Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Adres: Rynek Główny 25, Kraków
  • Data:

    2015-06-27 - 2015-09-20

Od 27 czerwca w Galerii MCK oglądać będzie można pierwszą w Polsce wystawę prac Daniego Karavana - światowej sławy izraelskiego artysty. Uznawany jest za prekursora i jednego z najwybitniejszych twórców site specific - dzieł powstających w ścisłym powiązaniu z kontekstem danego miejsca. Tworzy formy współgrające z nim, a często tak idealnie wtopione w krajobraz, że wydają się jego integralną częścią. Jego prace oglądać można na całym świecie, jest autorem tak znanych dzieł jak Pomnik Brygady Negev w Beer Szewie (1963–1968), czy Pasaże – pomnik Waltera Benjamina w Portbou (1990-1994).
Ekspozycja przybliży twórczość artysty poprzez prezentacje filmów, zdjęć, szkiców i modeli. Widzowie będę mogli zapoznać się z tak wybitnymi realizacjami, jak plac Kikar Levana w Tel Awiwie (1977–1988), Droga Praw Człowieka w Norymberdze (1989–1993), czy też zrealizowane w Japonii – Droga do Ukrytego Ogrodu w Sapporo (1992-1999) i Las Sztuki Murou (1998-2006).
Tworzone przez Karavana prace site specific powstają zawsze z myślą o wybranym miejscu, o konkretnej lokalizacji – urbanistycznej, plenerowej, bądź galeryjno-muzealnej. Opisując swe prace artysta obok szkła, betonu, czy metalu podkreśla rolę wiatru, światła słonecznego, wody, trawy, drzew... Karavan wytycza ważną rolę także widzom. Wykorzystując para-architektoniczne formy, zachęca ich do wejścia w przestrzeń swojego dzieła, zarówno w sensie rzeczywistym, jak i symbolicznym. W Galerii MCK pojawią się specjalne pojemniki z piaskiem, z pomocą których artysta dokona kilku działań artystycznych, nawiązując do początków swojej twórczości, która zainspirowana została izraelską przyrodą. Specjalnie na krakowską ekspozycję powstanie instalacja w hołdzie dla Tadeusza Kantora, z którym Karavana łączyła przyjaźń.
Dani Karavan:
Nauczyłem się rozróżniać formy i doświadczenia, chodząc boso po piasku: miękkie / twarde, okrągłe / kanciaste, ciepłe / zimne, mokre / suche. Odciśnięte w piasku ślady stóp były moimi pierwszymi płaskorzeźbami, pierwszymi rzeźbami, jakie stworzyłem. Wiecznie zmieniające kształt wydmy były moim pierwszym założeniem rzeźbiarskim – odczytywałem godzinę, mierząc długość cienia, jaki na nie rzucałem.

dr Monika Rydiger, współkurator wystawy:
Jedno z podstawowych pytań, które musieliśmy sobie zadać rozpoczynając pracę nad wystawą, brzmiało: jak pokazać ogrom przestrzeni, które obejmują dzieła izraelskiego artysty? Wyobraźmy sobie np. Axe Majeur, dzieło rozpoczęte w roku 1980 i kontynuowane do dzisiaj w Cergy-Pontoise, mieście satelitarnym Paryża usytuowanym na północny zachód od centrum. To wielka oś, ciągnąca się od najwyższego punktu miasta aż do rzeki Oise (nawiązująca do wielkiej francuskiej tradycji architektonicznej sięgającej XVII w.) ciągnąca się przez 3 kilometry i wyznaczana 12 stacjami (to liczba symboliczna, odnosząca się do godzin dnia i nocy, plemion Izraela, apostołów). Kiedy jest się w tym miejscu, łatwo poddać się jego energii – choćby dlatego, że wymaga ono czasu i pewnego wysiłku fizycznego. Ale jak oddać to wrażenie za pomocą fotografii? Po długich dyskusjach z artystą przekonaliśmy go, że w tym przypadku damy zwiedzającemu do ręki plan sytuacyjny.


Dwujęzyczny ALBUM będzie pierwszym w Polsce wydawnictwem tak szeroko prezentującym niezwykły dorobek Karavana.
Program towarzyszący wystawie skierowany jest do szerokiego grona publiczności. Zaplanowano spotkania i wykłady, warsztaty dla dzieci oraz pokazy filmowe w Sali Panoramicznej pt. Kino na dachu.
Kuratorzy: Hagai Segev (Izrael), dr Monika Rydiger (MCK, Kraków)
Koordynator: Anna Śliwa