Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Opera Rara: recital Samuela Mariño z Capellą Cracoviensis

Dziś, 10 października zapraszamy na kolejne z wydarzeń specjalnych w ramach festiwalu Opera Rara 2021. Recital pochodzącego z Wenezueli śpiewaka Samuela Mariño wraz z towarzyszącą mu Capellą Cracoviensis odbędzie się w Teatrze im. J. Słowackiego.

Recital Samuela Mariño z Capellą Cracoviensis
Fot. materiały prasowe / KBF

Samuel Mariño to śpiewak stojący u progu wspaniałej kariery – mimo młodego wieku zdążył już zaznaczyć się wyraziście na scenie muzycznej, występując w dziełach m.in. Monteverdiego, Handla, Porpory, Vivaldiego, Hassego, Mozarta czy Salieriego. Inaczej niż kontratenorzy, którzy posługują się techniką falsetową pozwalającą im – naturalnym tenorom i barytonom – śpiewać altem, Samuel Mariño dysponuje naturalnym sopranem: jego głos nigdy nie uległ mutacji, dzięki czemu może on śpiewać równie wysoko, co niegdyś kastraci. Ze śmiałością sięga po pisane specjalnie dla nich najbardziej wirtuozowskie partie. Nie ogranicza się jednak tylko do tego „standardowego” dla jego typu głosu repertuaru, a jego muzyczna ciekawość i chęć wykonywania nowych utworów pozostają nienasycone. Bierze na warsztat arie pisane dla kobiet, nie stroni od XIX-wiecznego belcanta, śpiewa Rossiniego, Belliniego, Verdiego, a nawet piosenki musicalowe. W centrum wciąż stawia jednak muzykę baroku z całym jej szalonym przepychem, wyrafinowaniem i improwizacyjną swobodą, jaką pozostawia artyście.

Podczas recitalu w ramach Opera Rara Samuel Mariño zaśpiewa słynny motet „Exsultate, jubilate” napisany przez siedemnastoletniego Mozarta dla kastrata wirtuoza Venazia Rauzziniego oraz dwie arie koncertowe Wolfganga Amadeusza: dramatyczną scenę „Ah, lo previdi!” i utrzymaną w tonie buffo, pełną werwy i ironicznych akcentów „Voi avete un cor fedele”. Arie te były pisane – bądź to jako wstawka do cudzej opery, bądź to jako samodzielny utwór przeznaczony do wykonania na koncercie pośród innego repertuaru – dla konkretnych śpiewaków tak, by mogli pokazać się z najlepszej strony, jak najwyraźniej i najefektowniej wyeksponować swoje możliwości wokalne i wyrazowe. Stąd też kompozycje te najeżone są rozmaitymi trudnościami i stanowią niemałe wyzwanie dla współczesnych wykonawców – jednak Samuel Mariño uwielbia mierzyć się z tego rodzaju zadaniami i zawsze wychodzi z nich zwycięsko, mając oparcie w solidnej technice i porywającym scenicznym temperamencie.

Śpiewakowi towarzyszyć będzie prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa Capella Cracoviensis. Fenomenalne artystyczne porozumienie pomiędzy zespołem i jego szefem a sopranistą zawiązało się od razu podczas ich pierwszego spotkania pod koniec lipca w Świdnicy. Już wówczas wszystko wskazywało, że ta współpraca będzie musiała znaleźć kontynuację. Orkiestra wykona też XXIX Symfonię A-dur skomponowaną przez Mozarta w 1774 roku i pod wieloma względami przełomową – otwierającą dojrzały okres jego twórczości, naznaczoną indywidualnym rysem, który tak silnie będzie wyróżniał kompozytora na tle epoki.


Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, 10 października,, godz. 18.00

Samuel Mariño – sopran męski
Capella Cracoviensis & Jan Tomasz Adamus

Wolfgang Amadeusz Mozart:
„Exsultate, jubilate”
XXIX Symfonia A-dur KV 201
„Ah, lo previdi”
„Voi avete un cor fedele”

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-10-08
Data aktualizacji: 2021-10-10
Powrót

Zobacz także

Znajdź