Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Artyści z Ołomuńca w Krakowie

Od 1 do 18 września 2017 r. w Nowohuckim Centrum Kultury przy al. Jana Pawła II (Galeria Biała CENTRUM) prezentowane były dzieła artystów z Ołomuńca. W wernisażu wystawy, który odbył się 1 września udział wzięli Zastępca Burmistrza Ołomuńca ds. Kultury, Edukacji i Sportu Pavel Urbášek, Dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Katarzyna Olesiak oraz Prezes Związku Artystów Czeskich w  Ołomuńcu, a zarazem inicjator projektu Radovan Langer.

Fot. Fragment obrazu Oldřicha Šembery pt. "Wspinacz 2" (2016)

Czeski Ołomuniec należy bezsprzecznie do najbardziej urokliwych, wartych poznania europejskich miast. Sława, jaką zyskało to piękne miasto m.in. dzięki założonemu w XVI wieku Uniwersytetowi Palackiego, niezmiennie przyciąga doń ludzi nauki i kultury, dlatego też nie należy się dziwić, że właśnie kultura stała się jednym z najważniejszych punktów podpisanego w czerwcu 2016 r. listu intencyjnego o wzajemnej współpracy Krakowa i Ołomuńca. W 2016 roku artyści związani z krakowską ASP jako pierwsi mieli honor zaprezentować swój dorobek mieszkańcom Ołomuńca. W 2017 r. mogliśmy zobaczyć w Krakowie prace twórców związanych z naszym czeskim zaprzyjaźnionym miastem.

Ambicją wystawy Ołomuniec-Kraków była prezentacja współczesnej ołomunieckiej kultury plastycznej poprzez wybrane prace kilku autorów średniej i starszej generacji, których dokonania odzwierciedlają dominujące nurty twórcze ołomunieckich stowarzyszeń artystycznych i zarazem określają kierunki programowe tych organizacji.

Ołomuniec plakat

Fotograf David Dusík (1972) koncentruje się na ukazywaniu działania światła w przestrzeni rzeczywistej – jako czynnika, który określa postać artystyczną przekazu. Jiří Hastík (1945) należy do autorów, którzy dążą do artykulacji psychicznych i duchowych aspektów bytu człowieka, posługując się przy tym minimalnymi środkami wyrazu. Obrazy Pavla Hogela (1950) są charakterystyczne głównie z uwagi na optymistycznie zniewalającą wyraźną kolorystykę i zwartą zasadę kompozycji. Fotograf, dokumentalista filmowy i pedagog Vladimír Janek (1962) korzysta z techniki cyfrowej jako narzędzia redukowania realnych motywów krajobrazowych do postaci minimalistycznych obrazów, które przyciągają wyrafinowaną prostotą kompozycji i siłą wyrazu. Malarz Vít John (1956) swoje widzenie świata obiektywizuje artystycznie, posługując się znanymi historiami literackimi oraz ukazując różne cechy charakteru ludzkiego, często w karykaturalnej postaci. W niezwykle różnorodnej twórczości Radovana Langera (1957) uwidaczniają się wszelkie bieżące bodźce duchowe i materialne odbierane przez artystę. Twórczość malarską, kreślarską i graficzną Jiljí Sedláčka (1956) charakteryzuje nadzwyczajna kultura przedstawienia i kompozycje oparte na kontraście eleganckich płaszczyzn koloru. Oldřich Schnabl (1938) zajmował się przez dziesiątki lat głównie designem graficznym, a w połowie lat dziewięćdziesiątych odkrył dla siebie nieskończone możliwości techniki cyfrowej, która stała się medium jego nieograniczonej pomysłowości w zakresie modyfikacji podstawowych form geometrycznych. Motywem przewodnim kreacji rzeźbiarskich Richarda Spurnego (1964) jest świat entomologii. Różne rodzaje chrząszczy fascynują go rzeźbiarską budową swojego ciała, sposobem życia i… podobieństwem z życiem człowieka. Do swoich nastrojowych, pełnych ekologicznych odniesień i podanych w stylu starych mistrzów iluzji krajobrazowych nawiązał po niemal dziesięcioletniej przerwie Oldřich Šembera (1948), tworząc animacje komputerowe własnych fotografii z miejskich peryferii. Formalnie i tematycznie bogate dzieła Miroslava Šnajdra st. należą już od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku do skarbnicy czeskiej kultury artystycznej. Podkreślenia wymaga też niezwykła rozpiętość talentu Marka Trizuljaka (1953) - jego uniwersalność zarówno w malarstwie i fotografii, jak też w tworzeniu obiektów szklanych. Delikatne dzieła malarskie Miroslavy Trizuljakovej (1955) korespondują z jej działalnością zawodową - restaurowaniem zabytków artystycznych. Nadzwyczaj konsekwentna twórczość rzeźbiarska Jiříego Žlebka (1948) nawiązuje do sztuki niefiguratywnej, w której egzystencjalnym punktem wyjścia jest sprzeczność pomiędzy psychiczną konstrukcją człowieka a jego zewnętrzną, publiczną kreacją. Elegancja, kruchość i lekkość przedstawienia charakteryzują rysunki Kateřiny Žlebkovej (1951), która na dużych formatach rozwija swoje opowieści o z reguły niedorzecznych działaniach człowieka w warunkach współczesnej cywilizacji.

Więcej o współpracy Krakowa z Ołomuńcem

 

Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK A. Gryczyński
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK A. Gryczyński
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK A. Gryczyński
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK A. Gryczyński
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK Alex Ingle
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK A. Gryczyński
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK A. Gryczyński
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK A. Gryczyński
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
Artyści z Ołomuńca. Wernisaż wystawy w NCK
pokaż metkę
Osoba publikująca: JULIA ŻYLINA-CHUDZIK
Podmiot publikujący: Otwarty na świat
Data publikacji: 2017-08-29
Data aktualizacji: 2018-05-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź