Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Dorota Kotas laureatką Nagrody Conrada!

„Pustostany” zostały wybrane przez czytelników i kapitułę nagrody jako najlepszy debiut prozatorski 2019 roku. Dorota Kotas jest szóstą laureatką Nagrody Conrada. Statuetkę otrzymała w Centrum Kongresowym ICE Kraków podczas gali kończącej Festiwal Conrada.

Fot. Edyta Dufaj dla KBF

– Chciałabym podziękować, z racji tych dziwnych okoliczności w których jesteśmy, tym wszystkim, którzy dziś wyszli na ulicę, by protestować, i jestem szczęśliwa, że mogę reprezentować kobiety na tej scenie i odebrać tę nagrodę – powiedziała Dorota Kotas tuż po odebraniu statuetki. Zdobywczyni wyróżnienia otrzymała czek na 30 tys. złotych, została też nagrodzona miesięcznym pobytem rezydencjalnym w Krakowie oraz kampanią promocyjną zwycięskiej książki na łamach „Tygodnika Powszechnego”.

„To jest książka o tym, jak się mieszka w domu z widokiem na kulę ziemską, czym można się pożywić w mieszkaniach zmarłych sąsiadów, jak się czuje pani w kiosku Ruchu i kto kradnie spod domów azalie. Jedna z bohaterek postanawia zamieszkać w wannie, bo jest jej smutno w Warszawie. Ale wbrew pozorom to bardzo wesoła i pouczająca książka” – czytamy na okładce Pustostanów. Debiut Doroty Kotas został opublikowany w grudniu 2019 roku przez wydawnictwo Niebieska Studnia.

Zwyciężczyni studiowała socjologię stosowaną i antropologię społeczną w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie robi specjalizację z animacji kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW. Autorka jest laureatką wielu konkursów, m.in. na reportaż o sytuacji osób LGBT+ w małych miastach w Polsce czy na tekst dotyczący różnorodności („Palma warszawska. Drzewo poznania swojego i obcego” realizowana przez Stowarzyszenie Filmowe Dziki Bez). Zajęła też pierwsze miejsce w konkursie „Człowiek z pasją – Nagroda dziennikarska im. Zygmunta Moszkowicza”. Brała udział w licznych projektach teatralnych i artystycznych. Lubi siedzieć na dachu i jeść czereśnie. Chciałaby, żeby tak wyglądała jej przyszłość. Ma 26 lat.

W gronie nominowanych do Nagrody Conrada za debiut prozatorski 2019 roku znalazły się Dorota Brauntsch i jej „Domy bezdomne” (Wydawnictwo Dowody na Istnienie), Joanna Gierak-Onoszko i „27 śmierci Toby’ego Obeda” (Wydawnictwo Dowody na Istnienie) Barbara Klicka z powieścią „Zdrój” (Wydawnictwo W.A.B.), nagrodzona Dorota Kotas z powieścią „Pustostany” (Niebieska Studnia) oraz Urszula Zajączkowska z książką „Patyki, badyle” (Wydawnictwo Marginesy).

– W tym roku kapituła Nagrody Conrada miała łatwiejsze zadanie niż w latach ubiegłych, gdyż pojawiło się dużo świetnych debiutów w różnych rejestrach prozy, którą nagradzamy. Z tego też względu miała zarazem zadanie trudniejsze, gdyż poziom tych pierwszych książek autorskich był bardzo wysoki i wyrównany. Każda z wybranych przez nas autorek ma coś ważnego do powiedzenia i bardzo nas to cieszy. Młoda polska literatura ma się całkiem nieźle! – mówi o nominacjach Michał Paweł Markowski, dyrektor artystyczny festiwalu i przewodniczący kapituły Nagrody Conrada.

Nominowane autorki wskazała kapituła w składzie: Michał Paweł Markowski (przewodniczący), Urszula Chwalba, Inga Iwasiów, Grzegorz Jankowicz, Krzysztof Koehler, Zofia Król, Michał Nogaś oraz Joanna Szulborska-Łukaszewicz (sekretarz).

– Przyznawana od 2015 roku Nagroda Conrada wyróżnia się wśród polskich laurów literackich tym, że skierowana jest wyłącznie do debiutantów. Kreując nowe głosy w polskiej literaturze, zachęca wydawców do podejmowania ryzyka wydawniczego – mówi Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF.

Czytelnikom zaś zwraca uwagę na twórczość debiutantów, zachęcając do sięgnięcia po książki autorów o jeszcze nieugruntowanej pozycji na rynku wydawniczym. W tym roku dostaliśmy ponad 70 zgłoszeń! To tylko udowadnia, że z roku na rok debiutów jest coraz więcej – dodaje Urszula Chwalba, dyrektor wykonawcza Festiwalu Conrada.

Dotychczasowe laureatki Nagrody Conrada to: Liliana Hermetz za książkę „Alicyjka” (Nisza 2015), Żanna Słoniowska za książkę „Dom z witrażem” (Znak Literanova 2016), Anna Cieplak za książkę „Ma być czysto” (Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2017), Weronika Gogola za książkę „Po trochu” (Książkowe Klimaty 2018) i Olga Hund za książkę „Psy ras drobnych” (Korporacja Ha!art 2019).

Nagroda Conrada jest częścią miejskiego programu wsparcia debiutów Krakowa Miasta Literatury UNESCO i stanowi wspólne przedsięwzięcie Miasta Krakowa, KBF, Instytutu Książki oraz Fundacji Tygodnika Powszechnego.

Galę Nagrody Conrada oraz wszystkie zarejestrowane w ramach Festiwalu Conrada można obejrzeć na platformie PLAY KRAKÓW.

Dorota Kotas

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-10-25
Data aktualizacji: 2020-10-25
Powrót

Zobacz także

Znajdź