Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Warsztaty wiedeńsko-krakowskie – o wyzwaniach mobilności w dużych miastach

Elektromobilność w transporcie publicznym, mobilność pieszych oraz komunikacja z mieszkańcami przy zmianach infrastruktury drogowej – to główne tematy warsztatów wiedeńsko-krakowskich, które odbyły się w Krakowie 21 maja. Wzięli w nich udział goście z Wiednia: Peter Wiesinger i Petra Jens oraz specjaliści z Krakowa reprezentujący Krakowski Holding Komunalny, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Zarząd Dróg Miasta Krakowa oraz Zarząd Transportu Publicznego.

Fot. KHK SA

- Wiedeń jest i pozostaje najlepszym miastem do życia na świecie. Austriacka stolica po raz kolejny zawdzięcza swoją czołową pozycję między innymi doskonałej infrastrukturze z dobrze rozwiniętą i niezawodną siecią transportu publicznego. Dlatego właśnie warto spotykać się, wymieniać doświadczenia i uczyć się od siebie nawzajem. Warto zaznaczyć, że współpraca Krakowa z Wiedniem ma wieloletnią tradycję, a jednymi z najważniejszych obszarów współpracy między naszymi miastami jest właśnie gospodarka komunalna i planowanie systemu transportu publicznego – zaznaczył Tadeusz Trzmiel, prezes Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA, wieloletni zastępca prezydenta Krakowa i koordynator współpracy między oboma miastami.

Warsztaty otworzyła prelekcja Petera Wiesingera, dyrektora Wydziału Technologii Pojazdów wiedeńskiego przedsiębiorstwa komunikacji Wiener Linien, który opowiedział o wiedeńskich doświadczeniach w funkcjonowaniu autobusów elektrycznych i ich wpływie na redukcję emisji CO2, przedstawił flotę autobusową Wiednia, podział modalny oraz aktualny stan przygotowań do uruchomienia linii autobusów bezzałogowych w wiedeńskiej dzielnicy Seestadt Aspern.

O krakowskich doświadczeniach z eksploatacji elektrycznych autobusów opowiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie. – Pierwsze testy autobusów elektrycznych odbyły się w 2012 roku, a w 2013 r. rozpoczęliśmy pierwsze próby ich eksploatacji w celu sprawdzenia między innymi alternatywnego zasilania elektrycznego autobusów miejskich w rzeczywistych warunkach komunikacji miejskiej. 29 kwietnia 2014 r. została uruchomiona w Krakowie pierwsza w Polsce regularna linia komunikacyjna obsługiwana przez autobusy elektryczne, a w tym momencie po naszym mieście jeździ ich już 26.

Z kolei o wdrożeniu w Krakowie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku opowiadał Witold Śmiałek, członek zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A. Spółka, zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa jest odpowiedzialna za pozyskanie stacji ładowania oraz samochodów elektrycznych na potrzeby Urzędu Miasta, miejskich spółek i jednostek organizacyjnych. Warto zaznaczyć, że ustawa nałożyła na samorządy obowiązek posiadania do 2020 r. minimum 10% samochodów zeroemisyjnych w użytkowanej flocie. Natomiast temat carsharingu elektrycznego w Gminie Miejskiej Kraków zreferował dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK Wacław Skubida, który opowiedział o porozumieniach Miasta z dwiema komercyjnymi firmami zainteresowanymi uruchomieniem systemu carsharing oraz budową sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie Krakowa.

W bloku tematycznym o mobilności pieszych oraz komunikacji z mieszkańcami przy okazji zmian w infrastrukturze drogowej, ze strony Krakowa wystąpili Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego oraz Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Omówione zostały narzędzia wykorzystywane w komunikacji z mieszkańcami na przykładzie modernizacji ulic Królewskiej i Krakowskiej, dwóch ważnych ciągów komunikacyjnych miasta, których remont trwa kilkanaście miesięcy. Zaprezentowano także zmiany w przestrzeni Krakowa oparte na projektach organizacji ruchu, których głównym celem była poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, ze szczególnym naciskiem na pieszych. Z kolei Petra Jens, pełnomocnik Wiednia ds. komunikacji pieszej i inicjatorka pilotażowego projektu „Schulstrasse” (ulica szkolna), zmieniającego organizację ruchu w pobliżu szkoły podstawowej przy Vereinsgasse w Wiedniu, opowiedziała o etapach wdrożenia projektu i jego efektach. Ulica, przy której znajduje się szkoła, została zamknięta dla ruchu samochodowego i motocyklowego w godz. 7.45 - 8.15. Informowały o tym zakazy wjazdu oraz czasowe odgrodzenia postawione na ulicy. Warto zaznaczyć, że efektem przeprowadzonego testu, była zmiana zachowań rodziców i dzieci uczęszczających do tej szkoły – więcej uczniów pokonywało drogę do szkoły pieszo lub na rowerach.

Projekt się sprawdził i zgodnie z wolą szkoły, rodziców oraz pobliskich mieszkańców ma zostać w tej szkole wprowadzony na stałe. Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci. Rozwiązaniem tym zainteresowanych jest 20 kolejnych szkół w Wiedniu, wnioski o wprowadzeniu zakazu wpłynęły do Wiedeńskiego Magistratu. Inicjatorzy projektu chwalą się również, że zapytania dot. projektu przychodzą też z Krakowa, Berlina i Montrealu.

Warto w tym miejscu dodać, że krakowscy radni wyszli z inicjatywą wdrożenia wiedeńskiego rozwiązania w naszym mieście.

Inicjatorem i współorganizatorem warsztatów było Biuro Miasta Wiednia, Eurocomm-PR, spółka miejska Wiedeńskiego Holdingu Komunalnego (Wien Holding), która dba o międzynarodową pozycję Wiednia, Krakowski Holding Komunalny S.A.
w Krakowie, Zarząd Dróg Miasta Krakowa i Zarząd Transportu Publicznego.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Kinga Stoszek
Podmiot publikujący: Otwarty na świat
Data publikacji: 2019-05-24
Data aktualizacji: 2019-05-29
Powrót

Zobacz także

Znajdź