Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Odpowiedź na tekst p. Dawida Serafina

W związku z nieprawdziwymi informacjami zawartymi w tekście Dawida Serafina pt. Igrzyska za słone miliardy" (Gazeta Krakowska, 29 listopada 2013 r.) uprzejmie informuję:

1.    Stwierdzenie, że Gazeta Krakowska „dotarła” do projektu olimpijskiego budżetu sugeruje, że był on ukryty lub niedostępny, tymczasem cały materiał jest dostępny do publicznej wiadomości na naszym BIP-ie (www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=20896).

2.    Projekt budżetu ZIO 2022 jest załącznikiem do Raportu otwarcia i nie można go „analizować” w oderwaniu od tego opisowego dokumentu. Trzeba zaznaczyć, że powstał on ponad 5 miesięcy temu, a wiele informacji w nim zawartych, w tym np. kosztów funkcjonowania biura ZIO 2022, jest już nieaktualnych (zmniejszenie kosztów, zmiany koncepcji funkcjonalnych etc.). Raport stanowił roboczy wewnętrzny materiał pomiędzy inicjatorami projektu a MSiT, w celu podjęcia przez Rząd RP wiążących decyzji (patrz: Uchwała Nr 205/2013 Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2013 r. w sprawie organizacji XXIV Zimowych Igrzysk Olimpijskich oraz XIII Zimowych Igrzysk Paraolimpijskich w Krakowie w 2022 r.). Zaznaczyć należy, że w żadnym momencie nie był on publikowany jako oficjalny kosztorys projektu ZIO 2022. Dopiero specjalistyczna firma, która wygra przetarg, ma za zadanie m.in.

·         opracowanie całościowej analizy kosztów, ryzyk finansowych, korzyści i strat wynikających z przeprowadzenia procesu ubiegania się o ZIO oraz procesu organizacji ZIO;

·         Opracowanie kompletnego budżetu w dwóch wariantach: 1/ zgodnym z wymogami PAK 2022 w terminie do 1 marca 2014 roku i PiKK 2022 (opcjonalnie) w terminie do 1 stycznia 2015 roku, 2/ zgodnym z wymaganiami służb nadzoru finansowego Zamawiającego – według tabel stanowiących załącznik nr 8 PROJEKT BUDŻETU ZIO 2022 do dokumentu Projekt Zimowe Igrzyska Olimpijskie Kraków 2022 – Raport otwarcia do procedury aplikacyjnej (z 18.06.2013).

Te informacje są zawarte w dokumencie bazowym (SIWZ), którego załącznikiem jest projekt budżetu.

3.    Nieprawdziwa jest informacja, że ponad 6 mln zł będą kosztować wyjazdy służbowe członków komitetu organizacyjnego. W poz. 5 tab. 9 zał. nr 8 zapisano: Delegacje służbowe i lobbing, (80 wyjazdów x 10 os. x 2,5 tys zł/os) 2 000 000,00 zł. Pozycja dotyczy nie tylko komitetu, ale wszystkich osób pracujących przy projekcie (w tym także m.in. ekspertów, przedstawicieli poszczególnych samorządów, PKOl, resortów rządowych, związków sportowych itp.).

4.    Nieprawdziwa jest informacja o dodatkowych 2 mln na pensje dla nich. W poz. 1 tab. 9 zał. nr 8 zapisano: Funkcjonowanie biura projektu "Kraków ZIO 2022", (15 os. x 24 mies. x 6 tys. zł) 2 160 000,00 zł. Pozycja nie dotyczy komitetu, lecz osób operacyjnych, które będą pracowały w biurze. Należy zwrócić uwagę, że przyjęty czasokres funkcjonowania Biura uległ już zmianie, w związku z rejestracją Komitetu w KRS 24.10.2013 (i wyniesie prawdopodobnie 19 – 20 mies.).

5.    Nieaktualna jest informacja o przygotowaniach technicznych stadionu Wisły. Rozpatrywane są inne, alternatywne lokalizacje.

6.    Nieprawdziwa jest informacja o tym, że organizacja igrzysk będzie kosztowała 21 316 180 137,00 zł. Autor pisze, że zsumował niezbędne wydatki tymczasem jedynie podał kwotę zapisaną w poz. RAZEM tab. 11 zał. nr 8.

W tekście zabrakło natomiast informacji, że wariant bez inwestycji rekomendowanych i  koniecznych (z uwzględnieniem tylko niezbędnych) to koszt 14 106 137 241,00 zł. Nie podano również informacji, że 70% podanej kwoty stanowią wydatki inwestycyjne (a wiec trwała spuścizna projektu ZIO 2022, z których część znajduje się już w realizacji i nie jest związana bezpośrednio z ZIO (łącznia kwota ponad 4,5 mld zł). Z tych 70% stanowiących inwestycje, ok. 60% stanowią projekty, których realizacja została lub będzie wdrożona niezależnie od projektu ZIO 2022 (była planowana i przygotowywana zanim powstałą koncepcja ZIO 2022). Przykładowo, w obiektach sportowych to ok 53% ogólnych wydatków, a jeżeli chodzi o transport – ok. 95%. Projekt ZIO 2022 stanowić będzie zatem dla wielu zaprogramowanych projektów inwestycyjnych impuls do wcześniejszej i sprawnej realizacji.

Koszt organizacji ZIO 2022 w projekcie został oszacowany na kwotę 4 578 000 000,00 zł (poz. RAZEM tab. 8 zał. nr 8).

7.    Dawid Serafin pisze, że MKOl przekaże ponad 3 mld. zł tymczasem nie wiemy, ile będzie to pieniędzy dokładnie (przedstawione kwoty to szacunki na podstawie dotychczasowych doświadczeń organizatorów ZIO).

8.    Nieprawdziwa jest informacja o tym, że na wydatki związane ze staraniami, niezależnie od ostatecznego werdyktu, trzeba będzie wyłożyć 209 mln zł. W poz. RAZEM tab. 9 zał. nr 8 zapisano kwotę 48,2 mln zł. Należy zwrócić uwagę, że blisko 60% tej kwoty to wydatki na promocję (także w tym przypadku wiele informacji jest już nieaktualnych, jak choćby kwota 200 tys. na opracowanie logotypu miasta aplikującego – rozpisano konkurs).

9.    Jeśli chodzi o wioskę olimpijską – na str. 15 Raportu zawarta jest informacja: wykorzystanie po ZIO: Przekształcenie w lokale mieszkalne, przekazanie części zasobu dla potrzeb zasobu lokali komunalnych. Projekty będą zakładać możliwość dokonania względnie prostej i taniej przebudowy w celu zmiany układu przestrzennego (łączenie, podział). Możliwość zmiany funkcji części obiektów na np. oświatową w celu przekształcenia osiedla w pełni funkcjonalne siedlisko miejskie - czynnik miastotwórczy definiujący kryteria sukcesu dla miasta przyszłości; idea wykonania całości jako elementu koncepcji „Smart City”.

10. Jeśli chodzi o to w jaki sposób koszta zostaną podzielone między poszczególne gminy totrwają rozmowy na ten temat. Kilka gmin przekazało już wstępne deklaracje. To kwestia stosownych uchwał, w tym wprowadzenia do WPF-ów.

11. Nieprawdziwa jest informacja o tym, że na budowę i przystosowanie obiektów sportowych na terenie Miasta wydamy co najmniej 479 mln 350 tys zł. W poz. 2 tab. 1 zał. nr 8 znajduje się Hala widowiskowo-sportowa w Krakowie (Czyżyny) na łączną kwotę 462 900 000,00 zł. Jest to przedsięwzięcie zaplanowane, przygotowane zanim jeszcze powstała idea ZIO 2022, realizowane zupełnie niezależnie od Igrzysk, a tylko w zdecydowany sposób wzmacniające krakowską aplikację.

12. Na pytanie skąd znaleźć na to wszystko pieniądze?Odpowiadam, żejest dotacja dla Komitetu na rok 2013 w wysokości 2,5 mln, są środki przekazane do Komitetu w formie składki przez Miasto Kraków, Miasto Zakopane i Województwo Małopolskie (ok. 1 mln zł), są deklaracje wkładu finansowego pozostałych samorządów, jest przygotowywana uchwała okołobudżetowa Rządu RP, dot. finansowania projektu w latach 2014 – 2015 ze środków centralnych, są odpowiednie zapisy w WPF-ach Krakowa i Małopolski na lata 2014 – 2015 (na obecną chwilę łącznie 12 mln zł).

13. Nieprawdziwa jest informacja o tym, że 393 mln 300 tys zł – remont i wyposażenie hali widowiskowo – sportowej w Krakowie (odpowiedź jest w punkcie 11).

14. Co do Informacji: 39 mln zł – budowa hali lodowej AWF (curling)rozpatrywana jest tańsza, alternatywna lokalizacja na terenie Krakowa.

15. Nieprawdziwa jest informacja: 7 mln 700 tys. zł – szkolenia wolontariuszy. W poz. 27 tab. 8 zał. nr 8 zapisano: edukacja i trening (wolontariusze, obsługa mediów, obsługa wioski).

16. Odnośnie informacji: 69 mln 600 tys zł – wyposażenie hali widowiskowo – sportowej w Krakowie -(szczegółowy opis w pkt. 11).

 

Filip Szatanik
Zastępca Dyrektora ds. Informacji
Wydział Informacji Turystyki i Promocji Miasta
Urząd Miasta Krakowa

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2013-11-29
Data aktualizacji: 2013-11-29
Powrót

Zobacz także

Znajdź