górne tło

Nielogiczne opłaty w strefie i zaniedbane peryferia

Nie powinno się dostawać kary za parkowanie w strefie, gdy opłacony jest postój w strefie wyższej – przekonuje po raz kolejny w swojej interpelacji radny Łukasz Wantuch. Z kolei radny Łukasz Gibała walczy o chodniki na peryferiach Krakowa. Interpelacje złożyli też radni: Artur Buszek, Michał Drewnicki, Nina Gabryś oraz Michał Starobrat.

Radny Michał Drewnicki pyta, jaka jest dobowa suma wozokilometrów komunikacji miejskiej w rozróżnieniu na autobusy i tramwaje?

W drugiej interpelacji radny Drewnicki pyta, czy zakupione nowe tramwaje niskopodłogowe będą jeździły na liniach do Nowej Huty? Radny prosi o rozważenie możliwości skierowania niskopodłogowych tramwajów w większej liczbie do tej dzielnicy, gdyż jeździ ich na tych trasach zdecydowanie za mało. Radny sugeruje także, by wziąć pod uwagę czynniki społeczne, tj. największy procent osób starszych, dla których pokonywanie wysokich schodów jest problematyczne.

Radny Łukasz Wantuch wraca do sprawy opłat za Strefę Płatnego Parkowania. Przypominamy, że radny już wcześniej interweniował w sprawie kar nakładanych za błędny wybór droższej strefy parkowania. - Jeżeli jadę autobusem i mam uprawnienie do biletu ulgowego za 2.30 zł ale przez pomyłkę kupuję bilet za 4.60 zł, to nie płacę kary w razie kontroli. Co więcej, nawet jeżeli mogę jechać za darmo, na przykład mam więcej niż 70 lat, to nie płacę kary jeżeli kupię bilet i pokażę go kontrolerowi. Wydaje się to proste i logiczne. Niestety, ta zasada nie działa przy SPP. Jeżeli ktoś kupi bilet za 6 zł i zaparkuje w strefie B lub C, to musi zapłacić karę w razie kontroli – tłumaczy radny. Proponuje także, aby zmienić uchwałę, dopisując słowa: „Opłaty dodatkowej nie pobiera się, jeżeli została uiszczona opłata wyższa niż wynikająca z przepisów niniejszej uchwały”.

Radny Wantuch zwrócił się także z propozycją zorganizowania miesięcznego programu pilotażowego, który ma na celu pomóc ludziom czekającym w kolejce do przychodni przy ul. Radomskiej. Przychodnia otwierana jest o godz. 8.00, ale kolejki tworzą się już godzinę wcześniej. Jednocześnie pracownik jest w budynku już od godz. 7.00, ale drzwi są nadal zamknięte. Radny wnioskuje, aby przychodnia była otwierana godzinę wcześniej, tak by ludzie nie marzli i mogli wejść do środka. Jednocześnie pracownik w okienku przyjmowałaby zapisy do lekarzy. Radny deklaruje, że będzie płacił 20 zł za godzinę tej osobie, która już o  godz. 7:00 otworzy przychodnię. Radny chce też sprawdzić, czy pacjenci oczekują takiego rozwiązania, przygotowując odpowiednią ankietę skierowaną do klientów przychodni.

W wyniku wypadków z udziałem pieszych codziennie na polskich drogach ginie 7-8 osób – alarmuje radny Artur Buszek. Problem również zauważalny jest w Krakowie. W 2018 roku na krakowskich drogach zginęło 26 osób, w bieżącym roku 11 osób. Radny zwrócił się z pytaniem o możliwości formalno-prawne oraz techniczne wprowadzenia kilku rozwiązań (w formie pilotażu) stosowanych już w innych miastach w Polsce i zagranicą, czyli malowania pasów (przejść dla pieszych) w technice 3D, które stwarza wrażenie dla kierującego pojazdem, że przejście nie jest płaskie. W ten sposób wymusza zwolnienie samochodu w miejscu przejścia. Inne rozwiązania to oznaczenie przed przejściem dla pieszych wyraźnego przekazu w sprawie nie korzystania ze smartfonów na przejściu oraz wprowadzenie na przejściach dla pieszych ścieżki dotykowej dla osób niewidzących i słabo widzących, jako uzupełnienie do oznaczenia fakturowego miejsca przed przejściem.

Jak pisze w drugiej interpelacji radny Buszek, w aglomeracji krakowskiej działa zintegrowany bilet komunikacji miejskiej oraz kolei aglomeracyjnych. Na jednym nośniku w ramach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej pasażerowie mogą mieć wykupiony bilet komunikacji miejskiej w Krakowie oraz oddzielnie bilet kolei aglomeracyjnych. Takie rozwiązanie ułatwia pasażerom komunikację w obrębie miasta i aglomeracji. Jednak taka konstrukcja biletu jest skierowana głównie do osób spoza Krakowa i nie zachęca do korzystania z kolejowego transportu w ramach granic administracyjnych miasta. Pewnym rozwiązaniem – twierdzi radny - może być integracja taryfowa komunikacji miejskiej i kolei. Zintegrowana taryfa przewozowa u analogicznych przewoźników funkcjonuje m.in. w Warszawie. Radny prosi o informację, czy możliwa jest integracja taryfowa w ocenie Urzędu Miasta Krakowa na terenie administracyjnym Gminy Miejskiej Kraków?

Radny Michał Starobrat zwrócił się z prośbą do Prezydenta o zorganizowanie spotkania informacyjnego z MPWiK i mieszkańcami osiedli Stary Kurdwanów i Wróblowice w sprawie postępów dot. budowy kanalizacji sanitarnej. Ostatnie spotkanie w tej sprawie odbyło się 7 czerwca 2018 r. – przypomina radny. Od tego czasu mieszkańcy nie otrzymali informacji na temat postępów i terminów planowanych prac.

Radna Nina Gabryś pyta o postępy prac przy projekcie „Park Krakowianek”, który miał powstać przy Fortach Kleparz, koło pętli autobusowej. Radna prosi o informację, z jakiego powodu projekt nie jest realizowany?

Peryferiami Krakowa zajmuje się radny Łukasz Gibała. Jak pisze, Kościelniki, Górka Kościelnicka i Wróżenice to jedne z najbardziej zaniedbanych i niedoinwestowanych osiedli Krakowa. Z racji położenia na obrzeżach miasta, mieszkańcom bardzo trudno jest się doprosić o zapewnienie podstawowych potrzeb cywilizacyjnych, takich jak kanalizacja, odwodnienie ulic czy chodniki.

W swoich poprzednich interpelacjach i interwencjach radny wielokrotnie podnosił kwestię braku chodników na osiedlach peryferyjnych. Niestety, w wielu przypadkach budowa chodników nie jest możliwa bez kompleksowej przebudowy ulicy. Radny wnioskuje o podjęcie rzetelnej analizy, której efektem będzie dokonanie następującego rozróżnienia: wskazanie miejsc na obszarze Kościelnik, Górki Kościelnickiej i Wróżenic, w których budowa chodników jest możliwa jako samodzielna inwestycja, bez kompleksowej przebudowy ulicy, wraz ze wskazaniem szacunkowej wyceny takiego zadania; wskazanie miejsc, gdzie budowa chodników może nastąpić jedynie wraz z kompleksową przebudową ulicy oraz podanie szacunkowej wyceny takich robót.