Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Po co nowe parkometry – polemika z Dziennikiem Polskim

Miejska Infrastruktura, spółka zajmująca się obsługa strefy płatnego parkowania ogłosiła przetarg na zakup 116 nowych parkometrów. Nowe urządzenia mają zastąpić stare parkometry obsługujące podstrefę P2. Mają być tak samo funkcjonalne, jak urządzenia obsługujące zdecydowaną większość krakowskiej strefy. Szerzej o tym pisaliśmy na stronie krakow.pl. Tematem zainteresował się również „Dziennik Polski". W artykule Piotra Tymczaka pt. „Parkometry jeszcze niespłacone, a już chcą je wymienić na nowe”, stawiany jest zarzut rozrzutności i utrudniania życia kierowcom. Te same tezy pobrzmiewają w edytorialu „O sensie przestawiania parkomatów” Małgorzaty Nitek.

Ponieważ czytelnikom „Dziennika Polskiego" należy się rzetelna informacja o projektach podejmowanych przez miasto, poniżej zamieszczamy stanowisko spółki Miejska Infrastruktura, wyjaśniające, po co potrzebne są nowe urządzenia do pobierania opłat w strefie płatnego parkowania.

Po pierwsze, pod koniec listopada 2016 r. wygasa umowa na obsługę strefy P2 (Kazimierz), w ramach której wykonawca dostarczył oraz zainstalował 115 szt. urządzeń do pobierania opłat za postój wraz z oprogramowaniem, serwisem, ochroną i materiałami eksploatacyjnymi. Tym samym dostarczone do strefy P2 parkometry nie stanowią własności miasta. Istnieje oczywiście opcja odkupu starych urządzeń i takie działania miasto podejmuje. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że parkometry obecnie zlokalizowane w strefie P2 nie pozwalają na wprowadzanie numerów rejestracyjnych pojazdów, przez co nie spełniają nawet minimalnych wymagań w zakresie standardów, którymi charakteryzują się inne urządzenia wykorzystywane do poboru opłat w krakowskiej strefie płatnego parkowania. O pozostałych funkcjonalnych i technologicznych ograniczeniach już nie wspominając. To jest główny powód rozpisanego przez spółkę Miejska Infrastruktura przetargu, który ma doprowadzić do sukcesywnej wymiany urządzeń do poboru opłat na takie, które gwarantować będą funkcjonalność i niezawodność co najmniej na poziomie standardów już stosowanych w Krakowie.

Jest wśród nich wspomniane wprowadzanie numerów rejestracyjnych pojazdów. Co daje taka funkcjonalność? Przede wszystkim chodzi o wyeliminowane zachowań mających na celu uniknięcie kary za brak opłaty za postój. Tego rodzaju przypadki nie występują w strefach wyposażonych w parkometry umożliwiające wprowadzanie numerów rejestracyjnych. Ponadto wpisywanie numerów rejestracyjnych daje możliwość wykonywania efektywnej kontroli wnoszenia opłat, czyli stosowane rozwiązań służących poprawie jakości i szybkości prowadzonej w strefie kontroli m.in. przez weryfikację wniesienia opłaty dla konkretnego numeru rejestracyjnego, prowadzoną przez osoby wykonujące nadzór w strefie płatnego parkowania na poziomie systemu informatycznego. Co więcej, takie rozwiązanie to korzyść dla kierowców, bowiem daje możliwość wnoszenia opłaty dodatkowej bezpośrednio w parkometrze, bez konieczności wizyty w Biurze Strefy Płatnego Parkowania.

Nowe urządzenia, które chce zakupić spółka, będą posiadać wyświetlacz, który oprócz informacji wskazującej na kolejność działań niezbędnych do wniesienia opłaty (informacja wyświetlana na ekranie parkometru zamiast naklejania na obudowie urządzenia zapewnia odpowiednią czytelność nawet w okresach niewystarczającej widoczności, np. w nocy), będzie nośnikiem niezbędnych informacji dotyczących funkcjonowania strefy płatnego parkowania, adresów i numerów telefonów do służb porządkowych i ratowniczych. Nowe urządzenia będą więc nośnikiem przydatnych dla krakowian informacji.

Co równie istotne, nowe parkometry będą wyposażone w czytnik kodów QR, który będzie służył do odczytywania informacji zawartych w tym kodzie, nadrukowanych na bilecie postojowym lub zawiadomieniu, a jest wśród nich numer rejestracyjny pojazdu. Przy kolejnej transakcji kierowca może wykorzystać taki bilet i bez używania klawiatury wprowadzić numer pojazdu. Jest to więc rozwiązanie jak najbardziej korzystne dla kierowców.

Wśród innych funkcjonalności nowych urządzeń jest możliwość obsługi w językach obcych, nowe parkometry dadzą wybór formy płatności, a więc bilon, karty płatnicze, w tym zbliżeniowe, a także inne dostępne na runku form płatności, np. poprzez urządzenia obsługujące technologię NFC, BLIK, stosowaną m.in. w telefonach komórkowych, pozwolą na integrację z KKM i MKA oraz z systemem informacji o zajętości miejsc.

Warto podkreślić fakt, że zakup nowych urządzeń wynika też z konieczności zapewnienia właściwej ochrony przychodów strefy płatnego parkowania, które stanowią dochód do budżetu Miasta.

Taki jest więc sens wymiany urządzeń wysłużonych, charakteryzujących się gorszymi cechami użytkowymi, na urządzenia zapewniające lepszą jakość świadczonych usług i podnoszący komfort obsługi klienta strefy płatnego parkowania. Jest to szczególne ważne w miejscach licznie odwiedzanych przez osoby przyjeżdżające do Krakowa. Do takich miejsc należy zaliczyć strefę P2 (Kazimierz).

Co się stanie z urządzeniami obsługującymi w tym momencie dzielnicę Kazimierz? Warto pamiętać, że te urządzenia są własnością spółki obsługującej obecnie tę podstrefę. Miasto podejmie działania, by wykupić na własność te urządzenia i licencję od aktualnego operatora. W takim przypadku stare urządzenia będą mogły być wykorzystane ze względu na posiadaną funkcję płatności dokonywanych w formie bezgotówkowej i zastąpią jeszcze starsze urządzenia, które nie posiadają tej funkcji w strefach P1 i P3 do czasu zastąpienia ich, bardziej innowacyjnymi urządzeniami. Natomiast urządzenia zamortyzowane i zdemontowane w strefie P1 i P3 wykorzystane zostaną do utrzymania sprawności pozostałych parkometrów tego samego typu.

Zarząd spółki

Miejska Infrastruktura sp. z o.o.

 

pokaż metkę
Autor: JAN MACHOWSKI
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-08-30
Data aktualizacji: 2016-08-30
Powrót

Zobacz także

Znajdź