górne tło

W muzycznym hołdzie

Sinfonietta Cracovia złoży Ignacemu Paderewskiemu muzyczny hołd pn.„Mistrzowi – uczniowie i przyjaciele”. Koncert odbędzie się w czwartek, 25 listopada, o godz. 19.30 w kościele św. Floriana. Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wejściówki.

Bezpłatne karty wstępu na koncert do zarezerwowania tutaj

Tradycja utworów upamiętniających wielkich mistrzów sięga w historii muzyki epoki renesansu. Terminem tombeau (grobowiec, nagrobek) określano popularny w XVII wieku we Francji gatunek będący hołdem złożonym pamięci mistrza. Takie utwory o charakterze elegijno-medytacyjnym pisali w XVII i XVIII stuleciu m.in. Louis Couperin, Jean-Henri d'Anglebert czy Johann Jakob Froberger. Kompozycje te powróciły w XX wieku wraz z tendencjami neoklasycznymi. Swoją suitę fortepianową z 1917 roku Maurice Ravel zatytułował „Le Tombeau de Couperin”. Z kolei dwa lata po śmierci Claude’a Debussy’ego Igor Strawiński zaprezentował poświęconą impresjoniście „Symfonię na instrumenty dęte”. Muzycznym hołdem dla twórczości Béli Bartóka była ukończona w 1958 roku „Muzyka żałobna” Witolda Lutosławskiego, opatrzona dedykacją „à la memoire de Béla Bartók”. W tym samym roku prawykonano „Odę Béla Bartók in memoriam” autorstwa Wojciecha Kilara.

Sam zaś Krzysztof Penderecki, po śmierci swego profesora Artura Malawskiego, u którego studiował w Krakowie kompozycję, złożył nauczycielowi pośmiertny hołd w postaci „Epitafium. Artur Malawski in memoriam (1957)”. Związany przez ponad 60 lat z Akademią Muzyczną w Krakowie, nosząca dziś Jego imię, wykształcił wielu wybitnych kompozytorów. Do jego wychowanków należą m.in. Marek Stachowski, Stanisław Radwan, Joanna Wnuk-Nazarowa, Abel Korzeniowski, a także absolwenci studiów doktoranckich: Zaid Jabri czy Karol Nepelski.

Program koncertu otworzy utwór Marcela Chyrzyńskiego, który studiował u Pendereckiego instrumentację. Dedykowane Mistrzowi „Adagio na smyczki” to sugestywne i ponure w charakterze dzieło powstałe na zamówienie Filharmonii Śląskiej, w ramach projektu #zostań w domu i twórz!, organizowanego wspólnie z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W ostatnim fragmencie kompozytor nawiązuje do części „Adagio” z „IV Symfonii Adagio” Pendereckiego.

„Sinfonietta per archi” to utwór autorstwa koreańskiego kompozytora Jeajoona Ryu. Kompozycja dedykowana jest Pendereckiemu, u którego Ryu ukończył studia w 1995 roku.

Wprost do wspomnianej francuskiej tradycji nawiązujeTombeau de Penderecki”, czyli czteroczęściowy muzyczny hołd złożony przez chorwackiego dyrygenta i kompozytora Mladena Tarbuka, mającego w swoim dorobku ponad 90 kompozycji – od utworów solowych, przez kameralne, po symfoniczne i teatralne.

„Quintetto per archi” w wersji na orkiestrę smyczkową (2021) to dzieło Joanny Wnuk-Nazarowej, dedykowane Krzysztofowi Pendereckiemu, u którego w 1974 roku kompozytorka obroniła dyplom. W rozmowie z „Ruchem Muzycznym” tak wspominała studia u Mistrza: „Na zajęciach przede wszystkim inspirował do poszukiwania własnej drogi. Nigdy nie narzucał jakiegoś określonego warsztatu ani nie kazał naśladować siebie”.

Na zakończenie zabrzmi kompozycja samego Mistrza Pendereckiego, czyli dwuczęściowa „Serenada na orkiestrę smyczkową” (1996-97). Składają się na nią „Passacaglia” (oznaczona jako część II) i śpiewne „Larghetto” (część III). Serenadę kompozytor napisał dla orkiestry smyczkowej w Lucernie, dedykując utwór dyrygentowi zespołu – Rudolfowi Baumgartnerowi.

Program koncertu