Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

MPK wyremontowało historyczny potrójny skład wagonów typu N

Po niemal 40 latach na trasę linii nr 8 znów wyjechał potrójny skład wagonów typu N. Stało się to możliwe dzięki wyremontowaniu wagonu doczepnego ND o numerze 512, który został zaprezentowany w środę, 12 marca, na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze.

Fot.Jan Graczyński

Pierwsze wagony typu N i ND przewiozły pasażerów w 1949 roku. Pierwsze wagony doczepne dostarczyła wytwórnia w Sanoku, a od 1950 r. jedynym dostawcą wagonów typu N i ND przez kolejne 18 lat była wytwórnia w Chorzowie. Na przełomie lat 60. i 70. wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. W trakcie remontu przyczepy ND nr 512 przywrócono cechy zarówno nadwozia jak i podwozia pochodzące z ostatnich lat eksploatacji tego typu wagonów.

Wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie wagon ND nr 512 wyróżnia się nietypowym elementem. Jest nią zamontowana na dachu specjalna skrzynia reklamowa. Dziś zapewne mało kto pamięta, ale kiedyś szare ulice polskich miast rozświetlały właśnie reklamy z tych wagonów tramwajowych, zachęcające do wzięcia udziału np. w loterii czy oszczędzania w jedynym banku. W tym roku ta możliwość reklamy zostanie wykorzystana do przypomnienia, że krakowska komunikacja świętuje w tym roku 150 lat.

– Dołączenie tego tramwaju doczepnego do kolekcji historycznych pojazdów MPK pozwoliło na stworzenie wyjątkowego potrójnego składu N-ek, złożonego z jednego wagonu silnikowego i dwóch wagonów doczepnych. W przeszłości przez niemal 30 lat stanowiły one podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie. W tym roku takim właśnie składem wagonów będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie.

Ten wyjątkowy potrójny skład w swój inauguracyjny przejazd wyjechał 12 marca na trasę linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (wcześniej Os. Widok). Nie jest to przypadek. To właśnie na tej trasie ten typ wagonów zakończył swoją służbę w Krakowie. Ostatnie składy potrójnych N-ek kursowały tam do czerwca 1988 r., kiedy to zastąpiły je podwójne składy wagonów 105N.

Warto przypomnieć, że linia nr 8 to jedna z najstarszych linii w Krakowie. Linię numer 8 uruchomiono 28 października 1934 r. w momencie oddania do ruchu nowego wybudowanego odcinka torowiska w ul. Rakowickiej. Ma więc już ponad 90 lat. Co ciekawe jej trasa przez ten długi czas niemal się nie zmieniała. Zaraz po wojnie linia nr 8 połączyła Bronowice z Łagiewnikami, a następnie Borkiem Fałęckim (w tym roku mija 75 lat od uruchomienia tego fragmentu torów wzdłuż ul. Zakopiańskiej). Dokładnie 50 lat temu, w 1975 roku trasa była jeszcze raz wydłużona ponieważ zostało otwarte torowisko na odcinku Bronowice – os. Widok (dzisiaj Bronowice Małe).

To właśnie na linii nr 8 rozpoczęto eksploatację wagonów typu N i przez kilka pierwszych lat ten typ tramwajów nazywany był „ósemkami”. Przejazd N-ek, w tym wyremontowanego wagonu ND na linii nr 8 do Bronowic Małych, był także okazją do przypomnienia niezwykle ważnego wydarzenia w rozwoju krakowskiej komunikacji, którym było uruchomienie tramwaju elektrycznego. Miało to miejsce 16 marca 1901 roku. Uruchomienie tramwaju elektrycznego w Krakowie zbiegło się z ważnym wydarzeniem kulturalnym – premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (YouTube)
jg_250312_krpl_0581.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0588.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0591.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0596.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0609.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0617.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0623.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0644.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0657.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0660.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0663.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0668.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0674.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0688.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0701.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0706.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0723.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0729.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0749.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0756.jpg
Jan Graczyński
jg_250312_krpl_0581.jpg
jg_250312_krpl_0588.jpg
jg_250312_krpl_0591.jpg
jg_250312_krpl_0596.jpg
jg_250312_krpl_0609.jpg
jg_250312_krpl_0617.jpg
jg_250312_krpl_0623.jpg
jg_250312_krpl_0644.jpg
jg_250312_krpl_0657.jpg
jg_250312_krpl_0660.jpg
jg_250312_krpl_0663.jpg
jg_250312_krpl_0668.jpg
jg_250312_krpl_0674.jpg
jg_250312_krpl_0688.jpg
jg_250312_krpl_0701.jpg
jg_250312_krpl_0706.jpg
jg_250312_krpl_0723.jpg
jg_250312_krpl_0729.jpg
jg_250312_krpl_0749.jpg
jg_250312_krpl_0756.jpg
pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-03-12
Data aktualizacji: 2025-03-13
Powrót

Zobacz także

Znajdź