Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

To nie jest już męski świat – nowa wystawa w Bunkrze Sztuki

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki zaprasza na nową wystawę prac krakowskiej artystki Małgorzaty Markiewicz. Ekspozycja w tymczasowej siedzibie galerii przy Rynku Głównym 20 porusza ważne społecznie tematy, a jednym z jej celów jest uwrażliwienie społeczeństwa na istniejące nierówności oraz wywołanie dyskusji na temat współczesnej roli kobiet w relacjach zawodowych, rodzinnych i społecznych.

Małgorzata Markiewicz, Składanie kwiatów, 2019, dokumentacja performansu, fot. N. Kopytko
Fot. Małgorzata Markiewicz, Składanie kwiatów, 2019, dokumentacja performansu, fot. N. Kopytko

18 lutego nastąpiło otwarcie wystawy, na której zaprezentowane zostały prace powstałe w ciągu ostatnich dwóch dekad. Najstarsze pochodzą z czasu studiów na krakowskiej ASP. Najnowsze, zrealizowane w ostatnich miesiącach, będą miały swoją premierę. Wszystkie prace mają wspólny mianownik: prezentują różne formy przeciwstawiania się męskiej dominacji, zarówno w sferze prywatnej, jak i publicznej.

Symboliczną i dominującą bohaterką wystawy jest „Meduza”. Małgorzata Markiewicz wykonała ją na szydełku w 2020 roku, wykorzystując naturalne materiały. Obiekt może zostać użyty jako powłoka-ubranie do akcji performatywnych, może być również prezentowany jako samodzielne dzieło. Praca nawiązuje do mitologicznej budzącej lęk Meduzy, której spojrzenie zamieniało ludzi w kamień. Ważnym punktem odniesienia dla artystki w powstaniu tej realizacji był esej „Śmiech meduzy” Hélène Cixious. Filozofka opisuje w nim między innymi wieki niedopuszczania kobiet do głównego nurtu historii, nawołuje także kobiety do odzyskania odebranej im podmiotowości. Prezentowana na wystawie „Meduza” może być traktowana jako symbol wyzwolenia twórczej mocy kobiet.

Wystawie towarzyszy aneks – wystawa kilku prac innych artystek wybranych przez Małgorzatę Markiewicz. Obejmuje on dwie rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś, obraz Jadwigi Sawickiej, obiekt Marii Mytrofanovej, prace wideo VALIE EXPORT, Debory Hirsch & Iaii Filiberti, Katarzyny Górnej, Valentiny Miorandi i Alicji Żebrowskiej. Wybrane prace poruszają kwestie relacji społecznych, kobiecej seksualności oraz opresji kulturowych ograniczających możliwości kobiet.

Małgorzata Markiewicz, dając innym artystkom przestrzeń w ramach swojej wystawy, pokazuje, że to, co jest dane jednej kobiecie, należy podzielić między siebie, aby wzmocnić obecność i kolektywną siłę kobiet.

Ekspozycję będzie można oglądać do 8 maja br. Więcej informacji na stronie internetowej bunkier.art.pl.

 

Małgorzata Markiewicz (ur. 1979)

Tworzy obiekty, instalacje, wideo, uprawia także fotografię. Od samego początku swojej twórczości używa w pracach tkaniny jako medium. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jest absolwentką Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w 2004 roku w pracowni Antoniego Porczaka). W 2015 roku uzyskała stopień doktory. Studiowała także na Konstfack oraz w Critical Design Studio na Wydziale Architektury Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie. Interesuje ją złożoność współczesnej dynamiki płci w kontekście środowiska domowego oraz sfery publicznej. Jej prace znajdują się m.in. w kolekcjach Bunkra Sztuki w Krakowie, MOCAK-u w Krakowie, MuFo w Krakowie, Arsenału w Białymstoku, BWA w Bielsku-Białej, Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz Muzeum Kolekcji Berardo w Lizbonie.

Małgorzata Markiewicz, Odzyskiwanie widzialności, 2021, kolaż cyfrowy, 60 × 100 cm, courtesy M. Markiewicz
Małgorzata Markiewicz, Odzyskiwanie widzialności, 2021, kolaż cyfrowy, 60 × 100 cm, courtesy M. Markiewicz courtesy M. Markiewicz
Małgorzata Markiewicz, Meduza, 2021, dokumentacja performansu na Zamku Królewskim na Wawelu, fot. G. Mart
Małgorzata Markiewicz, Meduza, 2021, dokumentacja performansu na Zamku Królewskim na Wawelu, fot. G. Mart fot. G. Mart
Małgorzata Markiewicz, Składanie kwiatów, 2019, dokumentacja performansu, fot. N. Kopytko
Małgorzata Markiewicz, Składanie kwiatów, 2019, dokumentacja performansu, fot. N. Kopytko fot. N. Kopytko
Małgorzata Markiewicz, Przenośny oznaczacz miejsca, 2000, dokumentacja performansu, 50 × 70 cm, courtesy M. Markiewicz, fot. R. Dziadkiewicz
Małgorzata Markiewicz, Przenośny oznaczacz miejsca, 2000, dokumentacja performansu, 50 × 70 cm, courtesy M. Markiewicz, fot. R. Dziadkiewicz fot. R. Dziadkiewicz
Małgorzata Markiewicz, Pajęczyna, 2013, obiekt, Ø 160 × 200 cm, Kolekcja MOCAK-u, fot. M. Curzydło
Małgorzata Markiewicz, Pajęczyna, 2013, obiekt, Ø 160 × 200 cm, Kolekcja MOCAK-u, fot. M. Curzydło fot. M. Curzydło
Małgorzata Markiewicz, Odzyskiwanie widzialności, 2021, kolaż cyfrowy, 60 × 100 cm, courtesy M. Markiewicz
Małgorzata Markiewicz, Meduza, 2021, dokumentacja performansu na Zamku Królewskim na Wawelu, fot. G. Mart
Małgorzata Markiewicz, Składanie kwiatów, 2019, dokumentacja performansu, fot. N. Kopytko
Małgorzata Markiewicz, Przenośny oznaczacz miejsca, 2000, dokumentacja performansu, 50 × 70 cm, courtesy M. Markiewicz, fot. R. Dziadkiewicz
Małgorzata Markiewicz, Pajęczyna, 2013, obiekt, Ø 160 × 200 cm, Kolekcja MOCAK-u, fot. M. Curzydło
pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-01-20
Data aktualizacji: 2022-02-23
Powrót

Zobacz także

Znajdź