Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni Łukasz Gibała i Michał Drewnicki. Pytają w nich m.in.: o budowę linii KST Meissnera-Mistrzejowice czy umowę miasta ze spółką Rewizor.
Radny Łukasz Gibała złożył interpelację w sprawie budowy linii KST Meissnera-Mistrzejowice. - Przed kilku już laty podjęta została decyzja, że inwestycja ta realizowana będzie w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Podana wówczas wartość projektu wyniosła 1,3 mld zł. 30 stycznia br. podpisana została z kolei umowa bezpośrednia, dotycząca tej inwestycji, określanej jako największy w Polsce projekt transportowy, realizowany w formule PPP. Jak oficjalnie poinformowano, finalna wartość projektu wyniosła 1,92 mld zł – a więc o ponad 600 mln zł więcej niż planowano - pisze radny i zwraca uwagę, że wątpliwości budzi przede wszystkim radykalny wzrost kosztów w stosunku do kwot podawanych w grudniu 2021 r. Radny Gibała zwraca się z następującymi pytaniami: Jaka jest dokładna przyczyna wzrostu kosztów umowy w formule PPP o ponad 600 mln zł? Jaką część kosztów umowy stanowią wydatki inwestycyjne, a jaką utrzymanie infrastruktury przez 20 lat od jej uruchomienia? Czy poza tymi dwoma rodzajami kosztów istnieją również jakieś inne, a jeśli tak, to jakie i w jakiej wysokości? Jak dokładnie wygląda współfinansowanie inwestycji przez instytucje zewnętrzne? W jakiej wysokości i formule uzyskano to dofinansowanie oraz kto jest jego bezpośrednim beneficjentem? Jaki był w 2022 r. średni koszt utrzymania infrastruktury 1 km linii tramwajowej w Krakowie? Jakie – poza kosztami związanymi z umową w formule PPP – są inne koszty związane z tą konkretną inwestycją, takie jak np. zatrudnienie inżyniera kontraktu, poniesione przez ZIKiT, a później ZDMK?
Radny Michał Drewnicki pyta w interpelacji o umowę miasta ze spółką Rewizor. – Czy jej zapisy odnoszą się do płatności kontrolerom, w kontekście tego, czy miasto może w rozliczeniu pominąć spółkę, w przypadku stwierdzenia, że ta nie płaci swoim pracownikom zgodnie z umową, analogicznie jak w przypadku inwestycji infrastrukturalnych, gdy główny wykonawca nie płaci podwykonawcom za wykonaną pracę? – pyta radny dodając, że doszły go słuchy, iż firma Rewizor nie wypłaciła w całości należytych środków kontrolerom biletów za świadczone usługi w ramach umowy zlecenia.