Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni Łukasz Sęk i Łukasz Gibała. Poruszają w nich m.in. tematy związane z: poszerzeniem sieci aglomeracyjnych, obozowiskiem w Parku Lotników Polskich, miejskimi dotacjami na upowszechnianie sportu czy przewozem elektrycznych wózków inwalidzkich w pojazdach komunikacji miejskiej.
Radny Łukasz Sęk złożył trzy interpelacje. Pierwsza dotyczy możliwości poszerzenia sieci połączeń aglomeracyjnych lub przedłużenia linii na wniosek i przy finansowaniu gmin z okolic Krakowa. - Jako przykład podaję mieszkańców sołectwa Frywałd w gminie Krzeszowice, którzy starają się o przedłużenie linii 228 z Bronowic do miejscowości Frywałd i Zalas. Obecnie linia kończy się w miejscowości Chrosna w gminie Liszki. Niestety mieszkańcy otrzymali w tej sprawie negatywną odpowiedź w sprawie przedłużenia przez gminę Krzeszowice – pisze radny w interpelacji oraz dopytuje, czy były prowadzone rozmowy z Gminą Miejską Kraków lub wpływały jakieś pisma dotyczące przedłużenia wymienionej linii? Czy konieczne do prowadzenia komunikacji aglomeracyjnej jest dofinansowanie jej przez gminy, przez które przebiega? Jak obecnie wyglądają porozumienia z gminami w sprawie dofinansowania transportu zbiorowego (z jakimi gminami, na jakie linie są podpisane i w jakich kwotach)?
Łukasz Sęk interpeluje także w sprawie budowy nowych bloków przy ul. Morcinka. - Mieszkańcy skarżą się, że pojazdy budowy regularnie brudzą okoliczne drogi, dodatkowo rozjechane zostały pobocza i generowany jest bardzo duży kurz. Taka sytuacja, szczególnie tuż obok parku kieszonkowego i smoczego skweru jest bardzo niekomfortowa – pisze radny i prosi o sprawdzenie czy pojazdy wymienionej budowy są czyszczone zgodnie z przepisami oraz czy prace realizowane są wyłącznie na terenie inwestycji i nie doszło do zniszczenia mienia gminnego (dróg i poboczy). Radny do interpelacji załącza dokumentację fotograficzną.
Radny w ostatniej interpelacji porusza temat Parku Lotników Polskich. - Otrzymałem zgłoszenia od mieszkańców, że pomiędzy Tauron Areną Kraków, a nowymi blokami powstało obozowisko osób bezdomnych. Rozbili tam prowizoryczne namioty, zaczęli ogradzać teren taśmą, znajduje się tam też mnóstwo śmieci. Teren ten sam w sobie jest mało zadbany, są tam cały czas resztki murków z dawnych altanek działkowych, kawałki ogrodzeń itp. Teraz dodatkowo tuż obok powstało obozowisko – tłumaczy Łukasz Sęk, prosząc o sprawdzenie wymienionego miejsca i uporządkowanie tego terenu oraz podjęcie rozmów z użytkownikami obozowiska, żeby zostało rozebrane i skorzystali oni z miejskiej pomocy. Radny dołączył do interpelacji fotografię ilustrującą obecną sytuację w Parku Lotników Polskich.
Radny Łukasz Gibała złożył dwie interpelacje. - Jak wynika z informacji przekazanych mi przez środowiska związane z krakowskimi klubami sportowymi, istotnie obniżona została wysokość środków przeznaczonych na dotacje dla tych podmiotów na zadania związane z upowszechnianiem sportu. W tym roku jest to kwota 3,7 mln zł, w porównaniu z około 6 mln zł w latach poprzednich. Zdaniem działaczy sportowych tak radykalne zmniejszenie wsparcia ze strony miasta istotnie pogorszy jakość funkcjonowania krakowskich klubów sportowych – czytamy w interpelacji radnego. - Przekazano mi także szacunki, dotyczące średniej kwoty dotacji, przypadającej w Krakowie na jednego zawodnika – w tym roku to około 123 zł. Takie środki zdaniem sportowych działaczy nie pozwalają utrzymać funkcjonowania klubów na dotychczasowym poziomie. Jak wyliczają, to mniej niż jeden osobodzień pobytu na obozie sportowym, mniej niż opłata startowa za jeden turniej czy wreszcie mniej, niż kosztuje para rękawic bokserskich albo bramkarskich. Z tą argumentacją trudno polemizować – analizuje Łukasz Gibała. - Kryzys finansowy dotyka wszystkich – należy jednak pamiętać, że najbardziej odczuwalny jest on przez gospodarstwa domowe. W obecnej sytuacji wiele rodzin musi ciąć wydatki, a bez wsparcia ze strony miasta cięcia te będą w znacznie większym stopniu dotyczyć aktywności sportowej dzieci i młodzieży. A rozwijanie tej aktywności powinno być obdarzone szczególną uwagą władz miasta, ze względu na oczywiste korzyści zarówno dla bezpośrednio zainteresowanych, jak i całej społeczności Krakowa – zauważa radny oraz prosi o informację, z jakiego powodu tak drastycznie zmniejszona została pula środków na dotacje dla klubów sportowych, a także czy rozważane jest uruchomienie dodatkowej transzy dotacji na drugie półrocze 2023 roku.
Łukasz Gibała interpeluje też w kwestii przewozu elektrycznych wózków inwalidzkich w pojazdach komunikacji miejskiej. - Impulsem do wysłania pisma była historia jednej z mieszkanek Krakowa, osoby z dużym stopniem niepełnosprawności, która od kilkunastu lat poruszała się tego rodzaju wózkiem. Kobieta mimo niepełnosprawności dużo podróżowała, z akumulatorowym wózkiem inwalidzkim zwiedziła Europę i Australię. Jak podkreślała, nigdy, w żadnym kraju, nie zdarzyło się, by nie pozwolono jej wjechać do pojazdu komunikacji publicznej. Podobnie było do niedawna w Krakowie – przekazuje radny. - Sytuacja jednak ostatnio się zmieniła – w krótkim odstępie czasu trzykrotnie kierowcy odmówili jej jazdy autobusem. Było to dla kobiety do tego stopnia upokarzające, że straciła chęć do wychodzenia z domu wówczas, gdy musiałaby korzystać z transportu publicznego. Brak możliwości podróżowania komunikacją miejską jest poważnym utrudnieniem dla takich osób i istotnie obniża ich jakość życia. W przypadku wielu z nich akumulatorowy wózek inwalidzki jest jedyną szansą na samodzielne poruszanie się i zaspokajanie codziennych, podstawowych potrzeb – stwierdza Łukasz Gibała i dodaje, że ze względu na rosnącą dostępność tego rodzaju urządzeń problem będzie dotyczył coraz większej liczby osób, a już dziś dotyka nie tylko sporej grupy mieszkańców Krakowa, ale także przybywających do naszego miasta turystów. Z korespondencji prowadzonej przez radnego z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym wynika, że przyczyną problemu jest brak precyzyjnych regulacji dotyczących przewozu wózków inwalidzkich w przepisach porządkowych dotyczących przewozu osób i bagażu pojazdami komunikacji miejskiej w Krakowie. W opinii spółki konieczne jest ich uszczegółowienie poprzez określenie parametrów wózka inwalidzkiego, odpowiadających polskiej normie PN-ISO 7193. Łukasz Gibała odnosząc się do powyższych argumentów i przedstawionej sytuacji apeluje o niezwłoczne zainicjowanie prac nad nowelizacją uchwały nr XCII/2519/22 Rady Miasta Krakowa z 6 lipca 2022 r. w sprawie przyjęcia oraz ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały nr XLIV/544/08 Rady Miasta Krakowa z 28 maja 2008 r. w sprawie przepisów porządkowych dotyczących przewozu osób i bagażu pojazdami komunikacji miejskiej w Krakowie.