Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni: Grzegorz Stawowy, Łukasz Gibała, Jakub Kosek oraz Łukasz Wantuch. Interpelują w nich m.in. w sprawie wykupu działek pod teren zielony, czy organizacji ruchu na krakowskich ulicach.
- We wrześniu 2020 roku uczestniczyliśmy w otwarciu nowej szkoły podstawowej na os. Gotyk. Teraz, po kilku miesiącach jej funkcjonowania zwracam się z prośbą o podjęcie działań mających na celu udostępnienie nowej infrastruktury dla dzieci z okolicy. Ta część Krakowa cechuje się wybitnym deficytem ogólnodostępnych terenów rekreacyjnych dla wszystkich grup wiekowych. Tymczasem w szkole – która powstawała m.in. dzięki moim poprawkom do budżetu na projektowanie oraz wielu interwencjom – jest wielofunkcyjne boisko czy plac zabaw – pisze w interpelacji radny Grzegorz Stawowy.
- W ubiegłym roku Rada Miasta uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla os. Gotyk. W planie tym przewidziano tereny zieleni urządzonej - ogólnodostępnej. Jednym z takich terenów jest obszar działek 121/3, 124/1, 122/2, 122/4 ob. K-28. Proszę o podjęcie rozmów z właścicielem na temat zakupu w/w działek do zasobu Gminy Miejskiej Kraków. Tym bardziej, że właściciel tych działek złożył do Rady Miasta Krakowa wezwanie do usunięcia wady prawnej, co jest wstępem do skargi do WSA w sprawie uchylenia zapisów planu miejscowego – czytamy w kolejnej interpelacji radnego.
Radny Łukasz Gibała złożył interpelację w sprawie zmian organizacji ruchu w Krakowie.
- Narzucone odgórnie i z nikim niekonsultowane zmiany w organizacji ruchu, jakie zostały wprowadzone w okresie ostatniego roku, przynoszą niezadowalające rezultaty. Wykorzystanie okresu pandemii do wprowadzania rozwiązań polegających na zwężeniu ulicy do jednego pasa ruchu, wytyczaniu buspasów o długości 50 metrów tylko po to, by zatamować przepustowość skrzyżowania, czy też przekwalifikowywanie jednego pasa na potrzeby parkingu w miejscu, gdzie deficyt miejsc parkingowych nie występuje, ocenić należy jako co najmniej nieodpowiedzialne. Dotyka to nie tylko mieszkających w Śródmieściu, ale także w coraz wyższym stopniu paraliżowana jest Nowa Huta, wolna do tej pory od bolączek komunikacyjnych, typowych dla pozostałych dzielnic Krakowa. Z tym większym niepokojem mieszkańcy wsłuchują się w sygnały ze strony gminnych jednostek, sugerujące, iż ma dojść do przebudowy alei Solidarności i przy okazji likwidacji jednego pasa ruchu oraz części miejsc parkingowych. Na tym etapie zgodzić się należy z mieszkańcami, że rozwiązanie to może nie odzwierciedlać ich potrzeb, a dodatkowo będzie generować korki. Problem błędnych decyzji w zakresie wprowadzania rozwiązań sprzecznych z wolą mieszkańców został zauważony, czego efektem było podjęcie przez Radę Miasta Krakowa uchwały nr LIII/1462/21 z 18 lutego 2021 roku. Uchwała ta zakłada powołanie nadzwyczajnej komisji, której zadaniem będzie wypracowanie nowej polityki transportowej miasta. Uchwała ta kładzie także bardzo duży nacisk na udział mieszkańców i ekspertów w tworzeniu tego dokumentu. Zasadnym zatem wydaje się, by z wprowadzaniem kolejnych tak rewolucyjnych zmian, jak ta dotycząca alei Solidarności, poczekać do czasu zrealizowania wspomnianej uchwały – pisze radny Gibała i pyta, na jakim etapie jest realizacja wyżej wspomnianej uchwały RMK – i zadaje dwa pytania: czy komisja została powołana i podjęła działania oraz jakie podmioty wchodzą w skład przedmiotowej komisji?
Radny Jakub Kosek złożył interpelację w sprawie tymczasowego chodnika w ramach budowy Tramwaju na Górkę Narodową w rejonie ulicy Białoprądnickiej. - Podczas aktualnego etapu prac przy budowie tramwaju na Górkę Narodową mieszkańcy zgłosili problem w postaci braku zabezpieczenia ciągu pieszego wzdłuż tej ulicy w rejonie przystanku autobusowego „Białoprądnicka”, który to problem faktycznie został potwierdzony poprzez wizję w terenie. Zdaję sobie sprawę, że prowadzona inwestycja jest niełatwa i napotyka na wiele trudności, jednak prace powinny być prowadzone w taki sposób, aby nie odbijać się na bezpieczeństwie niechronionych uczestników ruchu i zapewniać minimum potrzeb. Do minimum potrzeb należą wygodne ciągi piesze, w szczególności w sytuacji, gdy mieszkańcy zostają wręcz pozbawieniu jakiegokolwiek innego środka transportu. Proszę o informację, jakie kroki podejmuje Miasto w celu zapewnienia mieszkańcom bezpiecznych i utwardzonych ciągów pieszych w tym miejscu. Jednocześnie w imieniu mieszkańców wnioskuję o utworzenie tymczasowego chodnika. Proszę też o informacje, jak obecnie Miasto egzekwuje nałożone na wykonawcę inwestycji obowiązki i jakie działania są podejmowane, aby uniknąć tego typu sytuacji, jak opisana powyżej – czytamy w interpelacji radnego Koska, do której załączone są zdjęcia przekazane przez mieszkańca. Radny interpeluje też w sprawie obsługi komunikacyjnej osiedla Żabiniec. - Z uwagi na postępującą w ostatnich latach zabudowę osiedla Żabiniec oraz brak na chwilę obecną wymiernych efektów działań Gminy Miejskiej Kraków w celu zapewnienia należytej obsługi komunikacyjnej, zwracam się z kilkoma pytaniami dotyczącymi działań mających zapewnić mieszkańcom osiedla Żabiniec należyty dostęp do komunikacji. Jak Gmina zamierza rozwiązać problem niebezpiecznej ścieżki wzdłuż ogrodzenia Szpitala Narutowicza zapewniającej najkrótszą drogę dojścia do przystanku tramwajowego? Czy podejmowane są działania polegające na: przesunięciu ogrodzenia Szpitala Narutowicza celem zabezpieczenia i utwardzenia wygodnego ciągu pieszego; prowadzeniu rozmów z PKP PLK celem technicznego zabezpieczenia istniejącej ścieżki, np. przez budowę muru oporowego, czy instalacji lekkiej podwieszonej konstrukcji mającej służyć za ciąg pieszy; wybudowania kładki pieszej w poprzek linii kolejowej nr 100 oraz ciągu pieszego do wspomnianego przystanku tramwajowego i autobusowego „Szpital Narutowicza”? Czy po wyremontowaniu ulicy Zdrowej oraz przebudowy skrzyżowania ulic Żmujdzkiej i al. 29 Listopada będzie możliwe poprowadzenie linii autobusowej w ciągu tych ulic? – między innymi takie pytania zadaje w interpelacji pytania radny Jakub Kosek. Interpelacja powstała we współpracy z Zastępcą Przewodniczącego Dzielnicy IV Prądnik Biały Dariuszem Partyką.
Radny Łukasz Wantuch pyta Prezydenta, czy przygotowanie posiłków dla dzieci, które z powodów zdrowotnych nie mogą jeść normalnych posiłków (na przykład muszą być na diecie bezglutenowej z powodu celiakii) są wyłącznie w gestii przedszkola, szkoły i ajenta stołówki? Jeżeli nie, czy są jakieś ogólne wytyczne w tego typu sprawach? Czy wiemy, ile jest dzieci w Krakowie wymagających specjalnego żywienia? – zadaje pytania radny. Łukasz Wantuch złożył też interpelację w sprawie kierowców komunikacji miejskiej. - Jaka część kierowców MPK i firmy Mobilis zatrudniana jest na podstawie umów o pracę, a jaka część prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą? Chodzi mi o autobusy i tramwaje wykonujące kursy dla miasta. MPK jest spółką miejską, w przypadku Mobilisa proszę o przesłanie im zapytania. Chciałbym również zapytać, kiedy kończą się umowy obu firm na wykonywanie usług dla miasta – pisze do Prezydenta radny Wantuch.