Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni: Łukasz Sęk, Łukasz Maślona, Grzegorz Stawowy i Andrzej Hawranek. Poruszają w nich tematy związane z: cenami paliw i energii elektrycznej, pasami na przejściu dla pieszych, czy realizacją uchwały RMK.
Radny Łukasz Sęk złożył interpelację w sprawie cen paliwa. - Od 1 lutego do końca 2022 roku obowiązywała w Polsce niższa stawka podatku VAT na paliwa. Zamiast 23 było to 8%. Od początku 2023 roku wróciła stara stawka, jednak ceny paliw na stacjach nie wzrosły, za to z dnia na dzień spadła cena netto paliwa. Wpływ na nią ma głównie paliwowy monopolista w Polsce, czyli Orlen. Pojawiły się już w związku z tym pierwsze doniesienia do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wystosowane m.in. przez samorządowe spółki transportowe, które straciły wiele milionów złotych w 2022 roku. Wynika to z tego, że podatek VAT można odliczyć od ceny zakupu. Czyli jeżeli cena brutto jest taka sama, ale podatek raz wynosi 8%, a raz 23% to wskazuje na sztuczną manipulację ceną, ale z mniejszą możliwością odliczenia podatku dla nabywcy, w tym miejskich spółek – pisze radny w interpelacji i prosi o informację, jakie wydatki na zakup paliwa od 1 lutego do 31 grudnia 2022 roku poniosły miejskie spółki (w tym MPK) oraz miejskie jednostki. Prosi także o informację, czy Kraków planuje wzorem innych samorządów składać doniesienia m.in. do UOKiK.
Radny Andrzej Hawranek chciałby się dowiedzieć, jakie Gmina Miejska Kraków poniosła wydatki na zakup paliwa w 2022 r. – Interesują mnie zarówno wydatki poniesione przez jednostki podległe Urzędowi Miasta Krakowa jaki i spółki miejskie, zarówno na zakup benzyny jak i oleju napędowego. Proszę także o informację, jakie były koszty energii elektrycznej w poszczególnych miejskich jednostkach i spółkach, która została zużytkowana do naładowania baterii pojazdów z napędem elektrycznym – pisze w interpelacji radny Hawranek.
Radny Łukasz Maślona chciałby wiedzieć, jakie działania podjął Urząd Miasta Krakowa celem realizacji uchwały Nr LXXVIII/2210/22 Rady Miasta Krakowa z 16 lutego 2022 r. w sprawie podjęcia działań kontrolnych dotyczących stanu środowiska w Nowej Hucie. Jakie działania były podejmowane od 1 lutego do 1 grudnia 2022 r., gdy decyzją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, w odpowiedzi na skargę Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, stwierdzono nieważność uchwały? - Nadmienię, iż w treści uchwały wskazane było: „§ 2. W celu wykonania uchwały proponuje się Prezydentowi Miasta Krakowa powołanie zespołu zadaniowego, w skład którego wejdą przedstawiciele środowisk krakowskich instytutów naukowo-badawczych, władz Województwa Małopolskiego, przedstawicieli klubów Rady Miasta Krakowa, Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. Środowiska. Celem prac zespołu zadaniowego będzie koordynacja wykonania reprezentatywnych i kompleksowych badań stanu gleb i gruntów oraz wód powierzchniowych i podziemnych na terenie i w okolicy terenów należących do ArcelorMittal Poland S.A. Oddział w Krakowie, ze szczególnym uwzględnieniem terenów składowisk odpadów poprodukcyjnych, będących zarówno we władaniu wspomnianej firmy, jak i Gminy Miejskiej Kraków oraz władz wojewódzkich. § 3. Raport końcowy z przeprowadzonych prac badawczych i projektowych, wraz ze wskazaniem ewentualnych kosztów remediacji tych terenów, powinien zostać przedstawiony Radzie Miasta Krakowa do końca 2022 r.” – pisze radny i pyta, czy Prezydent Miasta Krakowa, UMK, przedstawiciel jakichkolwiek jednostek i spółek miejskich kierował w sprawie przedmiotowej uchwały pisma do jakichkolwiek podmiotów?
Radny Grzegorz Stawowy pyta w interpelacji, kiedy zostaną namalowane pasy na przejściu dla pieszych na zbiegu ulic Prądnickiej i dr. Twardego? - Od co najmniej dwóch miesięcy, po wymianie na tym odcinku ulicy asfaltu, brakuje oznakowania na niej przejścia dla pieszych tzw. zebry. Mieszkańcy korzystający z tego przejścia sygnalizują, że pieszy próbując przejść tamtędy w godzinach porannych ok. godziny 6:30-7:00, kiedy jest jeszcze ciemno jest narażony na kolizję z nadjeżdżającymi samochodami. Taka sytuacja stanowi realne zagrożenie, ponieważ kierowcy nie widząc oznakowania na jezdni, nie zwracają uwagi na chcących przejść pieszych. Rozumiem, że są ustawione znaki informacyjne, natomiast nie jest to w 100% oznakowane przejście – czytamy w interpelacji radnego.