Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Adres: Rynek Główny 25, Kraków
  • Data:

    2015-03-28 - 2015-06-07

Dwóch artystów, dwa kraje, dwa punkty widzenia.
Jeden temat: miasto postrzegane oczami obcego. Miasto pełne śladów ludzi, którzy tworzą je na co dzień.

O ile obraz nie może zastąpić bezpośredniego, zmysłowego poznania budynku, o tyle dobre zdjęcia potrafią wiele opowiedzieć o tym, czego nie jesteśmy w stanie uchwycić wzrokiem nawet wtedy, gdy stoimy przed danym obiektem. Fernando Serapião, brazylijski krytyk architektury, dziennikarz i pisarz.

Wystawa jest rodzajem dialogu pomiędzy jednym z najbardziej znanych brazylijskich fotografików, Cristianem Mascarem oraz polskim twórcą, Sławomirem Rumiakiem. Efektem trwającego od 2013 roku projektu jest kilkadziesiąt czarno-białych fotografii oraz film dokumentujący krajobraz Brazylii i Polski.
Ekspozycja „Ślady ludzi. Cristiano Mascaro/ Sławomir Rumiak" ma swoją premierę w Galerii MCK, za rok będzie pokazana w ramach prezentacji kultury polskiej w Brazylii.

Gdańsk, Warszawa, Łódź oraz Kraków to cztery miasta, które wzbudziły szczególne zainteresowanie Cristiana Mascara podczas trzech wizyt artysty w Polsce. Przyglądał się szczególnie uważnie miejscom pracy – nieczynnym fabrykom. Później skierował swoją uwagę na budownictwo mieszkaniowe oraz tkankę miasta. Zaglądał również do wnętrz prywatnych mieszkań.
Obiektem zainteresowania Sławomira Rumiaka stało się z kolei São Paulo – jedna z największych światowych metropolii, założona przez napływających z głębi Brazylii ludzi poszukujących pracy. Choć mieszkańców miasta liczy się w milionach, film Rumiaka jest ich praktycznie pozbawiony. Zestawiony z fotografiami Mascara zaprasza do odkrycia śladów ludzi: ich miejsc, opowieści, marzeń i tęsknot.
Stephan Stroux, kurator wystawy:
Christiano Mascaro i Sławomir Rumiak to wielcy podróżnicy, badacze i dziecięco zdumieni odkrywcy. Obydwaj zawieszeni są między wektorami przeszłości i przyszłości (...) Wyróżnia ich nie tylko jakość języków artystycznych, ale przede wszystkim ludzkie opowieści. Mówią o ludziach, nawet kiedy tych nie widać.

Wystawa została przygotowana we współpracy z CULTURE.PL.
Po prezentacji w Krakowie zostanie w 2016 roku pokazana w Brazylii, w ramach trwającego wtedy sezonu kultury polskiej.

Wystawie towarzyszy polsko-angielski album wydany przez Międzynarodowe Centrum Kultury.

Idea i koncepcja wystawy: Stephan Stroux
Kurator: Stephan Stroux
Współkurator ze strony MCK: Natalia Żak
Koordynacja: Regina Pytlik
Aranżacja wystawy: Stephan Stroux, Maria Paszkowska
Współpraca: Aleksander Gowin, Dorota Kwinta, Katarzyna Sójka (Instytut Adama Mickiewicza)

***

Cristiano Mascaro (ur. 1944, Catanduva), fotograf, architekt, wykładowca. Ukończył architekturę i urbanistykę na Uniwersytecie w São Paulo (dyplom 1968). Tam też obronił pracę doktorską (1995). W latach 1978–1988 wykładał na państwowych i prywatnych uczelniach. Obecnie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych brazylijskich fotografików. Karierę fotografa rozpoczął w latach sześćdziesiątych minionego stulecia jako reporter pisma „Veja"; obecnie pracuje jako fotograf niezależny. Centralnym motywem jego twórczości niezmiennie pozostaje miejski krajobraz. Ostatnio w ramach swoich prac dokumentacyjnych sfotografował rzeźby Richarda Serry na zlecenie autora. Mascaro jest jednym z najważniejszych fotografów São Paulo i dziedzictwa kulturowego Brazylii. W swoim dorobku ma również cykle poświęcone największym światowym metropoliom. Wykonał dokumentację takich miejsc jak: Buenos Aires, Hawana, Berlin, Paryż, Nowy Jork czy Tokio. Jego prace prezentowane były na wielu wystawach indywidualnych oraz zbiorowych i znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i publicznych (m.in. Centre Pompidou).

Sławomir Rumiak (ur. 1972, Bielsko-Biała), fotograf, autor instalacji wideo, rysownik. Absolwent katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1999). Uznanie przyniosły mu cykle fotograficzne – m.in. projekt „Prêt-à-Porter" (2004), na który złożyła się seria obrazów kobiet pełna odniesień zarówno do historii sztuki, jak i do skomercjalizowanego, uprzedmiotowionego wizerunku kobiety w kulturze masowej. W 2007 roku w ramach pracy „Wyjazd" przejechał na rowerze trasę z Polski do Wenecji, sypiając podczas postojów na kempingach wewnątrz wykonanej przez siebie miniatury pawilonu polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji. Rumiak jest doskonale rozpoznawalny w Japonii – współpracował między innymi z tokijskimi Il Tempo Gallery oraz Zeit Foto Salon, publikował swoje prace w japońskich magazynach fotograficznych i wykładał na tamtejszych uczelniach. Był też kuratorem dwóch wystaw sztuki japońskiej w Polsce: „Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii" (2010, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, Muzeum Śląskie w Katowicach) oraz „Atokata" (2012, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach).