Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
  • Data:

    2009-10-22 - 2009-11-26

Organizatorzy:
  • Kino Pauza

Dzieje muzyki rockowej w Polsce od 1959 roku do czasów współczesnych rozpisane na sześć odcinków ukazujących różne okresy i style. Serial pokazuje zmiany w postrzeganiu muzyki rockowej wśród Polaków, a także wkład w rozwój kultury i popkultury. Autorzy nie skupili się na „encyklopedycznym” ujęciu, pokazując tylko tych wykonawców i wydarzenia, które faktycznie określały kierunki rozwoju muzyki, były przełomowe, świetnie ukazywały ducha czasów i miały wpływ na kolejne pokolenia muzyków i słuchaczy. Film oparty został na rozmowach z bohaterami, archiwaliach oraz scenach zrealizowanych współcześnie. Autorzy sięgnęli po mało znane, często niepublikowane dotąd materiały pochodzące również z prywatnych zbiorów bohaterów.

Autorami cyklu są Leszek Gnoiński (dziennikarz muzyczny, autor książek „Kult Kazika”, „Raport o Acid Drinkers” i „Myslovitz. Życie to surfing”) i Wojciech Słota.

„Zakażone piosenki” – 22 października g. 20.00
Odcinek otwiera cykl i opowiada o czasach pomiędzy rokiem 1959 a połową lat 70. Pokazuje rozwój rock’n’rolla w Polsce - od kopiowania anglosaskich wzorców, poprzez początki tworzenia i śpiewania prostych piosenek o miłości, udziałów w festiwalach będących najlepszą formą promocji, do powstawania zrębów sztuki objawiających się tworzeniem coraz dłuższych form muzycznych, tekstów pełnych metafor, jak również łączenia stylistyki rockowej z folklorem góralskim czy poezją. Goście opowiadają o zmianach, jakie przez te lata dokonywały się w sposobie myślenia muzyków i publiczności, o ówczesnych realiach i świadomości, o środowisku muzycznym i co było dla niego najważniejsze. Dzięki wspaniałym zdjęciom Marka Karewicza i często nieznanym archiwaliom udało się pokazać najważniejsze zjawiska mające wpływ na kolejne pokolenie fanów polskiego rocka. W odcinku wypowiadają się m.in.: Marek Karewicz (słynny fotograf), Marek Gaszyński (dziennikarz i autor tekstów Niemena, Czerwonych Gitar), Stan Borys, Andrzej Zieliński (Skaldowie), Krzysztof Cugowski i Romuald Lipko (Budka Suflera), Marcin Świetlicki (Świetliki), Tadeusz Nalepa (Breakout), Kora (Maanam), Zbigniew Hołdys (eks Perfect), Andrzej Mogielnicki (autor tekstów m.in. Izabeli Trojanowskiej, zespołów Budka Suflera, Lady Pank), Kamil Sipowicz, Józef Skrzek (SBB), Jacek Ukleja (Zdrój Jana).

„Niedola idola” – 29 października, g. 20.00
Czyli drugi odcinek cyklu, zaczyna się w połowie lat 70.. To trudny okres dla muzyki rockowej, która była coraz bardziej ignorowana przez niechętne jej władze starające się dopasować ją do PRL-owskiego modelu rozrywki. W tym czasie pojawił się nurt Muzyka Młodej Generacji, który zadziałał ożywczo na kostniejący i przymierający gatunek. MMG otworzyła drogę najpierw ku wielkiej karierze Izabeli Trojanowskiej, a następnie boomowi polskiego rocka i tysiącom młodym zespołów. Autorzy opisują, skąd wzięła się Muzyka Młodej Generacji, co przyświecało jej animatorom. Pokazują mechanizmy rządzące ówczesną kulturą, wpływ powstania Solidarności a potem stanu wojennego na twórczość polskich muzyków. Zastanawiają się nad pojęciem gwiazdy rocka w polskim wydaniu, opowiadają o początkach festiwalu w Jarocinie, metaforyce w tekstach, kreacji. W odcinku wypowiadają się m.in.: Kora (Maanam), Zbigniew Hołdys (eks-Perfect), Zbigniew Krzywański (Republika), Walter Chełstowski (organizator), Andrzej Puczyński (Exodus), Izabela Trojanowska, Krzysztof Jaryczewski (Oddział Zamknięty), Lech Janerka, Marek Niedźwiecki (twórcza Listy Przebojów Trójki), Andrzej Mogielnicki (autor tekstów m.in. Izabeli Trojanowskiej, zespołów Budka Suflera, Lady Pank).

„Ku przyszłości” – 5 listopada, g. 20.00
jest trzecim odcinkiem serii „Historia polskiego rocka”. Opowiada o początkach punk rocka, powstawania jednej z najważniejszych subkultur XX wieku. W 1975 roku za sprawą The Sex Pistols i hasła „No Future” punk zaszokował Wielką Brytanię. W Polsce pierwsi punkowcy pojawili się dwa lata później. „Ku przyszłości” prezentuje nieznane szerzej początki tego nurtu (Kryzys, Tilt), wpływ festiwalu jarocińskiego na sposób myślenia ówczesnych pokoleń, a także przedstawia historię samodzielnie wydawanych kaset, fanzinów i organizowanych koncertów. W Polsce punk był z początku głównie ruchem artystycznym, ale w niedługim czasie stał się subkulturą mającą ogromny wpływ na niezależny i nonkonformistyczny sposób myślenia przeciwstawiający się sytuacji gospodarczo-politycznej lat 80. W odcinku wypowiadają się m.in.: Kazik Staszewski (Kult), Tomek Lipiński (Tilt, Brygada Kryzys), Robert Brylewski (Kryzys, Brygada Kryzys, Izrael, Armia), Muniek Staszczyk (T. Love), Tomek Budzyński (Siekiera, Armia), Ex Pert (Inkwizycja), Krzysztof Grabaż Grabowski (Pidżama Porno, Strachy na Lachy), Robert Matera (Dezerter), Walter Chełstowski, Ziemek Kosmowski (BRak, Rendez Vous), Olaf Deriglasoff (Dzieci Kapitana Klossa, Homo Twist, Apteka, Pudelsi).

„Kup!Kultura” – 12 listopada, g. 20.00
Czwarty odcinek opowiada o latach 90., kiedy zaczął kształtować się prawdziwy rynek muzyczny, a muzycy rockowi zaczęli zarabiać na swojej twórczości. Wielkie koncerny fonograficzne stworzyły swoje przedstawicielstwa, powstały prywatne media, sztuka teledysku rozwijała się bardzo intensywnie, wydawnictwa sprzedawały się w setkach tysięcy egzemplarzy, zaczęło się też piractwo. Lata 90. to również „Heyomania”, początek Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, czyli jednej z największych akcji charytatywnych wywodzących się ze środowiska rockowego, powstanie Fryderyków zrobionych na wzór Grammy Awards czy rekordowe nakłady płyt. Jednak lata 90. kończą się wielką recesją, załamaniem rynku koncertowego. Ten odcinek opowiada o blaskach i cieniach rodzącego się show biznesu. Wypowiadają się m.in: Katarzyna Nosowska (Hey), Piotr Banach (Indios Bravos, eks-Hey), Muniek Staszczyk (T.Love), Kazik Staszewski, Grzegorz Brzozowicz (dziennikarz), Agnieszka Chylińska (O.N.A.), Andrzej Puczyński (Prezes ZPAV), Artur Rojek (Myslovitz), Piotr Metz (dziennikarz), Wojciech Waglewski (Voo Voo), Grzegorz Ciechowski (Republika), Piotr Klatt (Róże Europy), Jurek Owsiak (WOŚP, organizator Przystanku Woodstock), Andrzej Mogielnicki (autor tekstów m.in. Izabeli Trojanowskiej, zespołów Budka Suflera, Lady Pank).

„Teoria hałasu” – 19 listopada, g. 20.00
Czyli piąty odcinek to opowieść o ciężkich brzmieniach, heavy metalu i jego różnych odcieniach. W Polsce pierwszym ważnym zespołem był Test, ale to dopiero początek lat 80. rozpoczął wielki boom na heavy metal. Pierwszą wielką gwiazdą było TSA, potem Kat zapoczątkował w Polsce thrash metal. W połowie lat 80. połowa zgłoszeń na festiwal w Jarocinie pochodziła od zespołów heavy metalowych. Autorzy opowiadają, na czym polegała subkultura heavy metalowa, czym charakteryzował się jej ubiór, sposób zachowania. Dziś polski heavy metal jest znany na całym świecie, a Vader czy Behemoth występują na największych scenach świata. W odcinku wypowiadają się m.in.: Peter (Vader), Nergal (Behemoth), Marek Piekarczyk (TSA), Andrzej Nowak (TSA), Titus (Acid Drinkers), Litza (KNŻ, eks-Acid Drinkers), Jarek Szubrycht (muzyk i dziennikarz), Roman Kostrzewski (Kat), Tomasz Dziubiński (wydawca – Metal Mind Productions), Wojciech Hoffmann (Turbo), Tomasz „Lipa” Lipnicki (eks-Illusion, Lipali), Kazik Staszewski (KNŻ).

„Rockolekcje” – 26 listopada, g. 20.00
W szóstym odcinku imprezą wyjściową jest Festiwal w Opolu w 1995 roku i koncert rockowy, w którym wystąpiły m.in. Voo Voo, Świetliki, Homo Twist, Myslovitz, Tymon Tymański. Wówczas koncert został skrytykowany przez branżę i szefów TVP. Po latach okazało się, że był to ostatni festiwal w Opolu, kiedy próbowano coś nowego wykreować. Autorzy pokazują, że wykonawcy tam występujący dziś są najważniejszymi postaciami w polskim rocku. Pokusili się też wskazać najciekawsze zjawiska i – niejako – nauczyć, czym jest rock w ciągu ostatnich kilkunastu lat: tworzeniem pod prąd obowiązującym nurtom (Myslovitz), oryginalną formą wypowiedzi (Ścianka, Voo Voo), różnorodnością (Tymon) i surrealnością przekazu (Pogodno), sięganiem do historii Polski (Lao Che) i kultury różnych krajów (Voo Voo), a jednocześnie wciąż wyrazem buntu i sprzeciwu wobec zastanej rzeczywistości (Cool Kids Of Death). Zastanawiają się też nad przyszłością rocka w Polsce pokazując kilka młodych i ciekawych grup (George Dorn Screams, L. Stadt, Dick4Dick, The Poise Rite).