1 września uczniowie wracają do sal lekcyjnych. Plany lekcji są już gotowe, szkoły dopięły procedury bezpieczeństwa sanitarnego, a także dobiegły końca wakacyjne remonty. Odnowa pomieszczeń, wyposażenia sanitarnego, dachów, elewacji, instalacji, ogrodzeń – to najważniejsze z corocznych prac wykonywanych po to, by uczniowie i nauczyciele mogli kontynuować naukę stacjonarną w jak najlepszych warunkach.
W 2021 r. na remonty prowadzone w 274 samorządowych przedszkolach, szkołach i placówkach – obejmujące łącznie 580 zadań – miasto zaplanowało środki finansowe w wysokości ok. 27 mln zł (w tym ok. 12 mln w ramach zadań dzielnic).
W około 200 jednostkach oświatowych remonty zakończyły się przed 31 sierpnia. Pozostałe do wykonania prace dotyczą głównie otoczenia budynków i nie będą utrudniały prowadzenia zajęć stacjonarnych.
Tegoroczne zadania remontowe obejmują w szczególności: wymianę okładzin (gresowych lub ceramicznych), stolarkę okienną i drzwiową, renowację lub wymianę posadzek, malowanie, wymianę instalacji elektrycznych, niskoprądowych, centralnego ogrzewania, remontów wodno-kanalizacyjnych, wymianę osprzętu elektrycznego, teletechnicznego i wyposażenia sanitarnego, remonty elewacji, dachów, parkingów, chodników i dróg dojazdowych, a także remonty lub wymianę ogrodzeń.
Przykładowe ważniejsze, kosztujące ponad 100 tys. zł prace remontowe to:
Od 1 września zajęcia w szkołach odbywają się stacjonarnie, ale w reżimie sanitarnym. W wytycznych opracowanych przez Ministerstwo Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Edukacji i Nauki, które mają wesprzeć dyrektorów szkół i placówek w organizacji bezpiecznych i higienicznych warunków nauki.
Wytyczne o charakterze ogólnym obejmują sześć głównych zaleceń:
Wytyczne szczegółowe, stanowiące podstawę do opracowania szkolnych procedur, dotyczą takich obszarów, jak:
– Najważniejszym wyzwaniem nadchodzącego roku szkolnego jest zapewnienie bezpieczeństwa uczniów. Dyrektorzy i pracownicy krakowskich szkół w ostatnich dniach i tygodniach wkładają ogromny wysiłek, aby należycie przygotować się na powrót uczniów. Niezwykle pomocne są w tym doświadczenia z minionego roku szkolnego, kiedy dyrektorzy wypracowali taki model pracy, by nauka stacjonarna była realizowana w sposób bezpieczny. Pozostajemy również gotowi na ewentualność związaną z nauką zdalną i hybrydową – zapewnia zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji, sportu i turystyki Anna Korfel-Jasińska.
W ubiegłym roku szkolnym nauczyciele podnosili swoje kompetencje z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii w pracy z uczniami dzięki współpracy nawiązanej przez Miasto Kraków z firmą Microsoft. Sprzęt komputerowy trafiał natomiast do uczniów m.in. w ramach akcji #DajżeKompa, realizowanej we współpracy z krakowskimi przedsiębiorcami, a także środków pozyskiwanych na ten cel przez miasto.
Każdy rok szkolny przynosi nowe wyzwania, nie tylko te dotyczące bezpieczeństwa. – W ostatnim czasie intensywnie pracujemy nad wypracowaniem całkowicie nowej formuły doradztwa zawodowego. W ubiegłym roku zapoczątkowaliśmy pilotażowy program, za sprawą którego już najmłodsze dzieci, przedszkolaki, poznają różnorodny świat zawodów i możliwości, jakie daje kształcenie w krakowskich szkołach. Od września będzie funkcjonować Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Krakowski Ośrodek Kariery”. Trwają też bardzo intensywne prace zmierzające do powołania Centrum Wsparcia Dziecka – mówi zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji, sportu i turystyki Anna Korfel-Jasińska.
Krakowskie szkoły o profilu technicznym i zawodowym stale rozwijają swoją ofertę. W roku szkolnym 2021/2022 rozpocznie się kształcenie w nowych zawodach: technik robotyk, technik stylista, kierowca mechanik, przetwórca mięsa i magazynier logistyk.
W 2022 r. odbędzie się z kolei pierwsza rekrutacja do oddziałów międzynarodowych w VI Liceum Ogólnokształcącym. Obecnie możliwość przygotowania do matury międzynarodowej oferuje w Krakowie tylko kilka liceów niepublicznych.