górne tło

Tito Manlio Vivaldiego

To będzie trzecia w tym roku odsłona cyklu Opera Rara. Wszystkich melomanów zapraszamy 25 października (czwartek) do Opery Krakowskiej na koncert Tito Manlio Antonia Vivaldiego. W obsadzie, jak zawsze, znakomici soliści m.in.: Marina De Liso, Delphine Galou i Roberta Invernizzi, a także zespół Accademia Bizantina prowadzony przez Ottavia Dantone. Początek o godz. 20:00.

Bilety można jeszcze kupić w portalu www.eventim.pl oraz w wybranych punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11) oraz w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2). Kosztują od 100 do 180 zł.

Tito Manlio (Tytus Manliusz) Antonia Vivaldiego to dramma per musica w 3 aktach. Utwór został oparty na libretcie Mettea Norisa. Prapremiera miała miejsce w mantuańskim Teatro Arciducale podczas karnawału w 1719 r. Bohaterami akcji są: konsul Tito Manlio (bas), jego syn Manlio (sopran) oraz jego narzeczona Servilia (alt), ponadto Latyn Lucio (sopran), który zakochany jest w Vitellii (alt) - córce Tita Manlia, centurion Decio (alt), wódz wojsk latyńskich Geminio (tenor) i służący Lindo (bas).

Opera, po prawykonaniu mantuańskim, doczekała się kilku wznowień w innych włoskich miastach. Współczesna premiera miała miejsce w Mediolanie w 1979 r. W 2005 r. na festiwalu w Beaune Ottavio Dantone wraz z Accademią Bizantiną przedstawił francuską premierę dzieła, które następnie zostało zarejestrowane w wytwórni Naive i okrzyknięte jednym z najważniejszych wydarzeń fonograficznych. Krakowska prezentacja Tita Manlia będzie polską premierą dzieła.

Przypomnijmy, że cykl Opera Rara – to wydarzenie, jakiego w Polsce dotychczas nie było. Zainicjowana w 2009 r., przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, prezentacja znakomitych produkcji, święcących triumfy na scenach największych i najbardziej prestiżowych scen teatralnych i festiwali Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii czy Niemiec i realizowanych z udziałem najznamienitszych głosów operowych świata (m.in.: Marii Grazii Schiavo, Roberty Invernizzi, czy Philippe'a Jarrousky'ego), szybko stała się prawdziwym kulturalnym przebojem, a do Krakowa, specjalnie na koncerty przyjeżdżają melomanii z całej Europy.

Już w pierwszym roku funkcjonowania Opera Rara zyskała miano „zachwytu i festiwalowego debiutu roku" wg Rzeczpospolitej oraz najciekawszego wydarzenia muzycznego (wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum) w rankingu tygodnika Polityka. W rankingu Dwutygodnika cykl Opera Rara zyskał miano Marki roku, a wg Gazety Wyborczej – wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum – zasłużył na miano Przeboju dekady. Dyrektorem artystycznym cyklu Opera Rara jest Filip Berkowicz. Więcej: www.operarara.pl. (KF)