Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Bliskość w Letnim Tanim Kinobraniu

B jak ból i jak blask. B jak Banderas. B jak brytyjska rodzina z wyższych sfer. B jak babcia z Chin. B jak bohaterowie Dolana. B jak brazylijskie siostry. B jak bezdomna dziewczynka przygarnięta przez rodzinę z przedmieścia Tokio. Po prostu: B – jak bliskość, w ramach ostatniego tygodnia wakacyjnego festiwalu.

Fot. materiały prasowe

W piątek, 21 sierpnia, w Kinie Pod Baranami rozpoczął się ósmy, ostatni już tydzień wakacyjnego festiwalu Letnie Tanie Kinobranie. W programie mnogość filmów obracających się wokół tematu bliskości. Na ekranie m.in.: Taika Waititi, Antonio Banderas, Casey Affleck, Xavier Dolan, Emily Blunt, Maggie Smith, Awkwafina, Timothée Chalamet (w dwóch filmach!) i Steve Carell. Bilety w cenie 9 zł.

Jak nigdy dotąd zdajemy sobie obecnie sprawę z wagi i znaczenia bliskości. Unikamy podawania ręki na powitanie, utrzymujemy dystans, lecz jednocześnie pragniemy łączności z innymi. Szczególny rodzaj wspólnoty oferuje kino, zachęcające do zbiorowego przeżywania filmowych emocji. Trwające od początku lipca Letnie Tanie Kinobranie to okazja do kolekcjonowania zachwytów, nadrabiania kinowych zaległości oraz doświadczania magii kina wspólnie z innymi miłośnikami X muzy (oczywiście z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa!).

Program ósmego, a zarazem ostatniego już tygodnia Kinobrania, skupia się wokół bliskości – kluczowego elementu relacji rodzinnych, który mimo fundamentalnego znaczenia nie jest obecny w każdej filmowej familii. Więzi łączące bliskich wystawiają na próbę m.in. opresyjne zwyczaje i konwenanse – widoczne wyraźnie w rozgrywającym się w Brazylii lat 50. filmie „Niewidoczne życie sióstr Gusmão”. O utrzymanie bliskich relacji z uporem walczy nietypowa rodzina z nagrodzonych Złotą Palmą Złodziejaszków” Hirokazu Koreedy, która mimo trudnych warunków życiowych przygarnia pod swój dach bezdomną dziewczynkę oraz wielopokoleniowy chiński klan przedstawiony w „Kłamstewku” Lulu Wang, którego członkowie starają się ukryć przed ukochaną babcią prawdę o jej poważnej chorobie.

Wokół relacji rodzinnych – ujętych w nawias wyjątkowego, ekscentrycznego stylu Taiki Waititiego – krąży „Boy”​. To pełen intertekstualnych nawiązań portret małego chłopca, do którego życia, po latach nieobecności i z zupełnie niespodziewanych powodów, wraca nieobecny ojciec (w tej roli sam reżyser). Całkowicie inaczej układają się relacje nastoletniego Nicolasa (Timothée Chalamet) i jego taty (Steve Carell) w filmie Mój piękny syn”. Mimo znakomitych ocen, licznych zainteresowań, dostatniego życia i wspaniałych perspektyw na przyszłość, chłopak stacza się w odmęty narkotykowego nałogu, z którego ze wszystkich sił stara się go wyciągnąć kochający rodzic. Rodzinne niesnaski, sekrety i wzajemne pretensje – to wszystko, na czas wizyty w swojej posiadłości pary królewskiej, będzie musiał odsunąć na bok arystokratyczny ród Crawleyów. Doskonale znani wszystkim fanom „Downton Abbey” bohaterowie, pojawiają się na wielkim ekranie w filmowym postscriptum do kultowego serialu.

Ósmy tydzień Kinobrania to cała galeria niezwykłych dzieł oczarowujących atmosferą, z czułością i wrażliwością przypatrujących się perypetiom swoich bohaterów. Wypełniony najprawdziwszą magią jest obsypany nagrodami dokument „Kraina miodu”, portretujący codzienność 50-letniej Hatidze – jednej z ostatnich tradycyjnych, macedońskich bartniczek. Cudowna atmosfera panuje także w filmach uznanych reżyserów, takich jak pełen żywych kolorów „Ból i blask” Pedro Almodóvara, będący refleksją na temat twórczości i biografii reżysera czy cudowny wakacyjny romans „Tamte dni, tamte noce” Luki Guadagnino. Pełen delikatności i czułego podejścia do bohaterów jest także „​Matthias i Maxime” Xaviera Dolana,  w którym młody reżyser stara się oddać złożoność międzyludzkich relacji, jednocześnie trafnie portretując zagubione pokolenie dzisiejszych trzydziestolatków.

Specjalne miejsce w ramach finałowego tygodnia Kinobrania zajmuje amerykańskie kino niezależne, na czele z kameralnym filmem „Siostra twojej siostry”, w reżyserii zmarłej w maju tego roku Lynn Shelton. Ten pełen inteligentnego humoru komediodramat, nie stroni od poważnych tematów, a jednocześnie potrafi znaleźć przestrzeń dla niezręcznych żartów, zachwycających improwizacji oraz świetnych kreacji aktorskich (Emily Blunt, Rosemarie DeWitt, Mark Duplass). Kino stojące pod wieloma względami w opozycji do obowiązujących trendów reprezentuje „Słodziak” – złożony autoportret aktora Shii Labeoufa oraz „Najlepsze lata” – bezpretensjonalny portret dojrzewania w Ameryce lat. 90 w reżyserii Jonah Hilla. W ciekawy dialog z obowiązującymi konwencjami wchodzi obsypany nagrodami „Manchester by the Sea” Kennetha Lonergana, biorący na warsztat klasyczną formułę melodramatu i ukazujący przygniatające brzemię emocji oraz konsekwencje komunikacyjnego impasu.

„B jak Bliskość” to także tytuł specjalnej kolekcji, dostępnej od 21 sierpnia w wirtualnej sali Kina Pod Baranami, na www.e-kinopodbaranami.pl. Zestaw składa się z siedmiu filmów ukazujących bohaterów, którym wyraźnie brak jest bliskości, jak i tych, którzy z całych sił o nią walczą.

Bliskość za źródło cierpień uznaje zgorzkniały Szwed z filmu „Mężczyzna imieniem Ove”, spędzający całe dnie na obsesyjnym pilnowaniu porządku na swoim osiedlu. Bliskie relacje nie są udziałem rosyjskich bohaterów „Niemiłości” Andrieja Zwiagincewa, oddzielonych od siebie nawarstwiającymi się przez lata pretensjami – boleśnie odczuwanymi przez 12-letniego Aloszę. Wyjątkowej presji doświadczają bohaterowie wielowątkowego „Ataku paniki” Pawła Maślony, dający nagłe ujście swojej frustracji w serii spektakularnych (i powiązanych ze sobą!) wybuchów. 

O swoje miejsce w świecie oraz autentyczne, międzyludzkie relacje walczą nastolatkowie z filmu „Królowie lata”. Uciekając z domu i budując rezydencję na łonie natury, chcą udowodnić własną męskość oraz dowieść, że są panami własnego losu. Podobne marzenia mają dwaj kumple z „Serca z kamienia”, próbujący znaleźć dla siebie miejsce w obwarowanej oczekiwaniami islandzkiej rzeczywistości, gdzie idealnym wzorem męskości jest twardy i waleczny wiking.

Nakręcona w całości iPhonem „Mandarynka” to emocjonujący, zachwycający wizualnie hołd dla Los Angeles – miasta zamieszkiwanego przez transseksualną Sin-Dee, pragnącą zemścić się na niewiernym chłopaku. Diametralnie inny jest „Zimowy sen” – wyciszone, melancholijne dzieło Nuri Bilge’a Ceylana, rozgrywające się w ukrytym wśród skał hotelu. Miejscu emanującym ciepłem kominka, okrywającym widza grubym kocem i skłaniającym do refleksji nad rzeczywistością.

Wakacyjny festiwal Letnie Tanie Kinobranie to nie tylko tradycyjne projekcje kinowe, ale również seanse pod gwiazdami w przestrzeni renesansowego Pałacu pod Baranami oraz akcja Zbieraj KINO (osiem obejrzanych filmów to jeden bilet gratis). Po emocjonujących pokazach filmowych, na widzów czeka strefa relaksu z wygodnymi leżakami na tarasie Kina.

Seanse w kinie odbywają się z zachowaniem wszystkich zaleceń sanitarnych. Na terenie Kina rozmieszczone są punkty odkażania rąk, a w salach kinowych dostępne jest co drugie miejsce. Podczas wizyty w kinie nosimy maseczki zakrywające usta i nos.

Pełen wykaz tytułów oraz harmonogram projekcji jest dostępny tutaj.

Filmy w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.

Wybrane polskie i zagraniczne filmy również z angielskimi napisami. 

Letnie Tanie Kinobranie 2020

 

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-08-24
Data aktualizacji: 2020-08-24
Powrót

Zobacz także

Znajdź