Miejski transport będzie tylko lepszy

Odpowiedź Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu na list czytelnika portalu Onet.

Bardzo nam przykro, że nie udało się przekonać jednego z mieszkańców do przesiadki na komunikację miejską. Powody, które podaje – punktualność - są oczywiste i zrozumiałe. Być może jego doświadczenie pozwoli pokazać, jak ważne jest oddzielanie komunikacji miejskiej od samochodów.

Wszystkie wymienione w liście Czytelnika linie autobusowe przebiegają przez najbardziej zatłoczone ulice Krakowa. System komunikacji miejskiej powinien być tak skonstruowany, by nie miało to znaczenia (szczególnie we wczesnych godzinach rannych) ale niestety nie mamy jeszcze możliwości, by całkowicie uniezależnić ruch autobusowy od ogólnego ruchu drogowego.

Jak bowiem zauważył w liście sam Czytelnik, autobusy spóźniają, się lub niepotrzebnie tracą czas, bo często utykają w korku razem z autami. Dlatego tam, gdzie możemy, wytyczamy tzw. buspasy. Dzięki nim udało się np. o kilka minut przyspieszyć przejazdy autobusów jeżdżących po ul. Czarnowiejskiej w stronę Alei Trzech Wieszczów. Z tego też powodu od kilkunastu tygodni trwają rozmowy w sprawie wyznaczenia buspasa w tunelu pod Dworcem Głównym, którym jeżdżą autobusy linii 192. Żeby móc to zrealizować musimy jednak przeprowadzić uzgodnienia z wieloma instytucjami. Jeszcze większym wyzwaniem jest usprawnienie przejazdu po ul. Pilotów. Za każdym razem musimy starać się, by uzgodnić ruch komunikacji miejskiej i ruch samochodów.

Często, mimo wytyczania buspasów, kierowcy ignorują zasady ruchu drogowego i poruszają się buspasami tworząc utrudnienia dla autobusów, opóźniając ich przejazdy. Z tego też powodu wprowadzamy nowe oznakowania, jak na Alejach Trzech Wieszczów.

Ruch uliczny każdego dnia jest inny, a autobusy nie spóźniają się każdego dnia tyle samo – dlatego nie ma możliwości dostosowania rozkładu jazdy do korków. Jedynym działaniem, które pozwoli podnieść punktualność autobusów, jest separowanie ich pasów ruchu od ogólnego ruchu ulicznego. Dzięki temu jesteśmy w stanie przewidzieć czas przejazdu.

To dlatego o wiele wyższą punktualność mają tramwaje poruszające się w Krakowie – poza ścisłym centrum niemal wszędzie jeżdżą po torowiskach oddzielonych od jezdni. Z tego powodu w Starym Mieście wprowadziliśmy układ jednokierunkowy na części ulic przy Plantach, by tramwajom jak najmniej przeszkadzał nieskoordynowany ruch samochodów.

Rozumiemy, że samochód zapewnia większy komfort podróży, ale zapewniamy, że jakość powietrza w jego wnętrzu nie jest o wiele większa niż na przystanku. Miejski transport działa coraz sprawniej, bez żadnej wątpliwości – od dwóch lat systematycznie zwiększamy liczbę kursów, oddajemy połączenia. Zaś 8 stycznia kursów znowu będzie więcej niż obecnie – szczególnie linii tramwajowych. Wciąż pozostaje sporo do zrobienia, ale każdego roku podnosimy jakość transportu miejskiego. Wiedzą to Ci, którzy codziennie z niego korzystają.

Mimo to, żal Czytelnika serwisu, który postanowił zrezygnować z samochodu i poczuł się rozczarowany punktualnością autobusów jest zrozumiały. Mamy nadzieję, że kiedyś spróbuje jeszcze raz i wtedy uda się go przekonać. Jeśli za jego przykładem poszłoby stu innych kierowców, jest szansa że w Płaszowie czy w Prądniku autobus przejedzie o wiele sprawniej niż dziś. 100 samochodów to prawie półkilometrowej długości kolejka aut na jednym pasie.

Pokaż metkę
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także
POLECAMY
TELEWIZJA.KRAKOW.PL
PRZEJRZYSTE FINANSE
OTO FOTOKRONIKA MIASTA