Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Trudne czasy dla edukacji

O edukacji w czasie pandemii i inwestycjach Miasta związanych z oświatą z przewodniczącą Komisji Edukacji Agatą Tatarą rozmawia Katarzyna Maleta-Madejska.

Fot. archiwum prywatne

Uczniowie klas 1–3 wrócili do szkół. Czy uważa Pani, z perspektywy pedagoga, że to dobra decyzja?

Agata Tatara: Jest to bardzo dobra decyzja. Dzieci wróciły do szkoły stęsknione wzajemnych relacji! Nauczanie w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem jest najlepszą metodą. Dzieci potrzebują więzi społecznych, aby nauczyć się funkcjonować w grupie, rozwiązywać problemy. Szkoła jest przestrzenią, w której uczniowie, rodzice i nauczyciele tworzą więzi, wspólnotę połączoną wspólnymi celami, dającą sobie wzajemne wsparcie. Dotyczy to wszystkich uczniów. Małe dzieci wymagają dodatkowych czynności opiekuńczo-wychowawczych oraz szczególnej troski dydaktycznej przy nauce czytania i pisania. Szkoły krakowskie bardzo dobrze przygotowały się do zajęć. Zostały wdrożone procedury związane z bezpieczeństwem w czasie pandemii. Nauka online miało również swoje zalety w tym trudnym czasie. Wiele szkół zrealizowało zaplanowany program. To ważne, że ciągłość nauczania została zachowana. To, co jeszcze tak niedawno wydawało się niemożliwe, stało się faktem. Wykorzystanie nowoczesnych platform do nauczania, usprawnienie technik komunikacji, wzbogacenie metod i form w nauczaniu/uczeniu się stworzyło wiele możliwości działania. Duże podziękowania należą się dzieciom, rodzicom i nauczycielom za wzajemne wsparcie i pomoc.

Czy inwestycje w edukację są wystarczające? Czy Miasto powinno przyłożyć większą wagę do kwestii związanych z edukacją?

AT: Edukacja w budżecie Miasta stanowi największą pozycję. Zadania oświatowe to ponad 30 proc. budżetu, były też lata, kiedy wskaźniki te dochodziły do 40 proc. W kryzysie pandemii realizowane są zadania inwestycyjne związane z budową lub rozbudową szkół i sal gimnastycznych. Oczekiwania i potrzeby w dziedzinie edukacji są bardzo duże. Kraków ma ogromny potencjał kadrowy. To również powoduje, że jest potrzeba stosowania wysokich standardów w edukacji. Budujemy nowoczesne szkoły wyposażone w pracownie sensoryczne, nowoczesne klasy, pracownie. W efekcie dbałości o rozwój kultury fizycznej powstały nowoczesne baseny. Ale mamy również placówki oświatowe, które wymagają remontów. Na te zadania potrzebne są spore środki finansowe. Na pytanie, czy Miasto powinno przyłożyć większą wagę do kwestii związanych z edukacją, odpowiem: zawsze!

Skoro część szkół pozostaje przy pracy zdalnej, to czy może Miasto powinno dofinansowywać potrzebne sprzęty uczniom lub nauczycielom?

AT: Potrzeby w zakresie sprzętu komputerowego/tabletów itp. nadal są bardzo duże. Miasto współpracowało z firmami, instytucjami, które pomagały w pozyskiwaniu ww. sprzętu. Dyrektorzy szkół zgłaszali do Wydziału Edukacji zapotrzebowanie na sprzęt. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczało na niego konkretne środki finansowe. Jeżeli tylko gmina ma takie możliwości, jako organ prowadzący również powinna dofinansować zakup sprzętu. Wciąż wiele szkół ma niewystarczającą ilość sprzętu potrzebnego do pracy.

Oprócz działań na polu oświaty jest Pani również znana z wielu inicjatyw dotyczących swojego okręgu. Czego najbardziej obecnie potrzebują mieszkańcy Prądnika Białego i Krowodrzy? Jakie są najpilniejsze inwestycje w tej części Krakowa?

AT: Prądnik Biały należy do największych pod względem liczby mieszkańców dzielnic Krakowa. Na jego terenie powstają kolejne osiedla. Sąsiadująca z Prądnikiem Białym Krowodrza tworzy przyjazną przestrzeń dla mieszkańców. Inwestycje wpisane do budżetu Miasta to głównie: budowa Trasy Wolbromskiej od ul. Pachońskiego, rozbudowa al. 29 Listopada od ul. Opolskiej oraz rozbudowa ul. Władysława Łokietka od ul. Kaczorówka. Ponieważ w tej części dzielnicy powstały i nadal powstają osiedla, w budżecie znalazło się zadanie rozbudowy szkoły przy ul. Kaczorówka. Budowa linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory usprawni komunikację w tym rejonie. Będą też modernizacje placówek dla dzieci, takich jak np. żłobek samorządowy przy ul. Mazowieckiej czy szkoła podstawowa przy ul. Litewskiej. Mieszkańcy potrzebują terenów zielonych i dlatego dalej trwa rewitalizacja parku Krakowskiego, pl. Axentowicza, a w budżecie obywatelskim znalazły się zadania związane z parkiem Władysława Łokietka i budową chodnika przy ul. Władysława Łokietka. Bardzo ważne zadanie to budowa chodnika przy ul. Glogera. Mieszkańcy osiedli brną tam przez błoto i kałuże.

Tekst ukazał się w dwutygodniku Kraków.pl

pokaż metkę
Autor: Katarzyna Maleta-Madejska
Osoba publikująca: MAŁGORZATA KUBOWICZ
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2021-02-24
Data aktualizacji: 2021-02-24
Powrót

Zobacz także

Znajdź