Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Porozmawiajmy o Parku Kulturowym (4 sierpnia 2017)

Już chyba nikt z nas nie wyobraża sobie, że w ścisłym centrum miasta nie funkcjonują przepisy o Parku Kulturowym. Pamiętam, jak po ich wprowadzeniu każdy spacer przynosił kolejne zachwyty nad elewacjami krakowskich kamienic, z których znikały olbrzymie reklamy w krzyczących kolorach. Dziś nie ma problemu reklam, ale zwracamy uwagę na nowe kłopoty – z nagabywaniem, ulotkami, kolorowym światłem, plastykowymi chińskimi „pamiątkami z Krakowa”. Nie ma wątpliwości, że po siedmiu latach czas na odświeżenie przepisów.

O Parku Kulturowym piszę teraz nie bez powodu. Po pierwsze, gdy powstaje ten felieton mamy dokładnie półmetek wakacji i szczyt sezonu turystycznego w Krakowie. Tłumy zwiedzających nasze miasto powodują z jednej strony nasilenie rozmaitych problemów charakterystycznych dla miast atrakcyjnych dla turystów, z drugiej – przypominają, że lubimy być dumni z Krakowa i chcemy, by został jak najlepiej zapamiętany. Druga sprawa to przygotowywana właśnie nowelizacja przepisów o Parku Kulturowym Stare Miasto, która teraz wchodzi w etap konsultacji społecznych. I tutaj niezbędne będzie Państwa zaangażowanie i pomoc. Dobrze, byśmy wspólnie przeczytali propozycje urzędników i zastanowili się jeszcze nad ewentualnymi korektami proponowanych rozwiązań. W końcu centrum miasta ma służyć i nam – mieszkańcom i turystom. A pamiętać trzeba, że tego typu przepisów, wymagających przede wszystkim od przedsiębiorców działających w centrum miasta, dostosowania się do określonych zasad, nie można zmieniać zbyt często. Powinny być jasne, klarowne, zrozumiałe, nie dające szans na ich obchodzenie i powinny wystarczyć nam na koleje co najmniej kilka lat.
Co nowego w przepisach? Propozycje zmian wzięły się przede wszystkim z chęci rozwiązania najczęściej zgłaszanych urzędnikom problemów z funkcjonowaniem centrum. Zacznijmy od ogródków kawiarnianych. Proponujemy, by te, które są szersze niż jeden metr musiały być ograniczone ogrodzeniem albo donicami z zielenią. Do tej pory bardzo często piesi zgłaszali problem, że goście – w miarę upływu wieczoru – coraz dalej rozstawiają krzesła i przesuwają stoliki, a tym samym uniemożliwiając przejście ulicą. W projekcie nowej uchwały znajdują się też przepisy regulujące sprawy związane z handlem i reklamą. Jeżeli pamiątki – to te, które mają rzeczywiście krakowski charakter. Nie ma powodu, by na straganach na Rynku można było kupić ciupagi, koszulki z Lewandowskim i maskotki – bohaterów bajek. Jeżeli obwarzanki – to te z certyfikatem, a nie bajgle czy precle. Dzięki wcześniejszym przepisom nie ma już na ulicach rozłożonych stoisk z okularami czy rajstopami, ale nowelizacja idzie dalej – przewiduje zakaz wystawiania towarów w bramach, przejściach i przejazdach do budynków, nie będzie tam można także zamieszczać reklam.
Zmiany będą dotyczyły także witryn lokali, które teraz bywają wykorzystywane jako olbrzymia reklama. Proponuje się wprowadzenia zasady, że nie wolno ograniczać transparentności przeszkleń. Dopuszczalne będzie to tylko w przypadku remontu lokalu, ewentualnie na jakiejś bardzo niewielkiej powierzchni, np. by zamieścić informację o honorowanych kartach płatniczych. Jeżeli propozycje zmian zostaną zaakceptowane, to być może od jesieni na ulicach nie spotkamy już człowieka - piwo, bo osoby reklamujące lokale będą mogły występować tylko w kostiumach, które w jakiś sposób można uzasadnić tradycją Krakowa.
Na koniec zostawiłem sprawę najbardziej kontrowersyjną – problemy związane z działalnością klubów nocnych. Wielokrotnie tłumaczyłem, że jeżeli działalność jest zgodna z prawem i odbywa się w prywatnym lokalu, miasto nie może jej zakazać. Możemy jednak sprawić, by nie była tak bardzo widoczna i uciążliwa dla osób, która z tego typu usług nie zamierzają korzystać. Dlatego proponujemy, by wprowadzić zakaz podświetlania okiem powyżej parteru światłem innym niż białe, zakaz rozdawania ulotek z informacjami i umieszczania w przestrzeni publicznej reklam o charakterze sprzecznym z moralnością publiczną oraz zakaz nagabywania przechodniów.
Czekamy na Państwa opinie!
Teraz moja prośba do Państwa – zaprezentowane zmiany z pewnością dotkną w dużej mierze przedsiębiorców działających z obrębie Starego Miasta. Z kolei mieszkańcy potrafią ocenić, czy ich prowadzenie pozwoli nam osiągnąć taki efekt, jaki chcielibyśmy – miasta przyjaznego zarówno dla mieszkających w zabytkowym centrum, jak i turystów chcących podziwiać nasze dziedzictwo. Konsultacje w prawie nowelizacji uchwały o Parku Kulturowym już się rozpoczęły. Pełny tekst projektu znajda Państwo na stronie dialoguj.pl i już teraz można przesyłać swoje uwagi mailem na adres: kd@um.krakow.pl, w temacie wpisując „konsultacje Park Kulturowy Stare Miasto”, lub listowne: Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego: pl. Wszystkich Świętych 11, 31-004 Kraków. W pierwszych dniach września działać będą też punkty konsultacyjne, a na 7, 12 i 14 września zaplanowane są otwarte spotkania w tej sprawie, które odbędą się Miejskim Centrum Dialogu. Proces konsultacji planujemy zakończyć 15 września.
Serdecznie wszystkich zapraszam!

pokaż metkę
Autor: JACEK MAJCHROWSKI
Osoba publikująca: MIROSŁAW PALUCHOWSKI
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2017-08-04
Data aktualizacji: 2020-04-21
Powrót

Zobacz także

Znajdź