górne tło

Radni interweniują w sprawach zgłoszonych przez mieszkańców

Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni: Rafał Komarewicz, Marek Sobieraj, Łukasz Gibała oraz Łukasz Wantuch. Pytają w nich m.in. o: przywrócenie przejścia dla pieszych, przebudowę ul. Królowej Jadwigi oraz zakup rowerów elektrycznych.

Radny Rafał Komarewicz pyta w interpelacji, czy ścieżka rowerowa przy ul. Brożka nad rzeką Wilgą to teren należący do miasta czy Wód Polskich? Ten krótki odcinek ścieżki składa się z mocno poniszczonych płyt chodnikowych. - Czy jest planowany remont tego odcinka ścieżki rowerowej? – pyta radny. Złożył też interpelację w sprawie ulicy Bocznej i Twardowskiego. - Mieszkańcy zwrócili uwagę na fatalny stan nawierzchni tych ulic. Proszę o udzielenie informacji, czy planowany jest remont nakładkowy odcinka zaznaczonego na poniższej mapie – pisze radny i załącza do interpelacji mapę. Rafał Komarewicz złożył też interpelację w sprawie wjazdu pod blok numer 21 na ulicy Na Szaniec. - Interweniowali u mnie mieszkańcy bloku w związku z regularnym problemem jakim jest wjazd samochodów odbierających odpady spod ww. bloku. Stojące samochody na chodniku uniemożliwiają wjazd dużych samochodów MPO pod miejsce składowania odpadów wielkogabarytowych. Mieszkańcy zaproponowali namalowanie pasów (mapka została dołączona do interpelacji). Zwracam się z prośbą o analizę tego rozwiązania lub propozycję innego, które rozwiąże problem – pisze radny Komarewicz. Złożył on też interpelację w sprawie słupków blokujących na ulicy Ofiar Dąbia. - Kontaktowali się ze mną mieszkańcy ulicy Ofiar Dąbia w sprawie wniosku o wprowadzenie słupków blokujących. Proszę o udzielenie informacji na jakim etapie jest wniosek – prosi radny. Interpeluje też w sprawie słupków na chodniku przy ul. Na Szaniec. - Mieszkańcy pytają, dlaczego zostały zdemontowane słupki z chodnika usprawniające wjazd pod ww. blok. Słupki znacząco poprawiały komfort mieszkańców, skutecznie blokując możliwość parkowania na chodniku. Czy słupki zostały zdemontowane celowo i czy planowany jest ich ponowny montaż? – pisze radny. Interpeluje on też w sprawie budowy miejsc parkingowych wzdłuż al. Pokoju. - Jaki jest finalny koszt zadania „Przebudowa wybranych elementów infrastruktury drogowej  al. Pokoju na odcinku od ronda Grzegórzeckiego do skrzyżowania z ul. Lema” – pyta radny w interpelacji. Radny złożył też interpelacje  w sprawie niebezpiecznych słupków na moście na rzeką Wilga. - Interweniowali u mnie mieszkańcy w związku z metalowymi słupkami na moście nad rzeką Wilgą, przy ul. Ruczaj i do Wilgi. Umiejscowienie oraz fatalny już stan słupków sprawiają, że są one niebezpieczne. Mając na uwadze bezpieczeństwo mieszkańców, proszę o zdemontowanie słupków – czytamy w interpelacji. Radny Komarewicz interpeluje też w sprawie przywrócenia przejścia dla pieszych na ul. Macieja Miechowity w miejscu pomiędzy blokami nr 8 i 10. - Interweniowali u mnie mieszkańcy osiedla Olsza w związku z likwidacją przejścia dla pieszych na ul. Macieja Miechowity w miejscu pomiędzy blokami nr 8 i 10 podczas ostatniego gruntownego remontu ulicy. Ciąg pieszy, którym poruszają się mieszkańcy bloków położonych w sektorze ulic Stanisława Ze Skalbmierza - Bohaterów Wietnamu - Miechowity, jest najbardziej uczęszczanym dojściem do pawilonów handlowych, przystanków MPK i północnej części osiedla. Mając na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo mieszkańców proszę o wyznaczenie przejścia dla pieszych na ul. Macieja Miechowity w miejscu pomiędzy blokami nr 8 i 10 – pisze Rafał Komarewicz. Ostatnia z interpelacji radnego dotyczy odmalowania przejścia dla pieszych przy ul. Makowskiego. Proszę o  odmalowanie przejścia dla pieszych przy ul. Makowskiego 1, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Łokietka. W związku z dużym ruchem samochodowym miejsce to stwarza niebezpieczeństwo dla pieszych, ponieważ oznakowanie poziome ww. przejścia jest niewidoczne – pisze radny.

Radny Marek Sobieraj interpeluje w sprawie środków na zakup rowerów elektrycznych. - Czy w związku z pracami nad ustanowieniem strefy czystego transportu w Krakowie rozważał Pan możliwość dotacji na zakup roweru elektrycznego, hulajnogi elektrycznej w zamian za zezłomowanie starego samochodu? Byłby to uzupełniający projekt, który pomoże w pozbyciu się starych samochodów z Krakowa. Jeśli jest taki projekt uchwały, to zwracam się z prośbą o wprowadzenie go na sesję Rady Miasta Krakowa celem uchwalenia i wdrożenia go w życie. Marek Sobieraj złożył też interpelację w sprawie uspokojenia ruchu w Podgórkach Tynieckich. - Na ostatnią interpelację w tej sprawie otrzymałem informację, że montaż progów zwalniających zależy od radnych dzielnicy. Proszę o przyspieszenie procedowania posadowienia progów zwalniających, gdyż doszło  w tej okolicy do kolejnego zdarzenia. Przypomnę, że ulicą tą poruszają się dzieci z pobliskich placówek – czytamy w interpelacji radnego.

Radny Łukasz Gibała interweniuje w sprawie przebudowy ul. Królowej Jadwigi. - Mimo protestów mieszkańców i przedsiębiorców z rejonu ul. Królowej Jadwigi, plany całkowitego zamknięcia jej odcinka na około pół roku pozostały w mocy. Prace miały się rozpocząć na przełomie września i października, finalnie przed tygodniem poinformowano, że ruszą one w poniedziałek, 17 października. Mimo że pozostało zaledwie kilka dni do zamknięcia ulicy, tamtejsi mieszkańcy i przedsiębiorcy wciąż nie uzyskali odpowiedzi na wiele ważnych pytań. Praktycznie jedyną konkretną ofertą dla przedsiębiorców było ustawienie na parkingu przy parku Decjusza specjalnych kontenerów, które przynajmniej w części umożliwią przeniesienie tam swojej działalności. Tymczasem, jak wynika z przekazanych informacji, z początkiem tego tygodnia niektórzy z nich otrzymali informację, że Zarząd Dróg Miasta Krakowa dołożył wszelkich starań, by relokować ich biznesy, jednak jest to niemożliwe z uwagi na ich charakter. W jaki sposób realizowana jest ta obietnica? Ilu przedsiębiorców finalnie skorzysta z kontenerów i kiedy będą im one oddane do użytkowania? Jeśli zaistniały w tej kwestii jakieś utrudnienia, z czego wynikają? Na spotkaniu online z przedsiębiorcami 12 września ze strony podległych Panu urzędników padło zapewnienie, że będzie możliwy dojazd do ich firm m.in. dla dostawców, uczestników zaplanowanych imprez czy – w przypadku placówek medycznych – pacjentów i karetek. Zgodnie z przekazanymi na tym spotkaniu informacjami przejazd ma być możliwy w uzgodnieniu z kierownikiem budowy. Proszę o informację, czy wykonawca inwestycji został zobowiązany do umożliwienia przejazdu, a jeśli tak, to w jaki sposób? Czy w nagłych sytuacjach, np. dojazdu karetki, wykonawca gwarantuje możliwość szybkiego przejazdu? Co w sytuacji, kiedy taki przejazd nie zostanie umożliwiony? Proszę o precyzyjną informację do kogo w takiej sytuacji przedsiębiorcy mogą się zwrócić. Ze strony ZDMK padło zapewnienie, że zostanie wskazany dedykowany numer telefonu dla przedsiębiorców, pod którym będą oni mogli uzyskać wszelkie informacje dotyczące tej konkretnej inwestycji, planowanych prac i możliwego wsparcia ze strony miasta. Proszę o podanie tego numeru oraz informację, kiedy został on uruchomiony. Mając na uwadze gigantyczne utrudnienia, z jakimi w najbliższych miesiącach będą się borykać mieszkańcy i przedsiębiorcy z rejonu ulicy Królowej Jadwigi, apeluję także o stałe, cotygodniowe publikowanie na miejskich stronach internetowych raportów z postępu prac oraz precyzyjnych planów na kolejny tydzień – pisze w interpelacji radny Gibała. Radny interpeluje też w sprawie zlikwidowanego skateparku przy ul. Zakrzowieckiej. - Skatepark stanowiący jeden z elementów zagospodarowania terenu przy ul. Zakrzowieckiej powstał z inicjatywy mieszkańców, wywołał jednak różne reakcje. Z jednej strony obiekt budził duże zainteresowanie, w szczególności dzieci i młodzieży, z drugiej – stał się przyczyną licznych skarg na hałas związany z korzystaniem z konstrukcji. W odpowiedzi na moją interpelację z 1 lipca poinformował Pan, że rozważa się możliwość wyciszenia skateparku bądź przeniesienia go w inne miejsce. Jednak w ostatnim czasie całkowicie zdemontowano elementy zjazdowo-najazdowe ze wspomnianej lokalizacji, nie wstawiono w ich miejsce innych sprzętów, a korzystającym dotychczas z obiektu nie zaproponowano żadnej alternatywy. Oburzeni mieszkańcy zwracają uwagę, że koszt wykonania skateparku przy ul. Zakrzowieckiej, który wyniósł 216 777,01 zł brutto, jest bardzo wysoki jak na obiekt, który posłużył im zaledwie kilka miesięcy. Z jakiego powodu nie wprowadzono rozwiązań umożliwiających wyciszenie skateparku? Czy planuje się przeniesienie go w inną lokalizację w okolicy? – pyta Łukasz Gibała Prezydenta. Złożył on też interpelację w sprawie wprowadzenia biletów dynamicznych. - W 2021 roku została przegłosowana uchwała dotycząca wprowadzenia w Krakowie biletów dynamicznych, a dyrektor Zarządu Transportu Publicznego wyraził przypuszczenie, że zrealizowanie tego pomysłu może się udać jeszcze w tym samym roku. Procedura przetargowa w dalszym ciągu nie została zakończona, a mieszkańcy niecierpliwią się zwłoką we wprowadzeniu korzystnego dla nich rozwiązania. Obowiązujący system biletów czasowych – w którym kupujący ponosi nadprogramowe koszty za opóźnienia komunikacji miejskiej związane z korkami, remontami czy wypadkami drogowymi – odbierają jako niesprawiedliwy i pełen wad. Pasażerowie nie są w stanie przewidzieć długości trwania podróży tramwajem czy autobusem – zależy to przecież od sytuacji na drodze i często nie pokrywa się z informacjami przedstawianymi w rozkładach jazdy. Na jakim etapie znajduje się proces wprowadzania biletów dynamicznych dla pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie oraz jaki jest planowany termin wprowadzenia tego rozwiązania.

Radny Łukasz Wantuch interpeluje w sprawie informacji przekazanej mu drogą mailową, by promować akcję wsparcia dla ukraińskich obrońców - Polska Zrzutka Obywatelska: Zbroimy Ukrainę. - Naszym celem jest zakup trzech helikopterów do ewakuacji rannych ukraińskich żołnierzy. To obecnie największa w Polsce akcja wsparcia dla ukraińskich obrońców. W sztabie honorowym są z nami: gen. Mieczysław Bieniek, gen. Roman Polko i Jan Piekło - były ambasador RP w Ukrainie oraz mamy poczet ambasadorów: Anna Dymna, Agnieszka Holland, Michał Rusinek, Maciej Orłoś, Enej i inni. Potrzeba zebrać ponad 8 mln zł – piszą do  radnego organizatorzy i proszą o pomoc w organizacji emisji spotu w  pojazdach komunikacji miejskiej.