Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Sacrum Profanum: dojrzałość i post scriptum

29 września, rozpoczęła się 19 edycja festiwalu Sacrum Profanum. W ciągu pięciu dni festiwalowych zaplanowano osiem wydarzeń. To nie wszystko – w ramach cyklu „Sacrum Profanum: Post Scriptum” do końca roku odbędą się jeszcze trzy koncerty, które stanowią uzupełnienie tegorocznej „Dojrzałości”. Pierwszy z nich już 20 października.

Fot. materiały prasowe

Inauguracja festiwalu odbyła się w Teatrze Łaźnia Nowa, gdzie miała miejsce prapremiera „Purification” – wspólnego spektaklu Katarzyny Kalwat i Agaty Zubel pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Bauera. Dziś natomiast inspirowany twórczością Krzysztofa Kieślowskiego koncert „Trzy kolory” w wykonaniu Apartment House. Usłyszymy w nim zestawienie takich klasyków, jak Strawiński czy Messiaen, ze współczesnym bohaterem awangardy, za jakiego uchodzi Jim O’Rourke.

Kolejny dzień festiwalowy przyniesie spotkanie pianistki Martyny Zakrzewskiej z niezwykle wymagającą twórczością legendarnej krakowskiej kompozytorki, Barbary Buczek (Akordy ezoteryczne”), a także koncert z trójką niezwykłych postaci: Pawłem Mykietynem, Agatą Zubel i Pawłem Szymańskim („Muzyka niedawna”). Sobota na festiwalu Sacrum Profanum zostanie poświęcona muzycznym interpretacjom twórczości Stanisława Lema („LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny” oraz „Summa Lemmologiae”), wpisując się w obchody 100. rocznicy jego urodzin, a na finał, w niedzielę 3 października, usłyszymy tytułową „~dojrzałość” oraz specjalny rocznicowy koncert Arditti Quartet.

Dodatkowo, do końca 2021 roku czekają nas trzy koncerty, które wpiszą się w program minicyklu, zatytułowanego „Sacrum Profanum: Post Scriptum”. Już 20 października pierwszy z nich, czyli recital fortepianowy Reinholda Friedla „Execution of Intelligence”. Punktem wyjścia dla koncertu tego artysty, znanego już dobrze publiczności festiwalu Sacrum Profanum z koncertów solowych (fortepian preparowany) i występów z zespołem zeitkratzer – będzie tytułowa kompozycja Zbigniewa Karkowskiego. To prawdopodobnie ostatni utwór instrumentalny związanego z Krakowem kompozytora, który nie doczekał się jeszcze premiery. Kontekst do tego wydarzenia stworzą trzy utwory zbudowane jedynie z trzech dźwięków: „Unstern! Sinistre, disastro” Franza Liszta, „Musica ricercata II” György’ego Ligetiego oraz „Ten-Thirty” Terre Thaemlitz.

Drugi z cyklu będzie „Wir spektralizmu”, który zaplanowano na 14 listopada. Na program koncertu, który wykona Spółdzielnia Muzyczna, złożą się: „Vortex Temporum”, czyli opus magnum Gérarda Griseya i zarazem jeden z najważniejszych utworów gatunku, oraz „Agnus Dei” Horațiu Rădulescu, kompozytora, który zasłynął „dźwiękowymi ikonami”, tym razem w wersji na dwoje skrzypiec.

„Sacrum Profanum: Post Scriptum” zakończy „Bad Acid Trip”, który Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble wykona 17 grudnia. „Professor Bad Trip” to epicki cykl trzech utworów kameralnych Fausto Romitellego napędzanych LSD i inspirowanych dokonaniami i twórczością największych sympatyków tej odurzającej substancji: obrazami Francisa Bacona, poezją Allena Ginsberga, Henriego Michaux oraz specjalisty od narkotycznych eksperymentów – Timothy’ego Leary’ego. Nie sposób nie usłyszeć też wpływów psychodelicznego rocka lat 70. i 80., czy muzyki tworzonej w tym czasie przez Milesa Davisa. Kompozycje są także swoistym zwierciadłem, w którym przegląda się ich twórca. Koncert otworzy „Fondamenta” austriackiej kompozytorki Olgi Neuwirth, utwór zadedykowany rosyjsko-amerykańskiemu poecie i nobliście, Josifowi Brodskiemu.

Pełny program festiwalu oraz cyklu „Sacrum Profanum: Post Scriptum” dostępny jest na tutaj. Na festiwal zapraszają Miasto Kraków i KBF.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Patrycja Piekoszewska
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-09-28
Data aktualizacji: 2021-09-30
Powrót

Zobacz także

Znajdź