górne tło

Pierwsze urodziny w nowej formule

240 obsłużonych inwestorów, wsparcie dla firm przy pozyskiwaniu środków unijnych i powiększaniu inwestycji, promowanie krakowskiej  oferty inwestycyjnej, współpraca z instytucjami okołobiznesowymi -  to tylko niektóre efekty  działania  Centrum Obsługi Inwestora, które z inicjatywy Prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego funkcjonuje w nowej formule od ponad roku.

„W ubiegłym roku zmieniliśmy formułę funkcjonowania Centrum Obsługi Inwestora aby stanowiło jeszcze większe wsparcie dla tych, którzy są zainteresowani ulokowaniem kapitału  w Krakowie – mówi Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski 

„Od tego czasu inwestor w jednym miejscu i o jednym czasie spotyka przedstawicieli wszystkich wydziałów magistratu  i miejskich  jednostek prowadzących jego sprawę, co skutkuje dużą oszczędnością czasu i środków” – dodaje Prezydent.

W minionym roku COI obsłużyło 240 klientów co daje średnią 20 spotkań w miesiącu. Były to zarówno spotkania z nowymi zainteresowanymi Krakowem firmami
jak i z inwestorami, którzy ulokowali już tutaj swój kapitał.

 „Trzeba pamiętać, że bardzo ważnym elementem działań COI jest wsparcie dla biznesu wyrażane poprzez działania nie będące bezpośrednią częścią procesu inwestycyjnego” – mówi Zastępca Prezydenta Krakowa Elżbieta Koterba.

Jest to przede wszystkim inicjowanie uchwał Rady Miasta Krakowa o przystąpieniu do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego: (np.  III Campus, Czyżyny Łęg) oraz uchwał Rady Miasta Krakowa o rozszerzeniu Specjalnej Strefy Ekonomicznej (np.  Motorola, Capita). Inną formą wsparcie dla firm obecnych już w Krakowie jest pomoc w staraniach o środki unijne poprzez stwierdzanie zgodności  działań firmy z zawartymi w Strategii Rozwoju Krakowa priorytetami.

Bardzo istotna  dla całokształtu rozwoju środowiska gospodarczego w Krakowie była także współpraca Miasta, w tym COI przy tworzeniu Małopolskiego Parku Technologii Informacyjnych  w Pychowicach.

Znaczący jest także udział pracowników COI w dwóch projektach prowadzonych przez Miasto przy współpracy z Radą Miasta Krakowa: przygotowaniu Strefy Gospodarczej w Nowej Hucie, której początkiem jest wielki międzynarodowy konkurs ideowy „Kraków Nowa Huta Przyszłości” oraz stworzeniu raportu „Bilans Kompetencji i Potrzeb Krakowskiego Ośrodka Naukowego i Sektora BPO I IT  w Krakowie”. Ten ostatni pozwoli uzyskać obraz dostępnych na rynku pracy kompetencji oraz zweryfikować zapotrzebowanie firm na określone umiejętności.

Ważną częścią działalności COI jest także promowanie  ofert inwestycyjnych Miasta na międzynarodowych targach inwestycyjnych i gospodarczych, m.in.  MIPIM w Cannes 2012, Expo Real w Monachium 2011, CEBiT w Hanowerze 2012. W planach jest jeszcze promocja w trakcie  BIO Convention w Bostonie 2012 (promocja krakowskiego ośrodka naukowego przez Klaster Life Science) oraz targów EXPO REAL w Monachium 2012.

Skuteczne przyciąganie inwestorów nie byłoby możliwe bez dobrej współpracy wszystkich instytucji zajmujących się taką działalnością w Krakowie i Małopolsce. Przede wszystkim owocna jest tu współpraca z Centrum Business in Małopolska, Małopolską Agencją Rozwoju Regionalnego, Krakowskim Parkiem Technologicznym.

Kraków i jego potencjał naukowy, ludzki a także klimat pro biznesowy skutecznie – pomimo kryzysu – przyciąga inwestorów. W ciągu ostatniego roku pojawili się pod Wawelem:CISCO - centrum wsparcia, HEINEKEN - centrum finansowe, CAPITA - centrum biznesowe, AKAMAI - centrum technologiczne, EPAM Systems - centrum regionalne, AVEREAST GROUP – IT, ROLLS – ROYCE – centrum usług wspólnych, HAONENG PACKING CO. LTD – produkcja. Firmy te docelowo zapewnią około 1500 miejsc pracy.

Działające już Krakowie firmy także rozwijały swoje inwestycje, co zaowocuje wzrostem nowych miejsc pracy w Mieście.State Street utworzy docelowo 600 nowych miejsc pracy,  Motorola – 250 miejsc.

Aktualnie COI uczestniczy w rozmowach   z trzema inwestorami z branży usług dla biznesu zainteresowanymi ulokowaniem w Krakowie, a co za tym idzie – utworzeniem około  600 nowych miejsc pracy.

„Ważnym wnioskiem płynącym z działań COI w ostatnim roku jest konieczność organizacji regularnych spotkań, a co za tym idzie utworzenia „platformy” wymiany informacji przedstawicieli biznesu i miasta – mówi Zastępca Przeydenta Krakowa Elżbieta Koterba”. 

„Taki regularny dialog jest niezbędny dla lepszego zrozumienia potrzeb firm i stworzenia im możliwości artykułowania swoich potrzeb nie tylko w trakcie roboczych kontaktów czyli wtedy kiedy mamy do rozwiązania konkretny problem, ale także wyprzedzająco co pozwoli miastu podjąć skuteczne działania systemowe” – dodaje wiceprezydent.

Przypomnijmy, że Centrum Obsługi Inwestorów i Promocji Gospodarczej działało w Magistracie jako referat Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta Krakowa od 2006 roku.

W ubiegłym roku Prezydent Jacek Majchrowski zreorganizował  komórkę by szybciej, sprawniej, a także przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi można było obsługiwać inwestorów. Ponadto Prezydent przeniósł Centrum w prestiżowe miejsce – na ul. Bracką 1.

Centrum Obsługi Inwestora (COI) to nowoczesne miejsce pierwszego kontaktu dla zainteresowanych lokowaniem kapitału w Krakowie, ale także zespół ludzi, którzy stymulują napływ inwestycji zagranicznych do miasta.

Wśród zadań, które realizuje COI należy wymienić przede wszystkim: obsługę inwestorów zagranicznych i krajowych, monitorowanie procesu inwestycyjnego klientów COI, doradztwo odbiorcom inwestycji, prowadzenie baz danych ofert inwestycyjnych, działanie na rzecz promocji oferty inwestycyjnej miasta w kraju i zagranicą, integracja działań i narzędzi z Centrum Business in Małopolska (wspólny projekt Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i Krakowskiego Parku Technologicznego).

 Inwestor, który zdecyduje się  zainwestować w Krakowie,  otrzymuje  w Centrum konsultanta, który wskazuje mu właściwą drogę, instruuje jak przejść przez urzędowe procedury by otrzymać pozwolenie na budowę i z sukcesem ukończyć przedsięwzięcie. Pomoc otrzymują także inwestorzy, którzy nie podjęli jeszcze decyzji o budowie, a zgłaszają się do COI w celu rozeznania w jakich rejonach można inwestować lub poszukują odpowiednich kontaktów.

Inwestorów obsługuje  zespół fachowców składający się z pracowników Magistratu: Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta oraz  Wydziału Architektury i Urbanistyki. Zespół wspomagany jest przez pracowników wyznaczonych w każdym wydziale i jednostce miejskiej uczestniczących w procesie inwestycyjnym. (KS)