antonina Ruda sopran Helena Poczykowska Łukasz Dulewicz Dorota Dwojak-Tlałka alt Karol Kusz Szczepan Kosior Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski Jacek Ozimkowski bas Jan Tomasz Adamus dyrygent

Muzyka kameralna zwykle kojarzy się z repertuarem instrumentalnym. Tymczasem epitetem tym można obdarzyć równie celnie dzieła wokalne, nawet wówczas, gdy skład zespołu rozszerza się do osób kilkunastu. Przypadkiem takim są motety, które, obok spojrzenia na nie przez pryzmat skromnego składu, przez harmonie, subtelność i wysmakowane piękno tworzą atmosferę przytulną i bezpieczną. Są muzyką, w której można się zanurzyć, która prowadzi za rękę i pozwala zapomnieć o tym, o czym tylko zapomnieć chcemy. Ta przyjemność niegdyś dostępna była tylko wąskiemu gronu koneserów muzyki, wydawała się nieosiągalna przez swoje wyrafinowanie, tymczasem wciąga bez reszty. Nawet to, że motet (z francuskiego: le mot - słowo) operuje tekstem, który porządkuje dźwięk, nawet to, że tekst ów bywa niezrozumiały, bo w obcym lub martwym (łacina!) języku, nie przeszkadza. Niech słowo stanie się dźwiękiem, niech rytm tekstu wyznacza puls, niech fraza prowadzi.

22.10.2014 środa 11:00

kościół św. Marcina ul. Grodzka 58

matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów

HANDEL CORELLI concerti grossi

CAPELLA CRACOVIENSIS Tomasz Sobaniec

bilety 5 zł

ARCANGELO CORELLI Concerto grosso c-moll op. 6 nr 3 Largo - Allegro - Grave - Vivace - Allegro

GEORGE FREDERIC HANDEL Koncert organowy F-dur op. 4 nr 5 Larghetto - Allegro - Alla Siciliana - Presto

KEIKO ABE Michi

GEORGE FREDERIC HANDEL Concerto grosso g-moll op. 6 nr 6 Largo affettuoso - A tempo giusto - Musette - Allegro - Allegro

Maciej Czepielowski Jadwiga Czepielowska Dorota Dębicka Tomasz Góra Elżbieta Górka Beata Nawrocka Zofia Wojniakiewicz skrzypce Jacek Dumanowski Mariusz Grochowski Teresa Wydrzyńska altówka Konrad Górka wiolonczela Jan Tomasz Adamus organy

Tomasz Sobaniec marimba

Concerto grosso. Ni mniej, ni więcej znaczy "duży koncert". Dlaczego duży? Czy ze względu na rozmiary? Długość? A może rozbudowaną orkiestrę? Okazuje się, że odpowiedź na to pytanie kryje się gdzie indziej. Najłatwiej odpowiedzieć na nie zestawiając z sobą dwie muzyczne formy - koncert i concerto grosso. Koncert angażuje orkiestrę, która towarzyszy instrumentowi koncertującemu, najczęściej jednemu, rzadziej dwóm, który gra solowe skomplikowane partie, to jemu poświęca się całą uwagę, reszta orkiestry puentuje, towarzyszy, przygotowuje nas na przyjęcie popisów. Tymczasem concerto grosso dzieli muzykę między dwie grupy instrumentów: skromniejszą, zwaną concertino, wirtuozerską i koncertującą, oraz ripieno - zespół smyczkowy podbudowany basso continuo, czyli, mówiąc obrazowo, basowy fundament utworu. Podobnie do koncertu? Bez wątpienia, ale concerto grosso nie wprowadza tak sztywnego podziału na solistę i akompaniament. To forma znacznie bardziej demokratyczna, realizująca ideał społeczeństwa, w którym wszyscy mają głos.

29.10.2014 środa 11:00

kościół św. Marcina ul. Grodzka 58

matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów

BACH MIELCZEWSKI musica sacra

CAPELLA CRACOVIENSIS Marcin Świątkiewicz

bilety 5 zł

MARCIN MIELCZEWSKI Nieszpory

JOHANN SEBASTIAN BACH kantata Nach dir, Herr, verlanget mich BWV 150

Jolanta Kowalska-Pawlikowska sopran Łukasz Dulewicz alt Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski bas Zofia Wojniakiewicz Beata Nawrocka skrzypce Konrad Górka wiolonczela Grzegorz Frankowski kontrabas Elena Bianchi fagot & dulzian Marcin Świątkiewicz organy

Polacy nie gęsi. Wyobraźcie sobie Państwo, że zespół muzyczny Władysława IV Wazy należał do najwybitniejszych w Europie. Król ten miał także odwagę i gest, założył pierwszą na kontynencie stałą scenę operową i wspierał swym mecenatem artystów. W owym wspaniałym zespole miał szansę rozwijać swój talent Marcin Mielczewski, o którym pierwsza wzmianka ukazała się w roku 1632, właśnie w kontekście kapeli królewskiej. Trzynaście lat później był już Mielczewski kapelmistrzem, czyli dyrygentem i szefem artystycznym zespołu ufundowanego przez Karola Ferdynanda Wazę, biskupa płockiego i brata króla. A wiedzieć należy, że trudno o stanowisko wyższe i bardziej poważane. Mając artystyczną swobodę komponował Mielczewski wiele, znając doskonale ówczesne muzyczne, jak określilibyśmy to dziś, trendy, szanując dorobek twórców doby późnego renesansu, ale nade wszystko hołdując nowym, wprowadzonym przez Giulia Cacciniego i Claudia Monteverdiego modom. Toteż był Mielczewski kompozytorem modnym i znanym w całej Europie, chętnie kopiowanym i wykonywanym. Wsłuchajmy się w jego język.

05.11.2014 środa 11:00

kościół św. Marcina ul. Grodzka 58

matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów

BACH kantaty

CAPELLA CRACOVIENSIS Marcin Świątkiewicz

bilety 5 zł

Johann Sebastian Bach

kantata 59 Wer mich liebet, der wird mein Wort halten

kantata 90 Es reißet euch ein schrecklich Ende

GEORGE FRIDERIC HANDEL Gloria in Excelsis Deo

Marzena Lubaszka sopran Helena Poczykowska alt Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski bas Maciej Czepielowski Jadwiga Czepielowska Dorota Dębicka Tomasz Góra Elżbieta Górka Beata Nawrocka Zofia Wojniakiewicz skrzypce Jacek Dumanowski Mariusz Grochowski Teresa Wydrzyńska altówka Agnieszka Oszańca Konrad Górka wiolonczela Marian Magiera Paweł Gajewski trąbka Tomasz Sobaniec kotły Marcin Świątkiewicz organy

Imponująca liczba ponad 200 kantat. Przynajmniej o tylu wiemy, gdyż, najpewniej spora, część bachowskiej spuścizny nie dotrwała do naszych czasów. Ponad dwieście utworów, głównie religijnych, podpisanych pokornym SDG - Soli Deo Gloria - Chwała Jedynemu Bogu. Utworów, które pisał Johann Sebastian Bach nade wszystko na każdą niedzielę roku liturgicznego, by w trakcie liturgii poprowadzić zespół i solistów w lipskich kościołach św. Tomasza i św. Mikołaja. Dwie kantaty z roku 1723, opatrzone numerami katalogowymi (jakże potrzebnymi, gdy mamy do czynienia z kompozytorem, który zostawił po sobie ponad tysiąc dzieł!) 59 oraz 90, jakże różne. Pierwsza z nich, Jeśli mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, na Zesłanie Ducha Świętego, znane jako Zielone Świątki, mówi o zjednoczeniu ludzkości wokół apostołów, czemu towarzyszą ujęte w muzyce triumfalne wejścia trąbek i kotłów, zwieńczona arią z misterną partią skrzypiec. Tymczasem Straszliwy koniec was czeka, kantata nr 90 z listopada 1723 to emocjonalna, niezwykle teatralna wizja ponownego przyjścia Chrystusa, w której trąby wieszczą sąd ostateczny.

więcej informacji:

www.capellacracoviensis.pl

www.facebook.com/capella.cracoviensis

www.twitter.com/capella_krk

muzykaklasycznawkrakowie.pl

theatrummusicum.pl

profil CC na portalu społecznościowym SoundCloud: http://soundcloud.com/capella-cracoviensis

profil CC na portalu społecznościowym YouTube: http://www.youtube.com/user/CapellaCracoviensis

Bilety info i rezerwacja: + 48 602 620 698, bilety@capellacracoviensis.pl

Partnerzy: Gmina Miejska Kraków, Stowarzyszenie Muzyki Polskiej

Patroni Medialni: Polskie Radio Dwójka, Radio Kraków, TVP Kraków, Karnet

portale: www.krakow.pl, www.local-life.com, www.miastodzieci.pl, www.ebilet.pl

info: www.capellacracoviensis.pl